۱۵ آبان ۱۳۹۳، ۱۷:۵۳

رحیمی:

بدهی نیم درصدی شهرداری های خراسان شمالی به کتابخانه های عمومی به ۷ میلیارد ریال رسید

بدهی نیم درصدی شهرداری های خراسان شمالی به کتابخانه های عمومی به ۷ میلیارد ریال رسید

مدیركل كتابخانه های عمومی خراسان شمالی گفت: بدهی نیم درصد ی شهرداری های این استان به کتابخانه های عمومی به بیش از ۷ میلیارد ریال رسیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی رحیمی پیش از ظهر امروز در پنجمین جلسه ستاد هفته کتاب که در محل اداره کل کتابخانه عمومی استان برگزار شد، افزود: متاسفانه برخی از شهرداری ها نسبت به اجرای ماده شش قانون نحوه اداره كتابخانه های عمومی كم لطفی می كنند.

وی اظهار داشت: براساس این ماده قانونی، شهرداری ها مكلفند همه ساله حداقل نیم درصد از درآمدهای خود را به منظور اداره امور كتابخانه ها در اختیار انجمن كتابخانه های عمومی شهری قرار دهند.

رحیمی ضمن تشكر از برخی شهرداری ها كه نسبت به پرداخت نیم درصد حداكثر همت و مساعدت را داشته اند، اظهار داشت: این شهرداری ها همچنین فضا و زمین مورد نیاز جهت تاسیس كتابخانه را نیز در اختیار این نهاد قرار داده اند.

به گفته وی برخی از شهرداری ها نیز عوارض پرداخت ساخت را به صورت رایگان در اختیار كتابخانه ها قرار داده اند كه این اقدام شایسته تقدیر است.

رحیمی گفت: با گذشت ۱۰ سال از تصویب این قانون، انتظار می رود تا دستگاههای زیربط با نظارت بر اجرای قانون، تاکیدی بر ضمانت اجرایی این ماده قانونی باشند.

این مسئول در اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان شمالی با گلایه از برخی شهرداری ها افزود: برخی شهرداری ها تصور می كنند كه صرفا با تسلیم زمین جهت ساخت كتابخانه، مسئولیت پرداخت نیم درصد سهم کتابخانه ها از آننها  سلب می شود،  در صورتی كه با توجه به ماده ۱۲ قانون اهداء زمین برای احداث کتابخانه بلاعوض است.

رحیمی با اشاره به اینكه شوراهای اسلامی شهر طبق ماده دو، چهار، پنج و شش قانون شوراها وظایف و اختیاراتی دارند تصریح کرد: انتظار می رود که شوراهای اسلامی به منظور ایجاد نهضت مطالعه مفید کتاب شناخت به مواردی از قبیل  كمبودها، نیازها، نارسایی های اجتماعی، فرهنگی، تهیه طرح و پیشنهادهای اصلاحی و راه حل های كاربردی توجه کنند.

مدیركل كتابخانه های عمومی خراسان شمالی همچنین با بیان اینكه فرهنگ كتابخوانی در بین مردم این استان به خوبی رواج یافته، افزود: در حال حاضر ۱۸ روستا در استان از خدمات كتابخانه سیار بهره مند هستند.

وی گفت: همچنین قریب به ۴۰ كتابخانه این استان دارای مركز چندرسانه ای است كه بخشی از آن كتاب الكترونیك است كه در هر كتابخانه دیجیتال بیش از ۴۰ هزار عنوان كتاب در دسترس افراد قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، ۲۴ تا ۳۰ آبان ‌ماه به عنوان هفته کتاب و کتاب‌خوانی نامگذاری شده است.

کد خبر 2415981

برچسب‌ها