۲۰ مهر ۱۳۹۳، ۱۴:۵۹

شکارسری:

حافظ در هر غزلش یک داستان تعریف می‌کند

حافظ در هر غزلش یک داستان تعریف می‌کند

حمیدرضا شکارسری در مراسم شب شعر غزل‌سرا که همزمان با افتتاح کانون شعر و داستان نویسی صدف برپا شده بود، گفت: از خصوصیات بارز اشعار حافظ معانی دراماتیک آنست که انگار در هر غزل داستانی تعریف می‌شود که حتی مردم عامی نیز قادر به درک مفاهیم آن هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این برنامه شب گذشته، با حضور حمید شکار سری، غلامحسین عمرانی محقق و حافظ شناس و جمعی از شاعران محلی و علاقه مندان به شعر و ادبیات فارسی، در خانه فرهنگ صدف برگزار شد.

غلامحسین عمرانی در بخش اول این برنامه از رازهای جاودانگی و ماندگاری اشعار حافظ سخن گفت و افزود: حافظ متاثر از جامعه و فرهنگ روزگار ایران باستان بوده است و چون حافظ کل قرآن بوده، اشعارش تلفیقی از فرهنگ اسلامی و فرهنگ ایران باستان است.

وی یکی دیگر از رازهای جاودانگی اشعار حافظ را نسبت به شاعران دیگر اعتدال انسانی عنوان کرد و گفت: در سراسر دیوان او اعتدال با ظرافت هنری دیده می‌شود و تنوع و تعدد معانی در اشعار او بسیار دیده می‌شود.

حمیدرضا شکار سری در بخش دیگر برنامه به خصوصیات اشعار حافظ پرداخت و گفت: از خصوصیات بارز اشعار حافظ معانی دراماتیک آنست که انگار در هر غزل داستانی تعریف می‌شود که حتی مردم عامی نیز قادر به درک مفاهیم آن هستند.

وی افزود: اشعار حافظ حالتی موسیقیایی دارد و همین کمک می‌کند تا در اذهان مردم ماندگار بماند. در غزل‌های حافظ تک بیت زیاد دیده نمی‌شود زیرا مضمون‌های حافظ در دل غزل‌ها پنهان است و ابیات در عین این‌که به تنهایی معنایی پر مغز دارند، اما مضمون اصلی را باید در تمامی ابیات و به صورت غزل پیدا کند. همچنین حافظ در ابیات احترامی خاص به لهجه دیار خود یعنی شیراز میگذارد مثلا در شعر «صلاح و کار کجا و من و خراب کجا/ ببین تفاوت ره از کجاست تا به کجا» شکارسری در تفسیر این بیت گفت: در این بیت قافیه اشتباه است اما اگر با لهجه شیرین شیرازی خوانده شود، قافیه شعر درست می‌شود.

این شاعر گفت: برخی از اشعار به‌خاطر ایجاد ارتباط نزدیک با مردم و تکرا زیاد آن در بین مردم تبدیل به ضرب المثل شده است مانند: «تو پنداری که بدگو رفت و جان برد/ حسابش با کرام الکاتبین است»
یا شعر: «آسایش دوگیتی تفسیر این دو حرف است/ با دوستان مروت  با دشمنان مدارا».

در بخش پایان برنامه شب شعر غزل‌سرا شاعران جوان محل چون  علی قربان‌نژاد، مهدی یحیایی، محمدجواد حاجی بنده و حامد شکوری به خوانش اشعار خود پرداختند.

کد خبر 2387980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha