۲۰ آبان ۱۳۹۳، ۱۱:۱۱

گفتگوی مشروح مهر با استاندار لرستان؛

پادرمیانی برای آشتی "خرم رود" و رویای "منوریل"/ وقتی ماشین عمران شهری "ریپ" می زند

پادرمیانی برای آشتی "خرم رود" و رویای "منوریل"/ وقتی ماشین عمران شهری "ریپ" می زند

خرم آباد - خبرگزاری مهر: استاندار لرستان که مهرماه سالجاری عمر مسئولیتش در لرستان یکساله شده حال با نیم نگاهی به مدت سپری شده از فعالیت و ایده های عمرانی خود می گوید و البته معتقد است که سرعت ماشین عمران شهری در لرستان همچنان پایین است.

به گزارش خبرنگار مهر، مهرماه سال گذشته لرستان شاهد معارفه نخستین استاندار دولت تدبیر و امید بود، استانداری که روی آمدنش جریان های مختلف و نخبگان تقریبا اجماع داشتند؛ حال با گذشت بیش از یکسال هوشنگ بازوند موافقان و منتقدانی دارد، منتقدانی که فرصت یکساله را برای تغییر و رفع مشکلات لرستان کافی می دانند و موافقانی که معتقدند فعالیتهای انجام شده در بلندمدت جواب می دهد.

در این راستا خبرگزاری مهر در گفتگویی عملکرد استاندار لرستان که خود را فردی عمرانی و اجرایی می داند را مورد بررسی قرار داده و بخش نخست این گفتگو در قالب فعالیتهای عمرانی هوشنگ بازوند منتشر می شود .

در این فرصت تلاش شده که مباحث مختلف در حوزه های متعدد عمرانی اعم از راه، سدسازی، عمران شهری و ... مطرح شود و در صورت آمادگی نخبگان و کارشناسان استان این فرصت فراهم خواهد شد که این عملکرد ارائه شده مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

ماشین عمران شهری در این استان روشن نبود

هوشنگ بازوند در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه از زمانیکه به لرستان آمدم احساس من این بود که ماشین عمران شهری در این استان روشن نیست، اظهار داشت: باتوجه به اینکه ۶۰ درصد جمعیت استان در شهرها زندگی می کنند باید لوازم و امکانات آرامش برای این جمعیت فراهم باشد.

وی با بیان اینکه این جمعیت ۶۰ درصدی علاوه بر آسایش نیاز به آرامش در فضای شهری دارند، تصریح کرد: این آرامش نیازمند عمران شهری و بهبود وضعیت مبلمان شهری است.

استاندار لرستان با تاکید بر اینکه عمران شهری تنها مسائل مربوط به پروژه های عمرانی نیست بلکه باید در حوزه های زیباسازی، مبلمان شهری، فضای سبز، روشنایی شهر و ... فعالیت جدی شود، افزود: در اولین جلسه ای که با شهرداری داشتم روی همه این مسائل تاکید کردم.

دائمی کردن آب دریاچه کیو

وی با بیان اینکه اولین اقدامی که در حوزه عمران شهری انجام دادیم مربوط به دریاچه کیو بود، تصریح کرد: مردم خرم آباد سالها با این دریاچه زندگی کرده اند و با آن به آرامش و لذت می رسند.

استاندار لرستان با تاکید بر اینکه این دریاچه به مدت بیش از سه سال خشک بود و اولین کاری که انجام دادیم این بود که آب دریاچه را دائمی کردیم، افزود: امروز به رغم خشکسالی ها دریاچه کیو دارای آب است و با برنامه ریزی صورت گرفته آب دریاچه قطع نمی شود.

دیدار خبرنگاران مهر با نماینده ولی فقیه و استاندار لرستان

بازوند با اشاره به اینکه آب دریاچه کیو ظرف مدت زمان یک ماه دائمی و برای این کار ۷۵۰ میلیون تومان هزینه شد، اظهار داشت: امروز مردم خرم آباد در کنار دریاچه کیو آرامش دارند و در طول روز برای تفریح و استراحت به کنار این دریاچه می آیند.

وی یادآور شد: به دنبال این هستیم که در آینده طرح موزیکال و فواره را نیز در محل دریاچه کیو راه اندازی کنیم.

