۲۰ آبان ۱۳۹۳، ۱۰:۳۱

شناسایی یک خانواده جدید در مخمرها از سوی محققان ایرانی

شناسایی یک خانواده جدید در مخمرها از سوی محققان ایرانی

محققان بانک میکروارگانیزم مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران موفق به جداسازی و شناسایی یک خانواده مخمرها شده اند که این خانواده به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرنگار مهر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی رئیس مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در مراسم بازدید معاون اول رئیس جمهور از مرکز ذخایر ژنتیکی گفت: در جریان مطالعه تنوع زیستی با هدف جمع آوری و شناسایی گونه های مخمری موجود در زیستگاه های بومی ایران که محققان این مرکز موفق شدند دو جدایه شبه مخمری را شناسایی و ثبت کنند.

وی افزود: آنالیزهای ریخت شناسی، فیزیولوژیک و مولکولی این جدایه ها به معرفی خانواده جدیدی منجر شده است.

وی خاطر نشان کرد: به طور کلی مخمرها قارچ های تک سلولی هستند که به دلیل پتانسیل های آنزیماتیک بالا نقش مهمی در تجزیه مواد و گردش آنها در طبیعت ایفا می کنند.

فاضلی با بیان اینکه توانایی تولید ترکیبات زیستی ارزشمند نظیر رنگیزه های کاروتنوئیدی، ویتامین ها، اسیدهای آلی، الکل و سوخت زیستی مخمرها به عنوان میکروارگانیزم هایی توانمند در صنعت بیوتکنولوژی مطرح شده اظهار داشت: از دیرباز نقش مخمرها در پروتئین تک یاخته و خمیر مایع نانوایی حائز اهمیت بوده است و امروزه در شکل پروتئین های نوترکیب، پروبیوتیک ها، استارترهای صنایع تخمیری و کنترل کننده زیستی آفات گیاهی به صنایع دارویی، غذایی و کشاورزی راه یافته است.

وی با تاکید بر اینکه به دلیل غنای گلوتامیک اسیدی، از مخمرها به عنوان یک طعم دهنده غذایی استفاده می شود خاطرنشان کرد: خانواده مخمری کشف شده در مجله معتبری به چاپ رسیده و به عنوان یک ذخیره ارزشمند در بانک میکروارگانیزم های ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران نگهداری می شود.

وی خاطرنشان کرد: در دنیا فقط 6 خانواده جدید مخمر ها کشف شده که این مورد از مرکز ملی ذخایر آخرین مورد ثبتی است.

کد خبر 2418865