حامد حاج ملاعلی کارگردان انیمیشن «بهاران» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره موضوع این مجموعه توضیح داد: 3 فصل این مجموعه خلاصهای از 3 دهه بعد از انقلاب است. ما در داستان یک دانشمند هستهای داریم که در زمینه کاریاش مشغول تحقیق است، این دانشمند ترور میشود و زمانی که به کما میرود فلش بکی به جوانی او در زمانی که فرمان امام (ره) در جهاد سازندگی منتشر شد، میزنیم.
وی افزود: 90 درصد 13 قسمت فصل اول در روستایی که این دانشمند برای آباد کردن به آنجا رفته میگذرد. موازی با این قضیه به زمان حال هم میپردازیم.
تنها شخصیت واقعی انیمیشن شهید جهانآرا است
این کارگردان یادآور شد: فصل دوم نیز درباره دفاع مقدس است و چون کاراکتر ما خرمشهری است با شروع جنگ از روستا به شهر خود میرود و در آنجا با محمد جهان آرا آشنا میشود.
حاجملاعلی عنوان کرد: تنها کاراکتری که در این انیمیشن برگرفته از یک شخصیت واقعی است شهید جهان آرا است و تمام اتفاقاتی که در خرمشهر میافتد برگرفته از خاطرات او است. همچنین زهرا موسوی نویسنده کار در این زمینه با یکی از همرزمهای شهید جهان آرا مصاحبه کرده است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه مخاطب این مجموعه انیمیشن گروه نوجوان و جوان است درباره جذابیتهای «بهاران» برای این گروه مخاطب اظهار کرد: سعی کردیم در کنار موضوع اصلی اتفاقات جدید رخ دهد و برای رسیدن به این هدف از المانهای خاص استفاده کردیم. ضمن اینکه کاراکتر اصلی شوخ است و در ماجراهایی که در روستا رخ میدهد، طنزی نهفته است که به جذابیت این کار کمک میکند.
کارگردان «بهاران» یادآور شد: همچنین کار ما ریتم تندی دارد و در آن از تکنیک موشن کپچر استفاده کردیم و نسبت به سایر کاراکترهای انیمشنی که ساخته شده تحرک بیشتری در شخصیتها دیده میشود.
کار برای کودک نباید پیچیده باشد
حاجملاعلی که ساخت سریال انیمیشنی «افسانه موزهها» را نیز در کارنامه خود دارد، درباره تفاوت کار برای کودک و خردسال نسبت به جوان و نوجوان اظهار کرد: زمانی که برای کودک کار میکنیم داستانمان باید خیلی خلاصه و روان باشد و نمیتوانیم خیلی در کار پیچیدگی داشته باشیم، خیلی وقتها در کار کردن برای کودک سعی میکنیم 3 بعدی کار نکنیم و بیشتر به سمت کات اوت یا 2 بُعدی برویم چون کودک بُعد را خیلی خوب درک نمیکند، اما وقتی سن بالاتر میرود اتفاقا درک بهتری از این مورد پیدا میکند و لذت میبرد.
این کارگردان درباره اهمیت فیلمنامه در یک اثر انیمیشنی گفت: اساس کار باید داستان باشد، حال اگر اساس مشکل داشته باشد هر چقدر هم که ما روی تکنیک، رنگ و لعاب و کارگردانی کار کنیم. نمیتوانیم مشکل را پوشش دهیم. شاید خیلی کم بتوانیم بخشهایی از کار را جذاب کنیم اما در کل نمیتوانیم موفق باشیم، در اصل فیلمنامه بر همه موارد غلبه دارد.
وی که علاوه بر انیمیشن سازی در بخش تیزرهای انیمیشنی کار کرده، درباره موفقیت برخی از تیزرهای انیمیشنی از جمله سیاساکتی تصریح کرد: همه گیر شدن سیا ساکتی به این دلیل بود که برای اولین بار چنین اتفاقی میافتاد، طنز و فیلمنامه خیلی خوبی هم داشت و کاراکترهایش به شخصیتهای روزمرهای که میبینیم نزدیک بود.
حاجملاعلی در پایان تأکید کرد: زمان پخش در میزان بیننده خیلی تاثیر دارد و سیاساکتی در ساعتی از شبانه روز پخش میشد که مخاطب داشت. سیاست انیمیشن در ایران به گونهای است که روی کمیت بیشتر از کیفیت تمرکز دارد. سیاستهای تلویزیون روی کمیت است، البته وضعیت از قبل خیلی بهتر شده است. اکنون بخشهای خصوصی زیادی وارد شدند که کیفیتر کار میکنند و هزینههای بیشتری میپردازند اما عمده نیروهای انیمیشن هنوز برای صبا کار میکنند.
«بهاران» عنوان مجموعه انیمیشنی است که با پرداختن به موضوع یک دانشمند هستهای و ترور وی در 39 قسمت 20 دقیقهای (سه اپیزود 13 قسمتی) به تهیه کنندگی مرکز پویانمایی صبا ساخته میشود و به گفته کارگردانش قرار است اپیزود اول آن در دهه فجر روی آنتن تلویزیون برود.
در حال حاضر حدود 10 قسمت از فصل اول این مجموعه ساخته شده و سایر عوامل سازنده آن عبارتند از زهرا موسوی: نویسنده، الهام ابراهیم: مجری طرح، مهدی متین زاده: سرپرست انیماتور، ساغر سعادتی، بهداد باقری و حامد صفری : انیماتور سعید محمدی و عرفان علی محمدی : کامپوزیت، سیاوش ابراهیمی: استوری برد، عمار قنبر زاده: سرپرست انیماتور، یعقوب دهقان و موسی ترابی رندر و مدلساز، سعید فرهنگیان: مدلساز کاراکتر، حسن تبریزی: طراح شخصیت آراد صفار زاده: طراح فضا.
نظر شما