آغاز عملیات اجرایی مجتمع تجاری مسکونی کیو

استاندار لرستان با بیان اینکه اگر این طرح اجرا شود مراکز دیگری مثل مرکز عرضه غذاهای سریع(فست فودها) نیز راه اندازی می شود و یک بازار خوب در اطراف دریاچه ایجاد می شود، تصریح کرد: دو برج نیز در قالب پروژه مجتمع تجاری مسکونی کیو قرار است در این محل ساخته شود که سرمایه گذار و منابع مالی مشخص دارد و می تواند نمای زیبایی به شهر دهد.

بازوند با بیان اینکه این پروژه می تواند نمای زیبایی داشته و در زمینه جذب گردشگری با دیگر جاذبه های شهر خرم آباد رقابت کند، تصریح کرد: این پروژه مدرن با آثار تاریخی که دست ساخته پیشینیان است می تواند رقابت کند و به مبلمان شهری بها بدهد.

خرم رود با شهر آشتی می کند

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به وضعیت کنونی رودخانه خرم آباد نیز گفت: این رودخانه به نظر می رسد با شهر قهر کرده و رابطه خوبی با آن ندارد.

استاندار لرستان با بیان اینکه شهر مثل یک موجود زنده است که به یک پرستاری کامل نیاز دارد، تصریح کرد: چهره امروز شهر خرم آباد به گونه ای است که گویا ماههاست به آرایشگاه نرفته و قیافه و وضعیت ناهمگون دارد.

بازوند با بیان اینکه نیاز است وضعیت رودخانه خرم آباد تعیین تکلیف شود، تصریح کرد: مهندسین مشاور بافت شهر، طرح این رودخانه را تهیه می کنند و اگر این طرح اجرا شود رودخانه خرم آباد با شهر آشتی می کند.

وی با تاکید بر اینکه رودخانه خرم آباد می تواند یک فرصت بی بدیل برای زندگی مردم باشد، افزود: این فرصت نباید تبدیل به تهدید شود و متاسفانه امروز با انباشته شدن زباله، آشغال و نخاله ها به عنوان یک تهدید مطرح هستند.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه به دنبال نورپردازی و روشنایی خوب در منطقه خیابان شهدا نیز هستیم گفت: سیستم روشنایی و زیباسازی شهر را دنبال می کنیم و با یکسری مشاور نیز صحبت کرده ایم و طرح هایی نیز داده اند.

اجرای سه تقاطع غیرهمسطح در خرم آباد

بازوند با بیان اینکه یکسری پروژه مربوط به تقاطع های غیرهمسطح در خرم آباد در دستور کار بوده که برای عمران شهری و رفع ترافیک بسیار مهم است، تصریح کرد: سه پروژه تقاطع غیرهمسطح با اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومان داریم که با بهره برداری از آنها در روان سازی ترافیک اقدامات موثری صورت می گیرد.

وی با اشاره به اینکه در دراز مدت نیز به دنبال این هستیم که مطالعات منوریل را اجرا کنیم، اظهار داشت: در گام نخست حدود ۲۲ کیلومتر مطالعه اولیه و امکان سنجی شده و در حال تهیه ۳DMAX این پروژه هستیم.

دیدار خبرنگاران مهر با نماینده ولی فقیه و استاندار لرستان

استاندار لرستان با بیان اینکه این ۲۲ کیلومتر از روستای پاپی خالدار شروع شده و تا فرودگاه ادامه می یابد، تصریح کرد: این پروژه از رودخانه خرم آباد می گذرد و چندین منظره زیبای گردشگری دارد و در ادامه نیز از محدوده دریاچه کیو، قلعه فلک الافلاک و پل شکسته می گذرد و به فرودگاه می رسد.

مطالعه احداث منوریل در خرم آباد

بازوند با تاکید بر اینکه با اجرایی شدن این پروژه مشکل ترافیکی شهر حل می شود و می تواند نقش مهمی در جذب توریسم داشته باشد، افزود: طرح امکان سنجی این پروژه را به مهندسین مشاور طاها که زیرمجموعه قرارگاه خاتم است واگذار کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه به دنبال این هستیم که اعتبار این طرح به صورت فاینانس باشد و در سه فاز اجرایی شود، گفت: این پروژه یا از محل فاینانس داخلی به شکل استفاده از اموال شهرداری و فروش اوراق مشارکت اجرا می شود و یا از محل فاینانس خارجی خواهد بود.

