۴ آبان ۱۳۹۳، ۱۲:۴۹

در نشست خبری اعلام شد؛

اسامی داوران جایزه هنر و ادبیات محتشم/ سختگیری در انتخاب آثار هنری درباره کربلا

اسامی داوران جایزه هنر و ادبیات محتشم/ سختگیری در انتخاب آثار هنری درباره کربلا

دومین نشست خبری جایزه هنر و ادبیات محتشم با معرفی اسامی داوران بخش های مختلف و تاکید بر سنجش و انتخاب آثار برگزیده با ملاک های علمی و با سختگیری، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، دومین نشست خبری دومین دوره جایزه هنر و ادبیات محتشم صبح امروز یکشنبه 4 آبان و همزمان با آغاز ماه محرم و با حضور دبیران و سرداوران بخش های مختلف این جشنواره در معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران برگزار شد.

 محمد حسین اسماعیلی معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در ابتدای این کنفرانس مطبوعاتی با بیان اینکه نگاه ما این است که تمامی جشنواره هایی که برگزار می کنیم، خروجی مشخصی داشته باشند و تبدیل به یک جریان فرهنگی شوند، ابراز امیدواری کرد: دومین دوره جایزه هنر و ادبیات محتشم نیز تبدیل به یک جریان فرهنگی شود و سپس گفت: سال گذشته این جایزه فقط در حوزه شعر برگزار می شد اما امسال بخش هنرهای تجسمی، فیلم، عکس و حوزه مکتوب به جشنواره افزوده شده است.

وی با اشاره به فعالیت دو هیات انتخاب و داوری در دومین دوره این جشنواره، تاکید کرد: محورهای دومین جایزه هنر و ادبیات محتشم عبارتند از بسط و ترویج فرهنگ عاشورایی در جامعه با تاکید بر فعالیت های ادبی و هنری، بهره گیری از ظرفیت های هنری برای تعمیق هر بهتر فرهنگ عاشورایی، تکریم عناصر فرهنگ ساز عاشورا و تشویق به بهره گیری از تکنولوژی های جدید برای توسعه فرهنگ عاشورایی و ترویج این فرهنگ در شبکه های اجتماعی

در ادامه محمد محمودی کیا دبیر اجرایی دومین جشنواره هنر و ادبیات محتشم با اشاره به افزایش بخش های این جشنواره از دو بخش به 11 بخش در دوره جدید، گفت: ما فراخوان جشنواره را در سه بخش اصلی اعلام کرده ایم؛ بخش مکتوب شامل کتاب، پایان نامه، داستان کوتاه و شعر، بخش فیلم شامل فیلم مستند و داستانی و بخش هنرهای تجسمی شامل عکس، پوستر، نگارگری، تصویرسازی، نقاشی و نقاشی‌خط.

وی افزود: در مرحله انتخاب با تمرکز بر ظرفیت های معاونت هنری وزارت ارشاد و همچنین اداره کل ارشاد استان تهران، هیات انتخاب را گزینش کردیم. در انتخاب اعضای هیات داوران هم سعی کردیم برجستگان هر حوزه را دعوت به کار بکنیم.

محمودی کیا در ادامه اسامی هیات داوران بخش های مختلف دومین دوره جشنواره هنر و ادبیات محتشم را به شرح زیر معرفی کرد: بخش پوستر: بهرام کلهرنیا، کوروش پارسا نژاد و مهدی حاجی محمدی فریمانی

نقاشی: مرتضی گودرزی دیباج، بهنام جعفری و محمد رضا فیروزه

نگارگری: محمد باقر آقامیری، عبدالله محرمی و اردشیر مجرب تاکستانی

تصویرسازی: کیانوش قریب پور، سید کمال طباطبایی و هدی حدادی

خط – نقاشی: عین الدین صادق زاده، نصرالله افجعی و داوود فرشباف لواسانی

عکس: داریوش محمدخانی، محمد مهدی رحیمیان، علیرضا کریمی صارمی، مجید ناگهی و سلیمانی

فیلم: رهبر قنبری، ابوالفضل جلیلی و انسیه شاه حسینی

به گفته دبیر اجرایی دومین جشنواره هنر و ادبیات محتشم شیوه دریافت آثار از طریق آنلاین و به نشانی اینترنتی جایزه به آدرسwww.mohtashamaward.ir  و از بازه زمانی امروز اول محرم تا پایان ماه محرم انجام خواهد شد. همچنین در هفته اول تا انتهای هفته دوم ماه صفر کار بررسی ابتدایی آثار، در هفته سوم صفر اکران فیلم های جشنواره در سینما فلسطین و همزمان برپایی نمایشگاه عکس و نمایشگاه آثار هنرهای تجسمی و در هفته چهارم صفر نیز آیین اختتامیه این جایزه و اعلام فراخوان سومین دوره آن انجام خواهد شد.

محمودی کیا همچنین از برگزاری دو بخش جنبی در جایزه امسال هنر و ادبیات محتشم یکی با عنوان نقد و ارزیابی آثار و دیگری با عنوان نکوداشت یکی از شعرای آیینی خبر داد و همچنین اعلام کرد که پوستر این جشنواره که عبارت محتشم را در زمینه ای یادآور حماسه عاشورا است، بهروز قریب پور طراحی کرده است.

