۹ آبان ۱۳۹۳، ۹:۳۶

براساس طرح دولت/

دشت اردبیل تا 25 سال آینده به شرایط عادی برمی گردد

دشت اردبیل تا 25 سال آینده به شرایط عادی برمی گردد

اردبیل – خبرگزاری مهر: مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل با اشاره به تدوین طرح احیاء و تعادل بخشی آبهای زیرزمینی از سوی دولت گفت: براساس این طرح تا 25 سال آینده وضعیت ناگوار دشت اردبیل باید به شرایط عادی برگردد.

به گزارش خبرنگار مهر، داود نجفیان شامگاه پنجشنبه در نشست خبری با خبرنگاران و رسانه های گروهی استان اردبیل افزود: طرح احیاء و تعادل بخشی آبهای زیرزمینی در 15 بند و به منظور مقابله با چالش های آبی کشور تدوین شده است.

وی احیاء و بازگرداندن دشت اردبیل به شرایط عادی را از بندهای این طرح برشمرد و تاکید کرد که براساس یکی از بندهای آن اعتبار مورد نیاز بخش آب های زیرزمینی و تعادل بخشی در زمینه بهره برداری نیز 9 برابر در لایحه بودجه سال 94 افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل ادامه داد: همچنین در قالب این طرح باید در زمینه ذخیره سازی 25 درصد منابع آبی زیرزمینی برنامه شود.

وی سایر بندهای این طرح را در جهت احیاء و کاهش مصف آبهای سطحی و زیرزمینی برشمرد و با بیان اینکه برمبنای علمی اگر 30 درصد در مصرف آب دشت اردبیل صرفه جویی شود، 80 میلیون مترمکعب صرفه جویی در آب صورت گرفته است، تصریح کرد: برای مقابله با این چالشها اولین اقدام دولت بیان صریح مشکلات بود.

نجفیان با تاکید بر اینکه باید حقایق بسیاری در زمینه آسیب جدی به حوزه آبی بیان می شد، متذکر شد: نتیجه آن علمی شدن مقابله با مشکلات جدی حوزه آب بود، چنانچه امروز تصمیم گیری در زمینه آب از سوی مراکز علمی و تحقیقی صورت می گرد نه از منظر سیاسی.

وی یکی از نمونه های این مهم را ورود دانشگاه ها در زمینه احیاء دریاچه ارومیه برشمرد و عنوان کرد: بی شک آسیب جدی در حوزه آب به دلیل حذف صورت مسئله بوده همین امر موجب شده که امروز آب به عنوان دغدغه جدی در جامعه مطرح شود. این در حالی است که در گذشته تاکید می شد که در زمینه آب دغدغه ها مطرح نشود.

این مسئول وضعیت آبهای زیر زمینی را نگران کننده توصیف کرد و بیان داشت: در چهار دهه گذشته 110 میلیارد مترمکعب بیش از میزان تجدید پذیر استفاده شده و هم اکنون نیز 10 میلیارد مترمکعب از پتانسیل آبهای زیرزمینی بیشتر برداشت می شود.

وی همچنین با اشاره به وضعیت آبهای سطحی یادآور شد: براساس استانداردهای جهانی 40 درصد آبهای سطحی باید به مصرف برسد و بقیه برای تغذیه آبخوان و مسائل زیست محیطی حفظ شود، اما هم اکنون مصرف آن به 80 درصد رسیده که دو برابر استاندارد جهانی است.

نجفیان سرانه مصرف آب در بخش شرب و کشاورزی را یادآور شد و متذکر شد: در کشورهای توسعه یافته سرانه مصرف روزانه آب 70 تا 80 لیتر است اما در کشور و این استان این میزان بین 220 تا 250 لیتر می باشد که سه برابر بیشتر از استاندارد است.

وی با بیان اینکه در بخش کشاورزی نیز شرایط به همین گونه بوده و هم اکنون نیمی از ظرفیت آبی کشور در بخش کشاورزی هدر می رود، افزود: راندمان مصرف در کشور 35 درصد بوده و در استان اردبیل این رقم 42 درصد است.

کد خبر 2413054