۱۰ آبان ۱۳۹۳، ۱۴:۳۰

انتخابات شرق اوکراین عاملی برای افزایش دوباره تنش های مسکو با غرب

انتخابات شرق اوکراین عاملی برای افزایش دوباره تنش های مسکو با غرب

مناطق شرقی اوکراین فردا شاهد برگزاری انتخاباتی خواهند بود که دولت مرکزی کی یف آن را غیر قانونی می داند و همین امر موجب شده تنش های میان روسیه و کشورهای غربی بار دیگر اوج بگیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، در همین رابطه امریکا اعلام کرده انتخاباتی را که قرار است روز یکشنبه ۱۱ آبان، از سوی جدایی طلبان  در مناطق شرقی اوکراین برگزار شود، به رسمیت نمی‌شناسد و این در حالی است که پیشتر روسیه گفته بود این انتخابات را به رسمیت خواهد شناخت.

اتحادیه اروپا و پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز، برگزاری این انتخابات در مناطق دونتسک و لوهانسک را برای برگزیدن دولت خودخوانده آنها که خود را جمهوری مردمی معرفی می کنند، محکوم کرده و دبیرکل ناتو گفته است این انتخابات غیرقانونی است.

"برنادت میهان" سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، در بیانیه ای اعلام کرد: ما از قصد تجزیه طلبان در بخش هایی از شرق اوکراین، برای برگزاری آنچه به طور غیرقانونی انتخابات محلی می نامند، ابراز انزجار می کنیم.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید آمریکا، روسیه را متهم کرده که با استفاده از این انتخابات می‌خواهد بهانه‌ای برای ارسال نیرو و ادوات نظامی بیشتر به اوکراین پیدا کند. به ویژه که شواهدی وجود دارند که ارتش روسیه نیروهای خود را به مناطق مرزی، جایی که در کنترل جدایی‌طلبان در اوکراین است، بازگردانده است.
روسیه هنوز واکنشی به گفته های تازه آمریکا نشان نداده است.

علاوه بر آن دیروز جمعه نیز رهبران اوکراین، آلمان و فرانسه در گفتگویی تلفنی با "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه، از او خواستند انتخابات روز یکشنبه مناطق شرقی اوکراین را به رسمیت نشناسد.

کد خبر 2413821