در ادامه این برنامه محمد اسفندیاری سرداور بخش مکتوب این جشنواره در سخنانی با ابراز خرسندی از گسترده تر شدن دامنه جایزه هنر و ادبیات محتشم به حوزه های هنر، ادبیات و فرهنگ تاکید کرد: واقعیت این است که ما از گذشتگان خودمان درباره امام حسین (ع)، کتاب های مستقل بسیار کمی داریم؛ در صد سال اول تاریخ اسلام حدود 10 عنوان کتاب مستقل در دسترس ما است. بعد از آن در قرون 11، 12 و 13 شاهد نگارش آثار بیشتری درباره حماسه کربلا بوده ایم اما از طرف دیگر آثار 300 سال اخیر به استثنای برخی آثار خاص، چندان کتاب های اثرگذاری پدید نیامده است اما در قرن 14 هجری، امام حسین (ع) کشف مجدد شد و نه تنها شیعیان بلکه همه مسلمانان، ایشان را در کانون توجه خودشان قرار دادند.

به گفته وی در 50 سال اخیر و با شکل گیری انقلاب اسلامی، موضوع قیام کربلا به صورتی کانونی تر در معرض نظر دانشجویان و پژوهشگران و هنرمندان و شاعران قرار گرفته است با این حال باید کارهای بسیار بیشتری به خصوص در حوزه آثار مکتوب درباره قیام کربلا انجام شود.

دبیر بخش مکتوب جشنواره هنر و ادبیات محتشم ابراز امیدواری کرد: با سنجش علمی و دقیق آثار که با استفاده از معیارهای آکادمیک و با سخت گیری جدی انجام خواهد شد، بهترین آثار برای عرضه به جامعه مخاطب انجام شوند و نباید اثری که ضعیف است، به عنوان اثر متوسط و اثری که متوسط است به عنوان اثر خوب به مردم معرفی شود.

در ادامه این کنفرانس خبری همچنین مرتضی گودرزی دیباج از اعضای هیات داوران بخش تجسمی با تایید سخنان اسفندیاری، گفت: باید به خاطر شعار این جایزه و احترام به امام حسین (ع) هم که شده، از ضوابط دقیقی برای ارزش گذاری و سنجش آثار هنری بهره بگیریم و من امیدوارم که هنرمندان ما هم با نگاه دیگری غیر از نگاه فستیوالی و جشنواره ای، به این رویداد فرهنگی و هنری توجه کنند تا آنچه را که معتقدیم در حوزه هنر و ادبیات دینی، آن را بالنده تر خواهد کرد، به دست مردم برسد.

وی افزود: بناست که جایزه هنر و ادبیات محتشم به کیفیت و کمیت جایزه هنر و ادبیات محتشم که هدف اصلی آن گسترش و ترویج فرهنگ عاشورایی است، کمک کند و اگر خروجی این جشنواره به اینجا بینجامد که ما از عاشورا فقط سینه زنی آن را خوب یاد بگیریم، پیداست کار مثبتی انجام نشده است چرا که آنچه در فرهنگ عاشورا مهم است، بحث شناخت و شعور از یک طرف و احساس و عشق از طرف دیگر است که باید در آثار هنری متبلور شود.

گودرزی دیباج تصریح کرد: من به هنرمندانی که مایل به مشارکت در این جایزه هستند، توصیه می کنم که آثارشان را با چنین ویژگی هایی خلق کنند و این آثار طوری باشد که برای جامعه امروز ما هم کاربرد داشته باشد و ما بتوانیم از این آثار در فضاهای عمومی و برای مردم عادی بهره برداری بکنیم لذا فکر می کنم هنرمندان باید به سمت مطالعه و خوانش مجدد واقعه عاشورا بروند تا ان شاء الله شاهد نمادسازی های جدید هم در این حوزه باشیم.

در ادامه نشست خبری دومین جشنواره هنر و ادبیات محتشم همچنین کیانوش غریب پور سرداور بخش تصویرسازی در خصوص این بخش گفت: رشته تصویرسازی که امسال به این جایزه اضافه شده است، یکی از پرظرفیت ترین بخش ها در این خصوص است به این خاطر که سابقه تصویری بسیار درخشانی مخصوصا بعد از دوره زندیه و افشاریه و به ویژه در دوره قاجار و عمدتا در آثار چاپ سنگی در دسترس ما وجود دارد.

وی گفت: در اوایل شکل گیری اسلام به دلیل پرهیزی که از تصویر می شد، بخش عمده ای از فرهنگ دینی ما در یک محاق تصویری قرار گرفته بود و به همین خاطر می توان گفت آثاری که در تمامی جشنواره های حوزه تصویرگری و با موضوع دین ارائه شده است، عمدتا برداشت های شخصی هنرمندان از موضوع بوده است اما تنها واقعه ای که در تاریخ اسلام در رشته های تصویری منتج به پدید آمدن آثار درخشانی شده است، واقعه کربلا و رشادت امام حسین (ع) و یارانش بوده است.

غریب پور افزود :من فکر می کنم که واقعه عاشورا محمل بسیار خوبی است برای شکوفایی هنر هنرمندان و به نظرم می شود به این سمت رفت که دیگر از هنر قبلی مان تغذیه نکنیم و امیدوار به خلق آثار هنری جدید باشیم چرا که این موضوع پر از ظرفیت هایی است که به فرهنگ ما و به فرهنگ جهانی بسیار نزدیک است و همواره از آن به عنوان یک واقعه تاریخی که جزو اتفاقات بزرگ تاریخ است و مسیر تاریخ را در خاورمیانه تغییر داده است، یاد می شود.

کد خبر 2409869