۳۰ مهر ۱۳۹۳، ۱۴:۱۹

اله وردی:

1600 بیمار روانی مزمن در خراسان شمالی تحت پوشش بهزیستی هستند

1600 بیمار روانی مزمن در خراسان شمالی تحت پوشش بهزیستی هستند

بجنورد - خبرگزاری مهر: مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی گفت: در حال حاضر تعداد هزار و 600 نفر از بیماران روانی مزمن در سطح استان شناسایی شده و تحت پوشش بهزیستی هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا اله وردی صبح چهارشنبه در مراسم بزرگداشت هفته سلامت روان که به همت اداره کل بهزیستی خراسان شمالی برگزار شد، اظهار داشت: در حال حاضر تعداد هزار و 600 نفر از بیماران روانی مزمن در سطح استان شناسایی شده و تحت پوشش بهزیستی هستند.

وی اضافه کرد: از این تعداد حدود 100 نفر در دو مرکز شبانه روزی آقایان( مرکز حیدری شهباز با ظرفیت 57 نفر ) در شهرستان شیروان  و خانم ها( مرکز طوبی با ظرفیت 38 نفر ) در شهرستان بجنورد نگهداری شده و تحت درمان قرار دارند.

اله وردی افزود: همچنین دو مرکز ویزیت در منزل نیز در سطح استان مشغول به فعالیت هستند که با تیم های تخصصی شامل کاردرمان، پزشک، پرستار و روانشناس به صورت ماهانه با مراجعه به منزل توانخواهان در حل مشکل و بیماری آنان اقدام می کنند.

وی گفت: اداره کل بهزیستی استان در جهت کمک به این توانخواهان و پس از شناسایی برای تعدادی از آنها که از تمکن مالی خوبی برخوردار نیستند مستمری ماهانه در نظر می گیرد و برای آن دسته از توانخواهانی که دارای زمین هستند نیز با پرداخت مبالغ بلاعوض در جهت ساخت مسکن کمک می کند.

اله وردی اضافه کرد: در این زمینه همچنین از طریق پرداخت وامهای اشتغال زایی به خود یا خانواده های این توانخواهان کمک می کند.

مدیر کل بهزیستی در ادامه اظهار کرد: امروزه در تمامی جوامع به طور میانگین از هر پنج نفر یک نفر دچار نوعی از بیماری های روحی و روانی است.

وی این بیماری را یک واقعیت قابل درمان دانست و افزود: جامعه می بایست فرهنگ برخورد با این گونه توانخواهان را آموخته و شرایط زندگی انسانی را برای آنها فراهم کند.

اله وردی گفت: اگر همواره تلاش کنیم تا خرافات و باورهای غلط درباره بیماری های روانی را از خود دور کنیم می توانیم با شناخت به موقع بیماری اسکیزوفرنی از افت عملکرد و پیشرفت بیماری جلوگیری کنیم.

وی در پایان با بیان اینکه خودباوری، اعتماد به نفس و امید سه کلید واژه درمان بیماری های روانی مزمن هستند، از مردم خواست تا خانواده و مراقبین بیماری مزمن روانی مبتلا به اسکیزوفرنی را تنها نگذارند.

در حاشیه این مراسم آرمان مسعودی، متخصص اعصاب و روان توضیحاتی تخصصی در بحث شناسایی، شناخت، فرهنگ و نوع برخورد با بیماران روانی مزمن و همچنین مصارف دارویی این افراد را برای حضار ارائه داد.

در پایان این مراسم که با هنرنمایی گروه تئاتر و موسیقی همراه بود از زحمات خیرین و حامیان مراکز بیماران مزمن روانی استان و تعدادی از پدر یاران و مادریاران نمونه مراکز استان توسط مدیر کل بهزیستی و مسئولین تقدیر و تشکر شد.

دهم اکتبر هر سال مصادف با نوزدهم مهرماه از طرف فدراسیون جهانی بهداشت (WFMH ) به عنوان روز سلامت روان نامگذاری شده و در کشورمان نیز هفته پایانی مهرماه (24-30 ) به نام هفته بهداشت روان نامگذاری شده است.

کد خبر 2394213

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha