۱۰ آبان ۱۳۹۳، ۱۰:۵۵

«مزار شریف» در قاب تصویر/ روایت سینمایی از کشتار دیپلمات‌های ایرانی در افغانستان

«مزار شریف» در قاب تصویر/ روایت سینمایی از کشتار دیپلمات‌های ایرانی در افغانستان

عکس‌هایی از اولین روایت سینمایی از کشتار دیپلمات‌های ایرانی در افغانستان بعد از 16 سال را ببنید.

به گزارش خبرنگار مهر، فیلم سینمایی «مزار شریف» به کارگردانی عبدالحسن برزیده که اواخر بهمن ماه سال ۱۳۹۲ در منطقه کمال شهر کرج کلید خورد داستان کشتار دیپلمات‌های ایرانی در روز ۸ آگوست ۱۹۹۸ مصادف با ۱۷ مرداد ۱۳۷۷ در کنسولگری ایران در مزار شریف است که به دنبال اشغال شهر توسط نیروهای طالبان رخ داد.

در ابتدا مرگ هشت دیپلمات گزارش شد، مدتی بعد مرگ دو دیپلمات و یک روزنامه نگار دیگر نیز تایید شد و در نهایت تنها یک نفر از کارمندان کنسولگری به ایران بازگشت.

مزار شریف

برای فیلمبرداری بخش های افغانستان دست‌اندرکاران تولید سوله ای را در منطقه کمال شهر کرج طراحی و اجرا کردند و در نهایت کنسولگری ایران در افغانستان در این دکور ساخته شد.

در این فیلم سینمایی که تهیه کنندگی آن را منوچهر شاهسواری بر عهده دارد، بازیگرانی چون مهتاب کرامتی، مسعود رایگان و حسین یاری حضور دارند.

مزار شریف

مسعود رایگان در این فیلم نقش نماینده ایران را برای تحویل تنها بازمانده از کنسولگری ایران بازی می کند که در ابتدا قرار بود فرهاد اصلانی این نقش را بازی کند اما به دلایلی از حضور در این فیلم سینمایی کناره گیری کرد.

مزار شریف

حسین یاری نقش الله داد شاهسوند تنها بازمنده حمله به کنسولگری ایران را بازی می کند.

مزار شریف

تمامی بخش های اصلی این فیلم سینمایی از جمله حمله به کنسولگری، کشته شدن دیپلمات ها، فرار شخصیت اصلی داستان از مزار شریف و بخش هایی از این شهر تنها در یک استودیو با محوطه ۵ هزار مترمربع فیلمبرداری شد.

مزار شریف

فیلمبرداری «مزار شریف» اواسط تیر ماه سال ۹۳ به پایان رسید تا ساخت جلوه های بصری این فیلم سینمایی آغاز شود. این فیلم سینمایی قرار است، در سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر اکران شود.

مزار شریف

از دیگر عوامل این فیلم سینمایی می توان به علیرضا زرین دست مدیر فیلمبرداری، حسن زاهدی مدیر صدابرداری، مشکین مهرگان طراح صحنه و لباس، حسین فلاح دستیار کارگردان و برنامه ریز، زهرا برزیده منشی صحنه، سعید ملکان طراح چهره پردازی، مسعود فیروزه مدیرتولید و مهدی دل خواسته عکاس اشاره کرد.

کد خبر 2413514

برچسب‌ها