۲۴ مهر ۱۳۹۳، ۹:۳۲

طاهری در گفتگو با مهر:

حوادث غیرمترقبه سمنان 435 میلیارد تومان خسارت در بر داشته‌است

حوادث غیرمترقبه سمنان 435 میلیارد تومان خسارت در بر داشته‌است

سمنان - خبرگزاری مهر: مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سمنان از 28 حادثه غیر مترقبه طی سالجاری در این استان خبر داد و گفت: مجموع خسارات این حوادث 435 میلیارد تومان بر آورد شده است.

احمد طاهری در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه امسال هفته ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی از تاریخ نوزدهم مهر ماه با شعار عزم ملی، تدابیر پیشگیرانه، افزایش امید و ایمنی در بلایای طبیعی تا 25 مهر ماه ادامه دارد اظهار داشت: این هفته فرصتی است تا در سطحی فراگیر و مروری بر توانمندی‌های استان در مقابله با بحران های ناشی از حوادث طبیعی زمینه های پیشگیری و آمادگی عمومی را فراهم کنیم.

وی تصریح کرد: هر ساله دومین چهارشنبه اکتبر به عنوان روز کاهش بلایای طبیعی در سطح جهان نامگذاری شده است که در ایران با توجه به حوادث‌های متعددی که رخ می دهد یک هفته را به همین مناسبت نامگذاری می کنند.

سمنان از جمله استان‌های زلزله خیز کشور

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سمنان با اشاره به این مطلب که انسان از روز نخستین استقرار به روی کره خاکی با بروز پدیده‌های غیرمترقبه طبیعی و انسانی مواجه بوده است عنوان کرد: انسان در طول تاریخ با توجه به شرایط جغرافیایی محل سکونت و نحو استفاده و بهره‌برداری از طبیعت از آثار سوءناشی از وقوع حوادث طبیعی رنج برده اند و دچار خسارات جانی و مالی شده‌اند.

طاهری تصریح کرد: انسان ها  با گسترش جمعیت روز افزون در جوامع شهری و روستایی و محدودیت منابع ناچارا، استفاده از طبیعت و شناخت کانون‌های خطر آفرین و راهکارهای مناسب برای جلوگیری از تخریب و کاهش خسارت جانی و مالی از حوادث قهری را جست و جو کردند.

وی ضمن تاکید بر اینکه استان سمنان با بیش از 95 هزار کیلومتر مربع وسعت، ششمین استان به دلیل گستره جغرافیایی، تنوع اقلیم، تغییر اقلیم و... همیشه با حوادث متعدد مواجه بوده است گفت: وجود رشته های البرز و استقرار گسل ها  موجب افزایش لرزه خیزی استان شده است.

50 درصد خسارت مالی استان سمنان به دلیل خشکسالی است

این مقام مسئول پایین بودن میزان بارندگی و اقلیم خشک و خشکسالی‌های پی در پی، تغییرات ناگهانی هوا در حاشیه کوهپایه‌ای و شدت تغییرات دما در شب و روز به ویژه در حاشیه کویر ها، سرمازدگی برای محصولات کشاورزی و دامی، حاشیه نشینی به دلیل محدودیت آب و مشکلات مربوط به سیل و سیلاب، اتکاء به منابع آبهای زیر زمینی و افت سطح آبهای زیر زمینی، صاعقه، تگرگ، رانش، آتش‌سوزی‌های جنگل، تصادفات، آلودگی های هوا، ریز گردها، فرو نشست دشت‌ها، پیشروی کویرها، برف و کولاک در گردنه‌ها، طوفان و... را از جمله عوامل برای حوادث بر شمرد.

طاهری با اشاره به این مطلب که  بر اساس آمار و ارقام موجود در 17سال گذشته میزان خسارت در استان بالغ بر 17هزار و 800 میلیون ریال (یکهزار و 780 میلیارد تومان) بر آورد شده است گفت: خشکسالی و سرمازدگی، زلزله، سیل، برف و کولاک از جمله حوادث مهم استان سمنان در سنوات گذشته بوده است.

وی با تاکید بر اینکه 50 درصد خسارت مالی استان سمنان به دلیل خشکسالی است اظهار داشت: در سال زراعی 92- 93 این استان با 435 میلیارد تومان خسارت مواجه شد.

خشکسالی 320 میلیارد تومان به استان سمنان خسارت زد

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سمنان با بیان اینکه امسال تا کنون 28 حادثه غیر مترقبه در استان به وقوع پیوسته است افزود: این حوادث شامل پنج مور آتش سوزی، هفت مورد زلزله، 12مورد سیل، خشکسالی، سرمازدگی و چهار مورد سایر حوادث بود.

طاهری با اشاره به این مطلب که از 435 میلیارد تومان خسارت وارد شده به استان سمنان 320 میلیارد تومان مربوط به خشکسالی است گفت: از آنجائیکه بیش از 90 درصد حوادث رخ داده در استان منشاء آب و هوایی دارند که برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت پیش بینی شده است.

