۱۶ آبان ۱۳۹۳، ۱۳:۵۱

حجت الاسلام یعقوبی:

آسیب های عزاداری در خراسان شمالی شناسایی و اصلاح شوند

آسیب های عزاداری در خراسان شمالی شناسایی و اصلاح شوند

بجنورد- خبرگزاری مهر: امام جمعه بجنورد با تجلیل از مراسم های عزداری مردم خراسان شمالی گفت: با این وجود برخی آسیب ها و نواقص در عزاداری مردم استان وجود دارد که باید شناسایی شده و برای سال آینده حتما رفع شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام ابوالقاسم یعقوبی در خطبه های نماز جمعه این هفته مرکز خراسان شمالی که در محل مصلای امام خمینی(ره) بجنورد برگزار شد، به تحلیل قیام کربلا و حماسه عاشورا پرداخت و اظهار کرد: لایه پنهان حادثه کربلا به صدر اسلام و اسلام آوردن ظاهری ابوسفیان باز می گردد چرا که فرزندان این خانواده بعد از وفات حضرت محمد(ص) با ورود قدرتمند به مسائل سیاسی و اجتماعی دنیای اسلام در گام نخست حکومت خلافی را جایگزین حکومت ولایی کرده و سپس دین مبین اسلام را به بیراهه بردند.

وی اضافه کرد: اقدامات سیاسی بنی امیه هر روز شدت و افزایش می یافت به گونه ای که با قرار گرفتن در پست های سیاسی جامعه اسلامی، مبانی دین اسلام را تخریب کرده و اسلام ابوسفیانی را جایگزین اسلام ناب محمدی کردند.

حجت الاسلام یعقوبی افزود: در چنین شرایطی بود که امام حسین(ع) قیام کرد و به داد اسلام رسید چرا که اگر قیام امام حسین(ع) نبود به یقین امروز نشانی از اسلام ناب محمدی وجود نداشت.

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی اظهار داشت: عصر روز عاشورا با شهادت اباعبدالله الحسین(ع) اگر چه مأموریت امام(ع) به پایان رسید اما رسالت عاشورا و کربلا تمام نشد و این رسالت بعدا از سوی امام زین العابدین(ع) و حضرت زینب(س) با سخنرانی های آتشین در کوفه و شام و رسوایی بنی امیه تکمیل شد.

به گفته وی به همین دلیل می بایست هر جا سخن از کربلا و امام حسین(ع) می آید زینب(س) و نقش عظیم این بانوی بزرگوار در تداوم و ماندگاری حماسه عاشورا نیز فراموش نشود.

حجت الاسلام یعقوبی در ادامه با قدردانی از برگزاری عزاداری های باشکوه در خراسان شمالی افزود: عزاداری های مردم استان در دهه نخست ماه محرم نشان داد که این مردم از صمیم قلب دوست دار اهل بیت(ع) و ادامه دهنده راه امام حسین(ع) هستند.

وی با بیان این که با این وجود عزاداری محرم در خراسان شمالی همچنان از یک کمبود رنج می برد، اضافه کرد: در این استان هنوز نتوانسته ایم یک روز را به عنوان روز تجمع عزاداران و برگزاری عزاداری دسته جمعی باشکوه به مردم ایران و جهان معرفی کنیم و این نقص وجود دارد.

رییس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی گفت: سال گذشته روز یازدهم محرم برای برگزاری این تجمع بزرگ عزاداران در نظر گرفته و این برنامه نیز برگزار شد اما امسال مسئولان و متولیان امر نتوانستند برای برگزاری این تجمع برنامه ریزی مناسبی داشته باشند.

حجت الاسلام یعقوبی با تأکید بر رفع این نقیصه، اظهار داشت: متأسفانه در استان از ظرفیت روز تاسوعای حسینی برای برگزاری مراسم های عزاداری به خوبی استفاده نمی شود حال آن که می توان این روز را به عنوان روز برگزاری تجمع بزرگ عزاداران خراسان شمالی در نظر گرفت.

خطیب نماز جمعه بجنورد همچنین با انتقاد از برخی آسیب های عزاداری موجود در خراسان شمالی خواستار شناسایی و رفع این آسیب ها تا محرم سال آینده شد و افزود: برپایی چادرهای جداگانه عزاداری در کنار خیابان ها از سوی جوانان با وجود فعالیت هیئات مذهبی، عدم توجه و رعایت مصوبات مربوط به عزاداری از سوی هیئات، عدم توجه به برگزاری نماز ظهر عاشورا و تاسوعا به گونه ای که همزمان با برگزاری نماز صدای طبل دسته های عزاداری نیز بلند بود و ... برخی از آسیب های عزاداری در خراسان شمالی محسوب می شوند که می بایست متولیان برای رفع آنها چاره اندیشی کنند.

 

کد خبر 2416266

برچسب‌ها