۵ آبان ۱۳۹۳، ۱۷:۱۴

مردای نیا:

اشکالی به قانون مرخصی زایمان نیست/ در اجرای قانون مرخصی زایمان مشکل داریم

اشکالی به قانون مرخصی زایمان نیست/ در اجرای قانون مرخصی زایمان مشکل داریم

اصفهان- خبرگزاری مهر: مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: قانون مرخصی زایمان مشکلی ندارد بلکه در اجرای این قانون دچار اشکال و چالش شدیم.

به گزارش خبرنگار مهر، میترا مرادی نیا ظهر امروز در جلسه امور بانوان استانداری اصفهان با موضوع "جمعیت و باروری ایران" اظهار داشت: قوانین تصویب شده در حوزه مرخصی زایمان به زنان شاغل باید جدی گرفته شود زیرا سلامت نسل آینده به درست اجرا کردن این قانون بستگی دارد.

وی ادامه داد: دولت زمان مرخصی زایمان را به ۹ ماه افزایش داده که لازم است این موضوع توسط مجریان قانون و روسای ادارات و سازمان‌ها رعایت شود.

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه مرخصی زایمان در گذشته ابتدا یک ماه، سپس چهار و شش ماه بود، اظهار کرد: این ۹ ماه متعلق به مادر و نوزاد است و ما نباید آنها را از این فرصت محروم کنیم.

وی تاکید کرد: اگر این مرخصی به مادران شاغل داده نشود به آینده خودمان ضربه می زنیم چرا که در تربیت و سلامت فرزندانمان اختلال ایجاد می کنیم.

مرادی نیا گفت: وظیفه نسل آوری به عهده زنان است و سلامت آنها، سلامت نسل آینده را تضمین می کند.

وی با بیان اینکه لازم است امنیت شغلی هر مادری که به مرخصی زایمان می رود تامین شود، افزود: ما در قانون مشکل نداریم بلکه در اجرای آن چالش هایی وجود دارد.

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت استان اصفهان اضافه کرد: بیشترین رشد جمعیت ایران در سال ۱۳۶۵ بود و از آن پس با کاهش رشد جمعیت مواجه شدیم که دلیل آن کاهش موالید است.

وی میزان رشد جمعیت در سال ۱۳۶۵ را ۳.۹۲ درصد اعلام و تصریح کرد: این نرخ در سال ۹۰ به ۱.۲۹ کاهش یافته است.

مرادی نیا میزان باروری کلی (TFR) را تعداد فرزندانی دانست که یک زن در طول حیات خود بدنیا می آورد، اظهار کرد: این رقم از ۶.۶ در سال ۱۳۶۵ به ۱.۸ در دهه ۹۰ رسیده است.

وی این میزان باروری کلی را پایینتر از خط جایگزین جمعیت دانست و توضیح داد: وقتی میزان باروری کلی کمتر از ۲.۱ فرزند برای هر زن باشد ، باروری زیر نرخ جانشینی است چراکه هر زن حداقل باید یک دختر بدنیا آورد تا در نسل آینده مولد باروری باشد.

مرادی نیا تاکید کرد: اگر نرخ باروری کلی کمتر از نرخ جایگزینی باشد رشد جمعیت کشور منفی می شود.

وی تغییرات ساختاری در جامعه، رشد فردگرایی، تحصیلات عالی برای زنان، اشتغال زنان و تغییر در زمان فرزندآوری را از جمله تبعات کاهش نرخ باروری خواند.

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه ما به راحتی به نرخ باروری بالاتر از دو نمی رسیم، افزود: برای رسیدن به این نرخ باید بسیاری از موانع برداشته شود.

وی راه های افزایش نرخ باروری کلی را بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی، اشتغال، ازدواج، فرزند آوری خواسته، مسکن، نگهداری کودکان (مهد کودک) و کاهش مهاجرت نیروهای با تحصیلات بالا عنوان کرد.

مرادی نیا با تاکید بر اینکه راه حل افزایش نرخ باروری، تعطیل کردن برنامه تنظیم خانواده نیست، تصریح کرد: اگر ما این برنامه را حذف کنیم سلامت مادران و نوزادان ما به خطر می افتد.

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت استان اصفهان علل عمومی ناباروری را سموم و آلودگی محیطی و عفونت ها اعلام و اظهار کرد: علاوه بر افزایش آلودگی های محیطی از جمله آلودگی هوا در سال های گذشته میزان انتقال عفونت های جنسی از جمله «کلامیدیا» و «گنوره» در کشورمان نیز شایع شده است.

کد خبر 2411032