۱۷ آبان ۱۳۹۳، ۱۵:۵۱

بهادری خبر داد:

طرح جامع احیای دریاچه ارومیه در قالب 79 طرح عمرانی اجرایی می شود

طرح جامع احیای دریاچه ارومیه در قالب 79 طرح عمرانی اجرایی می شود

ارومیه – خبرگزاری مهر: معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی گفت: طرح جامع احیای دریاچه ارومیه پس از جلسات متعدد کارشناسان و صاحبنظران در 27 محور و در قالب 79 پروژه مطالعاتی و اجرایی تدوین شده که بزودی وارد فاز اجرایی می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، هادی بهادری ظهر شنبه در نشست با خبرنگاران در خصوص تشریح مصوبه اخیر هئیت دولت در زمینه تصویب بودجه مورد نیاز طرح های احیای دریاچه ارومیه اظهارداشت: در نشست روز گذشته دولت به ریاست رئیس جمهور برای عملیاتی شدن این پروژه ها بودجه 729 میلیارد و 600 میلیون تومان تصویب شد.

وی ادامه داد: علاوه بر این اعتبار، در قالب برنامه های سالیانه دستگاههای اجرایی 197 میلیارد تومان و از محل صندوق توسعه ملی نیز 487 میلیارد تومان برای پروژه های ویژه احیای دریاچه ارومیه پیش بینی شده است که در مجموع اعتباری افزون بر 1407 میلیارد تومان را شامل می شود.

بهادری با بیان اینکه اعتبارات مصوب برای اجرای پروژه ها در استانهای واقع در حوزه آبریز دریاچه ارومیه شامل آذربایجان غربی و شرقی و کردستان هزینه می شوند اظهار داشت: نصب شش هزار دستگاه کنتور هوشمند و برق رسانی به سه هزار حلقه چاه با اعتباری در حدود 62 میلیارد تومان از اهم این طرح هاست.

نماینده مجری طرح احیای دریاچه ارومیه، اجرای طرح آبیاری قطره ای در 10 هزار هکتار از باغات و آبیاری بارانی در هفت هزار هکتار از مزارع با صرفه هزینه 70 میلیارد تومان و جلوگیری از هدر رفت آب با اجرای طرح انتقال آب با استفاده از لوله های پلی اتیلن به طول هزار کیلومتر و با اختصاص 80 میلیارد تومان را از جمله دیگر این پروژه ها عنوان کرد.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی همچنین به اجرای شبکه های مدرن آبیاری در زمین های زیرکشت در حوضه دریاچه ارومیه با اعتباری افزون بر 60 میلیارد تومان اشاره کرد و گفت: لایروبی رودخانه های متصل به دریاچه ارومیه به طول 45 کیلومتر و اختصاص اعتبار 15 میلیارد تومان به همراه پروژه انتقال آب رودخانه زرینه رود از جنوب دریاچه با 26 میلیارد تومان از دیگر پروژه های اجرایی است که با مصوبه دولت عملیاتی می شوند.

بهادری شناسایی کانونهای ریزگرد و تثبیت آنها را از جمله پروژه های مهم دانست و افزود: برای جلوگیری از گسترش خطرات انتشار این ریزگردهای نمکی از داخل دریاچه دو اقدام عملی پیش بینی شده است که از محل این اعتبارات مصوب  برای اجرای عمل تثبیت در داخل دریاچه 15 میلیارد تومان به سازمان حفاظت از محیط زیست و تثبیت در خارج از بستر دریاچه نیز 90 میلیارد تومان در اختیار سازمان جنگلها و مراتع قرار می گیرد.

مطالعه انتقال آب از سایر حوزه های اطراف دریاچه ، مطالعه و احداث پارک ملی در محدوده 1500 هکتاری جنوب دریاچه ارومیه با اختصاص 15 میلیارد تومان و همچنین اختصاص 20 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح های فرهنگی، آموزشی و ترویجی در اختیار استانداریهای 3 استان حاشیه دریاچه ارومیه از دیگر مصوبات جلسه هیئت دولت بود که معاون امور عمرانی به آن اشاره کرد.

کد خبر 2416999

برچسب‌ها