استاندار لرستان یادآور شد: اگر این پروژه را در سه فاز تعریف کنیم حداقل می توانیم یک فاز آن را شروع کنیم.

بازوند با تاکید بر اینکه همه ایده هایی که در حوزه عمران شهری دارم در همه شهرهای استان مثل بروجرد، الیگودرز، کوهدشت و ... مورد نظر است، افزود: امیدوارم بتوانیم عمران شهری را در استان زنده کنیم.

وی با بیان اینکه دو مرکز تجاری بزرگ نیز در شهرستان بروجرد در حال احداث است، تصریح کرد: پروژه هشت بهشت و باغ فدک در شهرستان بروجرد توسط شرکت سرمایه گذاری حامیان کیش در حال انجام است که تاثیر بسزایی در عمران شهری این شهرستان دارد.

راه آهن و آزادراه شاه کلید توسعه زیرساختهای بخش راه

استاندار لرستان به پروژه راه آهن اشاره کرد و گفت: این پروژه در سال ۹۰ و به دست رئیس جمهور وقت کلنگ زنی و بلافاصله تعطیل شد و البته بدون وجود نقشه نیز مبلغ زیادی کار روی این پروژه صورت گرفته بود.

بازوند با بیان اینکه خوشبختانه عملیات اجرایی این پروژه از ۹۳/۱/۳۱ شروع شد و در حال حاضر به صورت جدی فعال است و معاون اول رئیس جمهور نیز از آن بازدید داشته است، تصریح کرد: ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار تنها برای زیرسازی این پروژه اختصاص یافته است.

وی با اشاره به پروژه آزادراه خرم آباد - اراک اظهار داشت: ۶۷ کیلومتر از این پروژه در حوزه استحفاظی لرستان قرار دارد و ۶۸ کیلومتر آن نیز در حوزه استحفاظی استان مرکزی است.

استاندار لرستان با بیان اینکه در لرستان در قالب سه قطعه کار این پروژه در حال انجام است اما در استان مرکزی هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است، تصریح کرد: کل اعتبار این پروژه ۹۶۰ میلیارد تومان است که ۶۰ درصد آن از سوی دولت و ۴۰ درصد نیز از سوی قرارگاه خاتم تهیه می شود.

اجرای طرح توسعه فرودگاه خرم آباد

بازوند با اشاره به اینکه یکی دیگر از پروژه های تاثیرگذار استان طرح توسعه فرودگاه خرم آباد است، اظهار داشت: این پروژه یکی از آرزوهای دیرینه مردم است و امیدواریم با اجرای این طرح در سال آینده حجاج ما نگرانی نداشته و بتوانند از فرودگاه خرم آباد پرواز کنند.

وی با بیان اینکه برای انجام پرواز حجاج از فرودگاه خرم آباد باید هواپیمای پهن پیکر وجود داشته باشد که این کار نیازمند باند پرواز خاص خود بود، تصریح کرد: برای این کار نیازمند افزایش پهنای باند به مقدار چهار کیلومتر و افزایش مقاومت باند بین ۶۵ تا ۷۰ بودیم.

استاندار لرستان با تاکید بر اینکه فرودگاه خرم آباد این پهنا و مقاومت باند را نداشت و خوشبختانه با فعالیت های صورت گرفته این کار اجرایی شد، افزود: در حال حاضر نیز پروژه های مربوط به زهکشی و ساختمان پاویون در حال اجرا است.

بازوند با اشاره به اینکه اپرون را نیز ۱۱ هزار متر توسعه می دهیم و طرح های مربوط به ترمینال و هواشناسی فرودگاه نیز انجام می شود، گفت: ۹ پروژه با اعتبار ۵۲ میلیارد تومان در دل طرح توسعه فرودگاه قرار دارد که قرارگاه خاتم آنها را اجرایی می کند که به طور میانگین هر پروژه ای ۵۰ درصد پیشرفت دارد و برخی پروژه ها نیز پیشرفت بیشتری دارند.

