۲۴ آبان ۱۳۹۳، ۱۰:۱۸

آیت الله استادی:

المیزان یک تفسیر اجتهادی است/ المیزان خاتمه تفاسیر نیست

المیزان یک تفسیر اجتهادی است/ المیزان خاتمه تفاسیر نیست

قم - خبرگزاری مهر: عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، تفسیر المیزان علامه طباطبایی را به معنای واقعی کلمه یک تفسیر اجتهادی دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله رضا استادی، شامگاه جمعه در مراسم اختتامیه همایش اندیشه‌های علامه طباطبایی در تفسیر المیزان که در محل دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد در سخنانی اظهار داشت: از زمان صدر اسلام تاکنون تفاسیر مختلفی نگارش شده و همه کسانی که تا به امروز در عرصه نوشتن تفسیر قرآن؛ تلاش کردند از تفاسیر گذشته استفاده و بهره‌مند شدند که باید از همه آنان تقدیر کرد.

وی ابراز داشت: با وجود تفاسیر مختلفی که نوشته شد، اما علامه طباطبایی به این امر اعتقاد داشت که این تفاسیر با همه عظمت و بزرگیشان دارای نواقصی هستند هرچند که علامه به خاطر تواضع و بزرگواری‌اش این اعتراض را در جایی مطرح نکرد.

آیت الله استادی، با بیان اینکه تفسیر المیزان علامه طباطبایی دارای دو امتیاز برجسته است، افزود: یکی از امتیازات این تفسیر؛ شخصیت خود علامه است و امتیاز دیگر آن مربوط به مبانی روشن ایشان در تفسیر است.

وی بیان داشت: هر فاضل، پژوهشگر دانشگاهی و حوزوی که بخواهد کار قرآنی انجام دهد باید مبانی تفسیری علامه طباطبایی را بشناسد.

علامه طباطبایی قرآن را مختص گروه خاصی نمی دانست

امام جمعه قم با بیان اینکه علامه طباطبایی به این مسئله تأکید داشتند که قرآن برای همه است، افزود: ایشان اینگونه فکر می‌کردند که قرآن مخصوص عرفا و یا گروه‌های خاصی نیست که یک عارف تنها قرآن را بفهمد بلکه قرآن را از آن همه می‌دانستند.

وی ادامه داد: علامه طباطبایی خود یک عارف بود اما در تفسیر المیزان بر خلاف مبانی تفسیری چیزی نگفت هر چند برخی‌ها هر آنچه که از قرآن به ذهنشان می‌آید را به آن آیه نسبت می‌دهند که علامه طباطبایی این روش را رد می‌کرد.

آیت الله استادی تأکید کرد: برخی‌ها اصطلاحات را با تفسیر آیات در هم می‌آمیزند، اما با وجود اینکه علامه طباطبایی بر علوم مختلف تسلط داشت اما در تفسیر توجه می‌کرد که اصطلاحات را وارد نکند.

علامه طباطبایی می‌فرمود که قرآن تمام نشدنی است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اضافه کرد: طلابی که به حوزه علمیه می‌آیند باید تلاش کنند تا در زمینه‌های مختلف تسلط لازم را داشته باشند اما در عرصه تفسیر باید دقت داشت تا اصطلاحات را با تفسیر مخلوط نکنیم.

وی گفت: علامه طباطبایی در زمان خود می‌فرمود که قرآن تمام نشدنی است و تفسیر المیزان نیز خاتمه تفاسیر نیست که برخی‌ها چنین تصوری داشتند.

آیت الله استادی ادامه داد: علامه طباطبایی ثابت کرد که با وجود تفاسیر مختلفی که در گذشته نوشه شده اما قرآن آنقدر عظیم و دارای معارف وسیعی است که می‌توان تفاسیر متعددی در خصوص آن نوشت.

وی با بیان اینکه تفسیر المیزان به معنای واقعی کلمه یک تفسیر اجتهادی است، افزود: علامه طباطبایی به کسانی که امروز می‌خواهند در زمینه تفسیر کار کنند یاد داده است که می‌بایست روایات را هم در ذیل تفسیر بیاورند.

عضو شورای عالی مدیریت حوزه علمیه قم، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی علامه طباطبایی و ساده زیستی ایشان عنوان کرد: علامه طباطبایی برای انجام کارهای بسیار مهم خود وقتی می‌خواست به تهران عزیمت کند از کنار حرم و با اتوبوس می‌رفت که این نشان از تواضع و عدم توجه به مادیات داشت.


 

 

کد خبر 2420986

برچسب‌ها