۱۹ آبان ۱۳۹۳، ۱۵:۱۹

ابتکار:

طرح جابجایی جاده ترانزیتی جنگل گلستان تأیید شد

طرح جابجایی جاده ترانزیتی جنگل گلستان تأیید شد

بجنورد- خبرگزاری مهر: معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور از تأیید طرح جابجایی جاده ترانزیتی جنگل گلستان در این سازمان خبر داد و افزود: طرح مزبور برای تبدیل به مصوبه نهایی و آغاز عملیات اجرایی به هیئت دولت ارائه شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، معصومه ابتکار بعد از ظهر دوشنبه در نشست شورای اداری خراسان شمالی با اشاره به طرح جابجایی جاده ترانزیتی جنگل گلستان و احداث جاده جایگزین در ضلع شمالی این منطقه، اظهار داشت: این طرح در دفتر ارزیابی سازمان محیط زیست تأیید شده و برای تبدیل به مصوبه نهایی و آغاز عملیات اجرایی به هیئت دولت ارائه شده است.

وی اظهار امیدواری کرد که طرح مزبور از سوی هیئت دولت به صورت قاطع حمایت شده و عملیات اجرایی احداث جاده جدید به طول ۳۰ کیلومتر هر چه زودتر آغاز شود.

ابتکار در ادامه با اشاره به لزوم انطباق طرح های توسعه ای در استان های مختلف کشور با محیط زیست، از انعقاد تفاهم نامه ای به همین منظور با استانداری خراسان شمالی خبر داد و افزود: بر مبنای این تفاهم نامه باید برای اجرای هر گونه طرح توسعه ای ابتدا ارزیابی زیست محیطی صورت گیرد و در صورتی که آسیب های زیستی طرح مزبور زیاد باشد، آن طرح اجرا نخواهد شد.

معضومه ابتکار معاون رئیس جمهور در جلسه شورای اداری خراسان شمالی

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: سرمایه های محیط زیست تنها متعلق به نسل حاضر نبوده و همه وظیفه داریم برای حراست و حفظ این سرمایه ها برای نسل های آینده تلاش کنیم.

وی با تأکید بر برنامه ریزی توسعه بر اساس ظرفیت زیستی، اظهار داشت: اگر در اجرای طرح های توسعه ای به موضوع انطباق زیست محیطی توجه کافی نشود به زودی نتایج تخریب محیط زیست بر تمام بخش های کشور اثر سوء خود را خواهد گذاشت.

منطقه مرزی حفاظت شده مشترک بین ایران و ترکمنستان در خراسان شمالی احداث می شود

ابتکار همچنین از احداث پارک یا منطقه مرزی حفاظت شده مشترک بین ایران و ترکمنستان در بخش شمالی خراسان شمالی خبر داد و گفت: این طرح به طور جدی در دستور کار محیط زیست بوده و مقدمات اجرای آن نیز فراهم شده است.

وی نقش مؤثر این پارک در گردشگری بین المللی، انجام فعالیت های مطالعاتی و تحقیقاتی زیست محیطی، حفاظت مشترک از عرصه های زیستی و ... را برخی از مزایای ایجاد پارک مرزی مشترک بین ایران و ترکمنستان عنوان کرد.

اجرای طرح مطالعاتی گردشگری طبیعی در پارک ها و مناطق حفاظت شده کشور

معاون رییس جمهور همچنین با اشاره به اجرای طرح مطالعاتی گردشگری طبیعی در پارک ها و مناطق حفاظت شده کشور، افزود: خوشبختانه مطالعات این طرح در تمامی پارک ها و مناطق حفاظت شده خراسان شمالی انجام شده و دستورالعملی نیز برای اجرای مدیریت گردشگری طبیعی در این مناطق و پارک ها منعقد شده است.

وی اجرای این دستورالعمل را گام مهمی در جهت تحقق مدیریت مناسب مناطق و پارک های زیستی و توسعه گردشگری در منطقه دانست.

معضومه ابتکار معاون رئیس جمهور در جلسه شورای اداری خراسان شمالی

استاندار خراسان شمالی نیز در این نشست، محیط زیست را موضوعی فرابخشی و فرامنطقه ای عنوان کرد و گفت: توسعه استان باید با نگاه جدی به مسئله محیط زیست و حراست از آن همراه باشد.

سیدعلی اکبر پرویزی با تأکید بر استفاده از ظرفیت های زیستی خراسان شمالی در زمینه گردشگری، اظهار داشت: اگر چه چند سال طرح گردشگری زیستی در مناطق و پارک های حفاظت شده مورد بی توجهی قرار گرفت اما پیگیری مجدد این طرح در دوره مدیریت جدید سازمان حفاظت محیط زیست می تواند ثمرات زیادی داشته باشد.

وی همچنین با اشاره به اقدامات حفاظتی محیط زیست و منابع طبیعی، تصریح کرد: اگر همراهی و همگامی مردم در حفاظت از عرصه های طبیعی و زیستی نباشد نمی توان تنها با اقدام قهری و قضایی در این زمینه به مؤفقیت رسید.

نماینده عالی دولت تدبیر و امید در خراسان شمالی تأکید کرد: مأموران حفاظتی محیط زیست و منابع طبیعی باید به گونه ای با مردم رفتار کنند که بحث تقابل مردم با طبیعت پیش نیاید چرا که واکنش به رفتارهای تند مسئولان و مأموران زیست محیطی تخریب بیشتر منابع طبیعی و زیستی از سوی مردم است.

کد خبر 2418519

برچسب‌ها