استاندار لرستان

برقراری ۲۶ پرواز در هفته در فرودگاه خرم آباد

وی با بیان اینکه پروژه های زهکشی و هواشناسی رو به اتمام است، تصریح کرد: از لحاظ نرم افزاری نیز ترتیب و نظم داده شده به روند اجرای پرواز ها بسیار مهم بود که در حال حاضر ۲۶ پرواز در هفته در فرودگاه خرم آباد برگزار می شود.

استاندار لرستان با تاکید بر اینکه پرواز خرم آباد - عسلویه در فرودگاه خرم آباد برقرار می شود، افزود: این مسیر دو پرواز در هفته خواهد داشت که به طور کلی با انجام این دو پرواز در هر هفته ۲۸ پرواز در فرودگاه خرم آباد انجام می شود.

بازوند با اشاره به اینکه فرودگاه خرم آباد بنا به گفته سازمان های ذی ربط یکی از ۱۶ فرودگاه فعال کشور است، اظهار داشت: اکنون فرودگاه خرم آباد در همه روزها پرواز دارد و در هفته همه پرواز ها به صورت صبح و عصر است به جز دو روز که در ملاقاتی که با مسئولان هواپیمایی ماهان داشتیم رایزنی لازم صورت گرفت تا در آن دو روز نیز پروازها به صورت صبح و عصر شود.

وی یادآور شد: اگر مسئولان سازمان عتبات عالیات همت کنند ما آمادگی لازم برای انجام پروازهای عتبات عالیات را در فرودگاه خرم آباد داریم.

بسیاری از چهارخطه ها در سال ۹۴ تکمیل می شوند

استاندار لرستان در ادامه به پروژه های چهارخطه استان اشاره کرد و گفت: ظرف دو سال تمام پروژه های چهارخطه استان را اجرایی می کنیم و امسال نیز اعتبار خوبی برای چهارخطه ها گذاشته ایم.

بازوند با بیان اینکه ۲۸۴ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه های چهارخطه در سال ۹۴ گذاشته ایم تا به طور کامل مسئله راه های ارتباطی را با احداث بزرگراه حل کنیم، تصریح کرد: در سفر هیئت دولت به لرستان ۹۷ طرح تصویب شد که ۶۷ طرح در سال ۹۳ به اتمام می رسد و ۱۲ طرح در سال ۹۴ اجرا می شود.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از چهارخطه ها در سال ۹۴ تکمیل می شوند، افزود: تکمیل همه چهارخطه های استان در واقع یک انقلاب در راهسازی استان خواهد بود و نگرانی ها را درباره تصادفات و مرگ و میر جاده ای از بین می برد.

آخرین وضعیت سدهای لرستان

استاندار لرستان به وضعیت سدهای استان اشاره کرد و بیان داشت: تمام تلاش خود را بکار گرفته ایم تا سدهایی که بالای ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند را به سرانجام برسانیم که برای این منظور و با توجه به قولی که ریاست جمهوری در سفری که به استان داشتند دو سد استان در سال ۹۳ به بهره برداری خواهند رسید.

بازوندپروژه آبرسانی به شهر خرم آباد از طریق رودخانه کاکارضا را یکی از طرح های مناسب توسعه ای دانست و اظهار داشت: طرح آبرسانی به شهر خرم آباد با توجه به توپوگرافی که محل دارد می تواند به یک جاذبه گردشگری در منطقه تبدیل شود که این طرح با تعریف یک آبشار در ورودی منطقه مورد نظر شروع می شود.

استاندار لرستان ساخت هتل پنج ستاره توسط بنیاد مستضعفان بعنوان سرمایه گذار را یکی دیگر از پروژه های عمرانی در دست ساخت برای شهر خرم آباد خواند که می تواند در توسعه عمران شهری نقش بسزایی داشته باشد.

بازوند با بیان این مطلب که با توسعه فرودگاه شهر خرم آباد رونق اقتصادی و حرکت اقتصادی در استان شکل خواهد گرفت اضافه کرد: کار مطالعه یک تقاطع غیر همسطح به عنوان متمم طرح توسعه فرودگاه انجام شده است و مطابق برآورد صورت گرفته برای ایجاد این تقاطع غیر همسطح ۱۴ میلیارد تومان اعتبار لازم است که متولی اجرای این طرح قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء خواهد بود.

کد خبر 2418912

برچسب‌ها