۲۳ دی ۱۳۹۲، ۱۴:۰۰

میوه و سبزی سرطان‌زاست!

نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در باره مصرف سبزی و صیفی آلوده در کشور هشدار داد و گفت: هم اکنون بخش عمده سبزی و صیفی کشور در حاشیه کلانشهرهای بزرگ با فاضلاب تولید می شود که ادامه این روند برای سلامت جامعه خطرناک خواهد بود.

شبکه ایران: محمد اسماعیل نیا روز دوشنبه با اعلام این مطلب گفت:استفاده از آبهای آلوده (فاضلاب ها) در تولید سبزی و صیفی جات ، مصرف بی رویه کودهای شیمیایی و سموم استاندارد و غیراستاندارد را از علل ازدیاد بیماری و امراض همچون سرطان در کشور است.

وی با تاکید بر این که تامین امنیت غذایی کشور برعهده وزارت جهاد کشاورزی است، اظهار داشت: انتظار می رود وزارت جهاد کشاورزی و سایر دستگاه های ذیربط در تامین آب سالم برای تولید محصولات کشاورزی و تشدید کنترل و نظارت بر مصرف کودهای شیمیایی و سموم اقدامات لازم را به کارگیرند چرا که این امر مهم به سلامت جامعه مربوط است.

نماینده مردم کاشمر تصریح کرد: یکی از دغدغه های کنونی ما، تولید سبزی و صیفی در حاشیه شهرهای بزرگ همچون مشهد و تهران است که از فاضلاب برای تولید آنها استفاده می شود که باید با تولید کنندگان متخلف برخورد قانونی شود.

اسماعیل نیا درباره  کنترل تولید سبزی و صیفی سالم در کشور پیشنهاد داد: در راستای وزارتخانه های نیرو، جهادکشاورزی و شهرداری ها می توانند با همکاری یکدیگر آب مورد نیاز بخش کشاورزی را به شکل تصفیه شده در اختیار کشاورزان قرار دهند تا عناصری همچون فلزات سنگین و نیترات در آب کشاورزی مهار و به چرخه غذایی گیاه بازگردد.

وی گفت: همچنین پیشنهاد دادیم با توجه به شرایط فعلی از سبزی و صیفی کاری در مناطق آلوده جلوگیری و به جای آن کاشت درخت صنوبر (مورد استفاده در صنایع چوب) جایگزین شود.

وی تاکید کرد همچنین وزارت جهادکشاورزی باید برای کاشت سبزی و صیفی با بخشی از کشاورزان که از آب سالم تصفیه شده برای تولیدات خود استفاده می کنند، قرارداد ببندد تا محصول سالم در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد.

وی با بیان این که ضمن کاشت درخت صنوبر می توان سبزی و صیفی را نیز تولید کرد، افزود: در سالهای 1386 و 1387 برای کاشت درخت صنوبر در حاشیه خراسان رضوی مبلغ دو میلیارد و 500 میلیون ریال (250 میلیون تومان) اعتبار اختصاص یافت و تامین شد که در مرحله نخست نهال مورد نیاز به صورت رایگان برای 200 هکتار از اراضی در اختیار کشاورزان قرار گرفت، اما این طرح تحت پوشش طرح درختکاری و نبود مدیریت جامع با مشکل مواجه و رها شد.

اسماعیل نیا تولید محصول سالم را یکی از وظایف وزارت جهادکشاورزی و سایر دستگاه های ذیربط دانست و تاکید کرد: باید با حمایت و تشدید نظارت دولت محصول سالم تولید و به دست مصرف کنندگان برسد که این امر نیاز به تسهیلات ارزان قیمت و بلاعوض دارد.

کد خبر 2406263

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha