۷ آبان ۱۳۹۳، ۱۴:۲۲

جلالی خبر داد:

تهیه طرح های آبخیزداری برای 75 میلیون هکتار از اراضی کشور

تهیه طرح های آبخیزداری برای 75 میلیون هکتار از اراضی کشور

ساری - خبرگزاری مهر: رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: برای 75 میلیون هکتار از اراضی کشور بویژه اراضی جنگلی و کوهستانی طرح های آبخیزداری تهیه شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، خداکرم جلالی ظهر چهارشنبه در حاشیه امضای تفاهمنامه حفاظت و مدیریت پایدار عرصه های جنگلی در گفتگو با خبرنگاران افزود: تاکنون برای ۲۵ میلیون هکتار از عرصه های طبیعی طرح های آبخیزداری اجرا شده و مابقی هنوز عملیاتی نشده است.

وی اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه، برنامه جامعی در زمنیه طرح های آبخیزداری تهیه شده است که سالانه باید ۳.۵ میلیون هکتار آبخیزداری انجام شود و سالانه ۱۰ میلیارد مترمکعب آب جدید ذخیره کنیم.

وی گفت: آبخیزداری فرایندی است که به جلوگیری از فرسایش، حفظ آب و خاک و پیشگیری از سیل کمک می کند و این اقدام با توجه به مشلاتی که در حوزه منابع آب و خشکسالی داریم اقدام موثری برای جلوگیری از خشکسالی و کمبود آب است.

جلالی با اشاره به اینکه هر هکتار آبخیزداری بیش از ۵۰۰ متر مکعب آب را حفظ و ذخیره می کند که ارزانترین راه ذخیره منابع آبی است، عنوان کرد: آبخیزداری از هر هشت تن فرسایش خاک جلوگیری می کند و چهار تن رسوب را کاهش می دهد و ۱۲۰ کیلوگرم تولید علوفه را در هر هکتار افزایش می دهد.

جلالی با اشاره به نیاز کشور به زراعت چوب گفت: در کشور سالانه ۳.۵ میلیون متر مکعب چوب از طریق زراعت چوب تامین و مابقی نیازها از طریق واردات تامین می شود.

رئیس سازمان جنگل ها بیان داشت: باید تلاش شود تا واردات چوب کاهش یابد که این امر نیازمند برنامه ریزی است.

وی به مصوبه جدید دولت مبنی بر طرح تنفس جنگل ها اشاره کرد و گفت: طبق این مصوبه ۳۰ درصد از بهره بردرای جنگل های شمال کشور کاهش می یابد و بهره برداری در دیگر جنگل ها صورت نمی گیرد.

جلالی یادآور شد: همچنین سالانه ۳۰ هزار هکتار زراعت چوب در برنامه ساماندهی چوب انجام می شود.

کد خبر 2412360

برچسب‌ها