۲۰ آبان ۱۳۹۳، ۱۱:۵۱

مهر گزارش می دهد/

آب شیرین سیریک پشت سد وعده‌ها/ شهری که آب برای غسل مرده‌هایش ندارد

آب شیرین سیریک پشت سد وعده‌ها/ شهری که آب برای غسل مرده‌هایش ندارد

سیریک - خبرگزاری مهر: مسئله بی آبی مهمترین معضل اهالی شهرستان سیریک است. این در حالی است که انتظارها برای راه اندازی آب شیرینکن این شهرستان ادامه دارد و وعده های مسئولان در راه اندازی این پروژه همچنان پروسه طولانی خود را طی می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، برای دسترسی به آب شرب و سالم در سیریک پروژه احداث آب شیرین کنبا قول مسئولان آب و فاضلاب شهری که قرار بود در دولت دهم راه اندازی شود در حد وعده ماند و هنوز آرزوی آب شیرین بر دل مردم سیریک مانده است، مردم سیریک این روزها از وعده های عملی نشده مسئولان در راه اندازی آب شیرینکن در سیریک گلایه مند و خواستار راه اندازی هر چه سریعتر این آب شیرینکن هستند.

خلف وعده مسئولان آب و فاضلاب شهری پایانی ندارد

سال ۱۳۸۹ مسئولان آب و فاضلاب شهری هرمزگان وعده احداث آشیرین کن را دادند، اما دریغ از راه اندازی آن و هنوز این اتفاق شیرین برای مردم سیریک نیفتاده و بارها متولیان پروژه از این طرح به عنوان یکی از مهمترین منابع تامین آب شیرین سیریک عنوان کرده اند، اما با گذشت چهار سال خبری از این آب شیرین در سیریک نیست و خلف وعده مسئولان برای بهره برداری از این طرح پایانی ندارد.

مردم این شهرستان سالهاست که با مشکل تامین آب دست و پنجه نرم می کنند و در قبال این کمبود همه مسئولان شهرستانی، استانی و کشوری که تاکنون به اجرایی شدن طرح احداث این آب شیرین کن امید داده اند باید پاسخگو باشند، مردم خسته از وعده های مسئولان نیازمند آب شرب سالم هستند، این وعده ها نه تنها برای مردم آب نمی شد بلکه باعث سستی اعتماد مردم به مسئولان نیز شده است.

آب

در آخرین وعده افتتاح فرماندار سیریک به استناد گفته استانداری هرمزگان خبر از افتتاح پروژه آشیرین کن در مهر ماه امسال داده بود اما دریغ از عمل. این اتفاق مجددا در هفته گذشته در جلسه شورای اداری شهرستان سیریک با موضوعیت تامین آب که با حضور حقیری زاده مشاور عالی فرماندار برگزار شد تکرار شد. در این جلسه امید قسمی معاونت مدیر آب و فاضلاب شهری هرمزگان به مردم سیریک و حقیری زاده و سایر مسئولان سیریک قول داد تا پایان تابستان سال ۹۴ تامین آب این شهر از طریق آب شیرینکن انجام می شود. اما از سوی دیگر حقیری زاده مشاور استاندار هرمزگان با تاکید بر اجرای هرچه سریعتر این طرح خطاب به مسئولان استانی آب و فاضلاب شهری هرمزگان گفت: چنانچه بهره برداری آشیرین کن در حد حرف و وعده باشد مدیریت آب و فاضلاب باید لقای مدیریت را ببخشد.

طرح احداث آشیرین کن سیریک سه پیمان کار عوض کرد

شروع پروژه احداث آشیرین کن در سیریک با مشارکت بخش خصوصی با اعتباری بالغ بر ۱۴ میلیارد ریال از سال ۱۳۸۹ با پیمانکار بخش خصوصی آغاز شد و مقرر شد ظرف یکسال به پایان برسد. اما از آن سال به جای آب، فقط وعده و وعیدها از سوی مسئولان وقت تحویل مردم این شهر شد. تاکنون سه پیمانکار جابجا شده و هنوز این کار بر روی زمین مانده است.

از سوی دیگر یکی از سرمایه گذاران شهرستان سیریک در حضور استاندار و مدیران شهرستانی و استانی قول داد که ظرف یک سال آب را به در خانه های مردم سیریک برساند، اما عدم بستن قرارداد با وی و پروسه های دست و پا گیر اداری تنها موجب شد تا این پروژه همچنان در دستان پیمانکاران مورد نظر آب و فاضلاب شهری هرمزگان دست بدست شود.

معاون آب و فاضلاب شهری هرمزگان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: تا پایان تابستان آشیرین کن سیریک به بهره برداری می رسد.

امام جمعه سیریک: برای ما شرم آور است که در کنار دریا هستیم ولی آب نداریم که مرده های خود را غسل دهیمامید قسمی با بیان اینکه تاکنون سه پیمانکار بابت احداث این آشیرین کن با شرکت آبفای شهری قرارداد بسته اند اظهارداشت: 9 روز پیش پیمانکار دوم بخاطر عدم برخورداری مالی قراردادش را فسخ کرد و در همان روز با پیمانکار جدید قرار داد بسته شد و شروع به کار کرده است.

قسمی با قاطیعت تمام گفت: چون مسئولیت این طرح به خود من سپرده شده، با امیدواری کامل به مردم قول می دهم که تا تابستان این پروژه به بهره برداری برسانیم.

وی اشاره ای داشت به کارهای صورت گرفته و اضافه کرد: به میزان ۲۷ کیلومتر اصلاح شبکه در شبکه آبرسانی شهر داشتیم و لوله کشی برای آب رسانی به گروگ نیز صورت گرفته است.

امام جمعه سیریک در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: مهمترین مشکل مردم سیریک مسله بی آبی است، در تمام شهرستان بی آبی کام مردم را تلخ کرده است.

آب 2

حجت الاسلام صفایی هائری با بیان اینکه مردم از وعده های تو خالی برای آب دیگر خسته شده اند، افزود: حدود چهار سال است که مردم را با وعده های خود تشنه نگهداشته اند.

وی بیان داشت: برای ما شرم آور است که در کنار دریا هستیم ولی آب نداریم که مرده های خود را غسل دهیم.

مدارس سیریک آب آشامیدنی لوله کشی ندارند

وی با بیان اینکه طولانی شدن پروژه احداث آب شیرین کن بی اعتمادی در بین مردم و مسئولان ایجاد کرده است، تصریح کرد: در حال حاضر شهرستان سیریک جزو محرومترین شهرستانهای استان از نظر کم آبی است به طوری که آب در این شهرستان جیره بندی شده است. آب مایع حیات انسانها است پس جزو مستلزمات اصلی برای زندگی است، که باید به دست مردم برسد.

وی نبود آب در مدارس را یک نوع درد برای مردم سیریک تلقی کرد و خاطرنشان کرد: خیلی از مدارس سیریک از آب آشامیدنی لوله کشی برخوردار نیستد، که با تلاش آموزش و پرورش و آبفا روستایی با تانکرهای سیار عملیات آبرسانی به این مدارس انجام می شود.

کد خبر 2418837