۲۷ مهر ۱۳۹۳، ۱۱:۱۶

باقرزاده خبرداد:

مشارکت سازمان سوادآموزی با صدا و سیمای استانها در حوزه سوادآموزی

مشارکت سازمان سوادآموزی با صدا و سیمای استانها در حوزه سوادآموزی

شیراز – خبرگزاری مهر: معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه شبکه های استانی در زمینه فرهنگسازی در خصوص سوادآموزی بسیار می توانند کمک کننده باشند، گفت: اعتبارهایی را برای برنامه های مشترک با شبکه های استانی در نظر گرفته ایم که با اطلاع رسانی برای جامعه هدف، در برابر بی سوادی یک جوسازی نرم اتفاق بیفتد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی باقرزاده صبح یکشنبه در دیدار با مدیرکل صدا و سیمای استان فارس، گفت: نیازسازی از طریق رسانه یک واقعیت است و صدا و سیما بالاترین سهم را در فرهنگ سازی دارد.

وی با بیان اینکه در ارتباط نهضت سوادآموزی با صدا و سیما یک کار توافقی و برنامه ای اثرگذار مورد نیاز است، ابراز داشت: اصراری بر اینکه آرم و عنوان نهضت سوادآموزی در همه برنامه ها حضور داشته باشد نداریم و گاهی فکر می کنیم اگر آرم و عنوان نهضت در برنامه ها نباشد بهتر است و فقط خواستار آن هستیم که به جامعه هدف اطلاع رسانی شود.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی عنوان کرد: نتیجه ها ثابت کرده است که برنامه های مستند اثرگذاری بیشتری دارند و فیلم بلند نسبت به هزینه ای که دارند، اثرگذار تشخیص داده نشده اند.

باقرزاده اظهار داشت: سرشماری سال 90 نشان می دهد که حدود 9 میلیون و 700 هزار نفر در کشور فاقد سواد هستند که سه میلیون و 800 هزار نفر آن ها زیر 50 سال، یعنی جمعیت مولد کشور، هستند، یعنی 15 درصد جمعیت بالای شش سال کشور ما بی سواد هستند.

وی گفت: تقریبا 20 درصد جمعیت غیرمحصل های کشور تحصیلات ابتدایی دارند.

معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: حداقل عارضه این جمعیت بی سواد و کم سواد کشور این است که نظام را در جریان توسعه همراهی نمی کنند و مانع از پیشبرد بعضی از برنامه ها می شوند.

باقرزاده گفت: ما چندین برابر کشورهای توسعه یافته تلفات جاده ای داریم که دو سوم آن مربوط به افراد بی سواد و کم سواد جامعه است.

وی بیان کرد: رابطه بین سطح تحصیلات خانواده و میزان موفقیت دانش آموزان ثابت شده است و پژوهش ها نشان داده است که مادرانی که تا پایان ابتدایی درس خوانده اند توانسته اند مرگ نوزادان زیر یکسال را بیشتر کاهش دهند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: پژوهش ها نشان داده است که 83 درصد کشاورزها و بهره بردارانی که بی سواد هستند به این نتیجه رسیده اند که چهار سال آموزش عملکرد آن ها را سه تا چهار درصد افزایش می دهد.

 باقرزاده ادامه داد: مختصر آموزش های ترویجی قادر است هشت تا 9 درصد راندمان مصرف آب را بهبود ببخشد.

وی تصریح کرد: در مقابل این همه کم سواد و بی سواد و تاثیری که سواد در خودباوری ملی دارد، اراده جمعی برای کار در این زمینه وجود ندارد و جامعه هدف نیز تقاضایی برای دریافت خدمات آموزشی ندارد که بخشی از پایین بودن تقاضا به محتوای کار ما مربوط می شود و بخشی دیگر از آن به خود افراد برمی گردد.

معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: در همه آسیب شناسی ها به این جمع بندی می رسیم که باید روی فهم عامه و نه تنها بی سوادان، بلکه همه کسانی که در بدنه جامعه کار می کنند، کار کنیم و در واقع باید موضوع بی سوادی در متن همه برنامه های فرهنگی بیاید.

باقرزاده گفت: بی سواد یک فرد آسیب دیده است که چون از جریان آموزش دور مانده آسیب پذیر شده و همچنین آسیب رسان است چون مهارت های عمومی را یاد نگرفته است و در جریان زندگی خود به محیط اطراف آسیب می زند به این دلیل که یکسری رفتارهایی را نیاموخته است.

وی همچنین گفت: طبق سرشماری سال که سال 90 انجام شده، 540 هزار نفر در استان فارس بی سواد هستند که 170 هزار نفر آن ها زیر 50 سال سن دارند و 640 هزار نفر در استان فارس در حد ابتدایی سواد دارند که می توان گفت حدود 25 تا 30 درصد جمعیت استان فارس بی سواد و کم سواد هستند.

کد خبر 2391756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha