مرضیه محمدزاده و پژوهشگر تاریخ اسلام و نویسنده کتب دینی در ادامه سلسه گفتگوهای " از عاشورا تا اربعین" در گفتگو با خبرنگار مهر نقش حضرت زینب (س) را در حفظ و عدم تحریف کربلا بسیار مهم دانست و افزود: برای پیروز شدن و جاودان ماندن در هر نهضتی علاوه بر خون احتیاج به انتقال پیام آن انقلاب و نهضت است.
این پژوهشگر ادامه داد: پیام آور باید چند ویژگی را دارا باشد تا بتواند تا پیام آن نهضت و خون شهیدان را به بهترین وجه برساند که شجاعت و شهامت از جمله آن ها است.
وی آگاهی را یکی از ویژگی های مهم برای انتقال یک پیام خواند و در توضیح آن گفت: شخص پیام رسان باید علاوه بر اصل نهضت و مبانی فکری آن، نسبت به اشخاص و جریان شناسی حق و باطل نیز، آگاهی کامل داشته باشد.
حضرت زینب (س) دشمن را در موضع انفعال قرار داد
محمدزاده عنوان داشت: بلاغت و فصاحت نیز جزو الزامات یک پیام رسان است و آن شخص باید تا در همه مواقع آن را حفظ کرده و حتی در مقابله با قدرت بالاتر و مسلط لکنت زبان نداشته باشد.
پژوهشگر تاریخ اسلام دو اصل مخاطب شناسی و همچنین استفاده از حربه مظلومیت را نیز برای انتقال یک پیام توسط پیام رسان مهم شمرد و اضافه کرد: با بکارگیری تمام این موارد توسط حضرت زینب (س) دو نتیجه فوری برای نهضت عاشورا حاصل می شود.
وی ادامه داد: نتیجه اول این است که حضرت زینب(س) دشمن را در موضع انفعال قرار داد.
سخنان حضرت زینب آغازی بر قیام های بعد از عاشورا
وی اظهار داشت: خطبه ها و فصاحت کلام حضرت زینب کار را بر یزید بسیار دشوار کرد و مجبور شد تا از در مسالمت وارد شود که در اثبات آن می توان به برپایی مجلس عزا و همچنین خروج کاروان از شهر به مقصد مدینه با نهایت احترام اشاره کرد.
نوسینده کتاب "دریای تشنه" بیان کرد: کار شکوهنمد حضرت زینب (س) در مدینه نمایش داده می شود که در آنجا نقاب از چهره پلید یزید بر می دارند و نسبت به اعمال و رفتار ضد اسلامی او در بین مردم دیر باور ایجاد تردید می کند و عده ای برای تصدیق سخنان ایشان راهی شام شده و آغازی بر قیام های بعد از عاشورا می شود.
وی در توضیح چگونگی شناخت تحریف های پیش آمده در نهضت عاشورا گفت: باید این را دانست که اینطور نبوده است که هیچگونه تحریفی در جریان کربلا پیش نیامده باشد اما برای شناخت آنها باید سخنان حضرت زینب (س) را اصل قرار داد و هرچه در خلاف آن وجود دارد را تحریف نامید، سخنان حضرت زینب(س) کربلا را از تحریف مصون داشت.
محمدزاده افزود: حضرت زینب(س) چگونگی انتقال پیام و فصاحت در کلام و گفتار را در پیش جدشان، پدر و مادر و برادرانش آموختند، برای مثال خطبه مهم فدکیه را که حضرت زهرا(س) در مسجد خواندند و در آن از توحید و چرایی نماز و روزه سخن گفتند و در انتها بحث فدک را مطرح کردند را، چه کسی به گوش تاریخ رساند؟
شجاعت حضرت زینب از جنس برتری روحی بود
پژوهشگر تاریخ اسلام ادامه داد: همه کسانی که خطبه فدکیه را نوشتند اذعان داشتند که ابتدا خطبه را از حضرت زینب (س) گرفتند یعنی حضرت زینب با وجود اینکه فقط ۵ سال سن داشت تمام آن خطبه سنگین را حفظ کرد و آن را کامل در اختیار کاتبان قرار داد.
وی گفت: شجاعت حضرت زینب از نوع "تفوق" بود یعنی برتری روحی نه "تهور" به معنای جنگیدن و نترسیدن و در قضیه حضرت زینب(س) به دلیل همین صفت بود که یزید مجبور به ناسزا گفتن شد و این یعنی از موضع ضعف وارد شدن در برابر فردی که به ظاهر شکست خورده است.
محمدزاده در توضیح فصاحت حضرت زینب گفت: فردی را می گویند فصیح که مخاطب خود را در هنگام صحبت کردن بشناسد و این در حضرت زینب(س) به خوبی نمایان بود به طوری که صحبت ایشان در برابر یزید با هنگامی که با مردم کوفه حرف می زد تفاوت داشت و این همان مخاطب شناسی و یا فصاحت کلام است.
..................................
گفتگو: یونس طاهریان