وی ضمن بیان اینکه با برنامه‌ریزی‌های مناسب از سوی دستگاه‌های اجرایی می توان خسارات ناشی از حوادث را کاهش داد عنوان کرد: بحث خشکسالی در استان سمنان به صورت تکراری و مدام است، برنامه‌ریزی‌های مناسب در زمینه مصرف آب، نوع کشت در مناطق مختلف استان تا حدودی از ایجاد خسارات جلوگیری می‌کند.

کاهش 42 درصدی بارندگی استان سمنان به میانگین بلند مدت

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سمنان اضافه کرد: گسترش بیمه فراگیر در زمینه‌های مختلف، آموزش‌های عمومی و تخصصی، بهسازی مناطق فرسوده و ساخت بناهای مستحکم، ایجاد فرهنگ آمادگی و مقابله در مردم، بالا بردن آستانه تحمل مردم، رعایت قوانین و مقررات و استاندارد کارهای ساخت و ساز، هرس و قطع درختان خشک شده، رعایت استحکام عناصر غیرسازه‌ ای در مکان‌های عمومی و خصوصی، شناسایی عاملان، ایجاد خطر، علت وقوع حوادث، عملکرد رفتار و عملکرد انسان‌ها در مواجه با خطر یا حوادث و بسیاری از مسائل آموزشی و پیشگیری می تواند موجب کاهش خطر و خسارت و زندگی سالم در کنار حوادث شود.

طاهری با اشاره به این مطلب که استان سمنان در سال زراعی 92-93 با 42 درصد کاهش بارندگی نسبت به میانگین بلند مدت مواجه بوده است عنوان کرد: این خسارت ها عمدتا در بخش کشاورزی و دام، آب شرب شهری و روستایی، کشاورزی و صنعتی بوده است.

وی ضمن تاکید بر اینکه تصمیماتی در حوزه مدیریتی و اعتباری  در سطح استان سمنان برای خسارات سالجاری اتخاذ شد گفت: تصویب  اعتبار در مدیریت عشایری استان، آلفای روستایی، جهاد کشاورزی، آلفای شهری و سایر دستگاه های تحت تاثیر این پدیده از جمله اقدامات بوده است.

برگزاری 20 برنامه ویژه هفته ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی در استان سمنان

مدیر کل دفتر مدیریت بحران استانداری سمنان همچنین از برگزاری 20 برنامه در هفته ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی خبر داد و اظهار داشت: برنامه متنوع آموزشی، مسابقات، مانورها، پیام های کوتاه، زیرنویس، برگزاری دوره های آموزشی ویژه بانوان، برگزاری جلسات کارگروه ها، هماهنگی با آموزش و پرورش و فرمانداری برای آموزش دانش آموزان، اعزام تیم های سلامت به روستاهای سطح استان و ... از جمله برنامه ها این هفته است.

طاهری با اشاره به بافت های فرسوده در استان سمنان نیز گفت: بافت های فرسوده از جمله کانون های ایجاد خطر، در شهرها و روستا ها در حوادث غیر متر قبه از جمله زلزله است.

وی با تاکید بر اینکه تمام سعی و تلاش دولتمردان در راستای بازسازی و بهسازی این بافت‌ها از سر پناه به جان پناه مناسب برای زندگی در دست اقدام است اظهار داشت: مدیریت بحران در دستور کار خود اختصاص تسهیلات با بهره چهار درصد برای بازسازی خانه‌های روستایی و احیاء بافت ها در شهرهای کمتر از 25 هزار جمعیت دارد و این مهم از سوی کار گروه های مربوطه پیگیری می شود.

وقوع بزرگترین زلزله با قدرت 4.9 ریشتر در شمال شهر مجن

مدیر کل دفتر مدیریت بحران استانداری سمنان تصریح کرد: هر نوع سازه‌ای که در مقابل زلزله‌های متوسط توان مقاومت و ایستایی را نداشته باشد به عنوان بافت های فرسوده و تدابیری برای بازسازی و نوسازی مد نظر است.

 طاهری از وقوع هفت مورد زلزله از ابتدای امسال تاکنون در استان سمنان خبر داد و افزود: زلزله در شهرستان های سمنان، دامغان، شاهرود، گرمسار، میامی، سرخه، آرادان و مهدیشهر به وقوع پیوسته است.

وی با بیان اینکه بزرگترین زلزله با قدرت 4.9 ریشتر در شمال شهر مجن در شهرستان شاهرود به وقوع پیوسته است عنوان کرد: خوشبختانه این زمین لرزه ها خسارت جانی نداشته و عمدتأ خسارت منازل های مسکونی و خسارت جزئی در سایر بخش ها را به همراه داشت.

طاهری در خاتمه ضمن اشاره به این مطلب که با توجه به تغییر اقلیم در سطح کره زمین و پیش بینی های میان مدت حاکی از آن است که پدیده خشکسالی و سیلاب های مقطعی در استان سمنان طی سنوات آینده بیشتر از قبل خود نمایی کند از مردم خواستار توجه برای استفاده بهینه از آب در تمامی بخش ها، آموزش به اقشار مختلف مردم توسط دستگاه های متولی امر و همچنین دوری از مناطق پر خطر شد.

کد خبر 2389875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha