۲۹ مهر ۱۳۹۳، ۱۵:۳۶

محمد سریر در «نغمه‌ها» مطرح کرد:

احساسات خاص افراد در خلق یک اثر موسیقایی تأثیرگذار است

احساسات خاص افراد  در خلق یک اثر موسیقایی تأثیرگذار است

محمد سریر با حضور در برنامه «نغمه‌ها» شبکه 4 تأکید کرد احساسات خاص افراد، شرایط اجتماعی متفاوت و ارتباطات با شعرا در خلق یک اثر تأثیرگذار است.

به گزارش خبرنگار مهر،‌ برنامه «نغمه‌ها» به کارگردانی حبیب ذوالفقاری و تهیه کنندگی اصغر احدی شب گذشته دوشنبه 28 مهر سراغ استاد آهنگساز محمد سریر رفت و درباره چگونگی تولید قطعات موسیقی «کهکشان عشق، یاد تو، هوای قریه و ایران ایران» گفتگو کرد.

این مجموعه برنامه با هدف گفتگوی صمیمانه با اهالی موسیقی در حوزه‌های مختلف خوانندگی، آهنگ سازی، تک نوازی، موسیقی کلاسیک، موسیقی ملل، موسیقی مقامی یا نواحی روی آنتن می‌رود.

در ابتدای برنامه «نغمه‌ها»، محمد سریر درباره خلق اثر «کهکشان عشق» با صدای زیبای زنده یاد استاد محمد نوری گفت: احساسات خاص افراد، شرایط اجتماعی متفاوت، ارتباطات با شعرا و... در خلق یک اثر تأثیرگذار است. موسیقی جوان در 2 دهه اخیر و به ویژه بعد از هشت سال دفاع مقدس فعال‌تر شده است و نسل جوان علاقه بیشتری به موسیقی پیدا کرده‌اند. استاد فریدون مشیری با توانایی و زیبایی مثال زدنی، شعر این اثر ماندگار را خلق کرد تا با صدای محمد نوری شنیدنی شود.

سریر با اشاره به رنگ‌آمیزی سازها در ایجاد تضادهای زیبا و تاثیر گذار این اثر افزود: هیجانات و تضادهای زیبایی در این شعر وجود دارد تا چالش‌های حسی این اثر را ماندگار کند. به همین دلیل استاد محمد نوری با توانایی و تجربه گرانقدر توانست این حس خوب را به جوانان و مشتاقان انتقال دهد.

این آهنگساز برجسته کشور درباره تولید ترانه «یاد تو» از نگاه موسیقیدانان و هنرمندان در راستای نزدیک شدن به ریشه‌های موسیقی سنتی و ایرانی بعد از هشت سال دفاع مقدس خبر داد و افزود: قرار شد در آن زمان اثری نوشته شود که هم موسیقی ملی و ایرانی را خیلی روشن‌تر و جدی‌تر متجلی کند و هم پیچیدگی‌های فنی با سبک موسیقی گلها داشته باشد که در جامعه هم از اقبال بیشتری برخوردار باشد. بنابراین با یکی از موسیقیدانان صدا و سیما به این نتیجه رسیدیم که موسیقی«یاد تو» را با این مشخصات تولید کنیم.

وی تأکید کرد: این موسیقی برای ارکستر نوشته شد و ما سعی کردیم که ضمن به کارگیری ساز سه‌تار، شأن و جایگاه آن را در گروه ارکستر حفظ کنیم. بعد از تولید این آهنگ، جمال‌الدین منبری آن را به نحوی اجرا کرد که هم نگاهی به چارچوب و فرم موسیقی ایرانی دارد و هم از مقبولیت خوبی در جامعه برخوردار باشد.

سریر درباره اوج و فرود در آواز گفت: زمانی که آواز در بخش‌های بالا اجرا می‌شود، شنونده به توانایی خواننده پی می‌برد. این گونه اجرا ضمن اثر گذاری بیشتر، توجه شنونده را به هنر خواننده جلب می‌کند. البته پشتیبانی ارکستر به شکوه کار کمک شایانی می‌کند تا زیبایی کارها در همین اختلاف در اوج و فرود خواننده متجلی شود.  

این استاد دانشگاه درباره انتقال حس در اثر «هوای قریه» با صدای بیژن بیژنی گفت: معمولا سازهای زهی، فرم زیرین و ابهام آمیزی دارند. من معتقدم اگر روی شعر، موسیقی ساخته و اجرا شود، باید بتواند مفهوم و تأثیرات ذهنی و حسی را به خوبی انتقال دهد تا تأثیرگذار باشد. همواره سعی می‌کنیم آنچه در لایه های زیرین و ناپیدای شعر هست متجلی کنیم و حس زیرپوستی آن را انتقال دهیم. البته حس مشترکی بین همه ایرانی‌ها در هر نقطه از جهان وجود دارد و آن علاقه‌ها و پیوندها با موسیقی اصیل ایرانی است.   

این آهنگساز برجسته ایرانی در خصوص شعر«ایران ایران» گفت: تورج نگهبان با نوشتن این شعر حس قلبی وعلاقه وافر خود را به میهن نشان داد و احساس خود را در این کار به یادگار گذاشت. شعرهایی که با موضوع میهن سروده می شود حسی عاشقانه دارد. شعر ایران ایران، احترام، حرمت کلام و عشق را با جذابیت همراه دارد و مخاطب را مجذوب و حس میهن پرستی را نمایان می‌کند.

کد خبر 2393419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha