۴ آبان ۱۳۹۳، ۱۴:۴۰

مهر گزارش می دهد/

حال تابلوهای سنجش آلودگی از هوای اراک بدتر است/ لزوم نظارت و سالم سازی تابلوهای هشداردهنده

حال تابلوهای سنجش آلودگی از هوای اراک بدتر است/ لزوم نظارت و سالم سازی تابلوهای هشداردهنده

خبرگزاری مهر- اراک: آلودگی هوا یکی از مهمترین مشکلات شهرهای صنعتی جهان به شمار می رود و اراک هم به عنوان یک کلانشهر صنعتی از این معضل در امان نمانده و این در حالیست گکه تابلوهای نشاندهنده این وضعیت، خود در وضعیت نامناسبی قرار دارند.

به گزارش خبرنگار مهر این روزها که تنفس سخت و سخت تر می شود یکی از ابتدایی ترین حقوق شهروندان آگاهی از میزان آلودگی و ذرات معلق درهوایی است که آن را استشمام می کنند تا در صورت لزوم بتوانند خود را از این آلودگی دور کنند یا تمهیدات لازم را برای حفظ سلامتی در این هوا بیندیشند. به همین منظور تابلوهای نمایشگر آلودگی محیط و کیفیت هوا در سطح شهر برای اطلاع رسانی در لحظه به شهروندان نصب شده، اما متاسفانه این تابلوها یا خراب هستند یا خاموش یا اطلاعات نمایش داده شده در آنها به قدری متناقض است که اعتماد به این اطلاعات دشوار می شود.

مهدی مصطفوی کارشناس واحد پایش آلودگی هوای اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: نصب و حفاظت از این تابلوها بر عهده اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی می باشد، اما به دلیل کمبود اعتبارات و بودجه در سازمان محیط زیست رایزنی هایی صورت گرفته تا نگه داری تابلوها و ایستگاه های شاخص آلودگی هوا به شهرداری منتقل شود.

مصطفوی با تاکید بر وجود سه تابلو نمایش دهنده آلودگی هوا در سطح شهر اراک، افزود: چهار ایستگاه اطلاعات مربوط به کیفیت هوا  را اندازه گیری می کنند و توسط سه تابلو در شهر نمایش داده می شود که متاسفانه هم اکنون یکی از این تابلوها خاموش است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا گاهی اطلاعات نمایش داده شده در این تابلوها متناقض است، گفت: اطلاعات آلودگی هوا به صورت میانگین نمایش داده می شود و بسته به موقعیت ایستگاه های اندازه گیری نوساناتی در این داده ها مشاهده خواهد شد اما این تفاوت نباید از حدودی خاصی فراتر رود و تفاوت های غیرعادی و معنادار می تواند نشانگر نقص در سیستم باشد.

کارشناس واحد پایش آلودگی هوای اداره کل حفاظت محیط زیست بیان کرد: مهمترین مشکل در رابطه با این تابلوها تامین اعتبارات و بودجه برای نگه داری آن ها است.قطعات و لوازم مورد نیاز آنها از کشورهای فرانسه و ژاپن تهیه می شود و هزینه بالایی دارد.

مصطفوی افزود: هزینه برق این تابلوها هم بسیار بالاست و به محض اینکه تاخیری در پرداخت قبوض برق از طرف محیط زیست به وقوع می پیوندد اداره برق، برق ایستگاه های اندازه گیری یا تابلوهای نمایشگر را قطع می کند.

وی اضافه کرد: با همه مشکلات موجود امیدوار هستیم در یک تا دو ماه اینده یک تابلوی دیگرهم به نمایشگرهای موجود در سطح شهر اضافه کنیم تا اطلاع رسانی به شهروندان و مسئولین با سرعت هرچه بیشتر انجام شود.

وی تاکید کرد: وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست جمع آوری اطلاعات و ارائه آن به صورت شفاف می باشد، اما متاسفانه تاثیری در سیاست گذاری ها برای کاهش آلودگی هوا ندارد.

شهرداری وظیفه ای در قبال پیاده کردن برنامه ها برای رفع آلودگی ندارد

در ادامه معاون حوزه برنامه ریزی شهرداری اراک گفت: وظیفه شهرداری پیاده کردن برنامه هایی در جهت رفع آلایندگی می باشد نه در جهت اندازه گیری میزان و نمایش آن در سطح شهر. عوارضی هم که تحت عنوان عوارض آلایندگی از کارخانه ها دریافت می شود، در همین راستا و تحت عنوان طرح جامع کاهش آلودگی هوا مصرف می شود.

نادر اخوان ضمن مخالفت با انتقال وظیفه نگه داری تابلوها و ایستگاه های شاخص آلودگی هوا از اداره محیط زیست به شهرداری بیان کرد: کنترل و پالایش آلودگی هوا یک مسئله تخصصی است و به دانش فنی خاص خود نیاز دارد و اگر قرار باشد این امر به عهده شهرداری قرار بگیرد باید دانش فنی آن نیز به شهرداری منتقل شود که فرآیندی هزینه بر و زمان بر است.

اخوان ضمن برشمردن وظایف شهرداری در طرح جامع کاهش آلودگی هوا گفت: این طرح از بخش های مختلفی چون تجهیز CNGهای شهری، توسعه فضای سبز، توسعه حمل و نقل درون شهری، معاینه فنی خودروها، مدیریت انرژی و استانداردسازی ساختمان ها و ... تشکیل شده و اندازه گیری و اعلام اطلاعات توسط تابلوهای شاخص آلودگی هوا بر عهده شهرداری قرار داده نشده است.

اخوان در باره کمبودها و موانع اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوا گفت: اجرای این طرح به منابع و اعتبارات خاص خود نیاز دارد که متاسفانه تاکنون تامین نشده، امیدوار هستیم پس از به روزآوری طرح که توسط اداره حفاظت از محیط زیست انجام خواهد شد، اعتبارات لازم توسط دولت اختصاص داده شود تا اراک بتواند روزهای سالم تری را تجربه کند.

اما چرایی این نکته که دلیل تعمیرات پشت سر هم این تابلوها در حالی که تغییری در بهبود عملکردشان مشاهده نمی شود و هنوز هم بسیاری از چراغهای شاخص هنوز هم خاموش هستند چیست را تنها می توان از زبان مسئولینی شنید که تنها ماهی یک بار به برگزاری جلسات کاهش آلودگی هوای اراک بسنده می کنند!

گزارش از: لیلا خیرآبادی

کد خبر 2410052

برچسب‌ها