۲۴ آبان ۱۳۹۳، ۹:۳۳

آیت الله سبحانی :

علامه طباطبایی بر تمام علوم اسلامی تسلط داشت/ تفسیر موضوعی از تفسیر المیزان استخراج شود

علامه طباطبایی بر تمام علوم اسلامی تسلط داشت/ تفسیر موضوعی از تفسیر المیزان استخراج شود

قم - خبرگزاری مهر: یکی از مراجع تقلید شیعیان جهان، علامه طباطبایی را شخصیتی مسلط بر تمام علوم اسلامی در زمان خود معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار مهر ، آیت الله العظمی جعفر سبحانی، شامگاه جمعه در مراسم اختتامیه همایش اندیشه‌های علامه طباطبایی در تفسیر المیزان که در محل دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد در سخنانی اظهار داشت: شخصیت علامه طباطبایی یک شخصیت تک بعدی نیست بلکه جوانب مختلفی داشت و ایشان در تمام علوم اسلامی تخصص داشت و کمتر علوم اسلامی بود که در آن زمینه صاحب نظر نباشد.

وی ابراز داشت: علما و فقهای شیعه در هر زمان در تاریخ در برابر شبهاتی که به مکتب اسلام وارد می‌شد به میدان می‌آمدند و همانند دژی مستحکم در برابر تیرهای دشمنان می‌ایستادند.

آیت الله سبحانی، با اشاره به مواردی از تلاش‌های علما برای دفاع از مکتب اسلام در برهه‌های مختلف ابراز داشت: در سال ۱۳۲۰ ایران مورد اشغال واقع شد که در آن زمان فرد نادانی کتابی با عنوان اسرار هزار ساله نوشت که این کتاب در اعتقادات جوانان اثر گذاشت که امام راحل در این شرایط دروس خود را به مدت سه ماه تعطیل کردند و مشغول به نوشتن کتابی برای پاسخ دادن به این کتاب شدند که نام آن را "کشف الاسرار" گذاشتند.

استاد برجسته حوزه ادامه داد: در سال ۱۳۲۸ نیز کتابی از سوی سفارتخانه آمریکا منتشر شد که به دنبال ترویج مادی گرایی بود و می‌خواستند از این طریق به کشور آسیب برسانند.

وی با بیان اینکه نام این کتاب "نگهبان سر افسون" بود افزود: این کتاب جمعی از طلاب و بزرگان حوزه از جمله علامه طباطبایی، شهید مطهری و شهید بهشتی را دور هم جمع کرد و این جمع، کتاب را مورد بررسی قرار دادند که نتیجه آن نگارش کتابی با نام "اصول فلسفه اسلامی" شد.

آیت الله سبحانی، با بیان اینکه در زمانی که اقبال به نگارش تفسیر در حوزه علمیه کم بود؛ علامه طباطبایی وارد این عرصه شد، ادامه داد: یکی از نقایص حوزه علمیه در آن سال‌ها عدم توجه کافی به تفسیر قرآن بود که علامه طباطبایی با ورود خود به قم به نگارش کتاب تفسیر المیزان روی آورد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم، بیان داشت: علامه طباطبایی بخشی از روایات اهل بیت عصمت و طهارت(ع) را از خود آیات استخراج می‌کرد و می‌گفت امام در این آیات از دیدگاه یک معلم قرآن سخن گفته و در واقع امامان معلمانی هستند که می‌خواهند قرآن را تعلیم دهند و این امر از ابتکارات تفسیر المیزان است.

این مرجع تقلید شیعیان جهان، گفت: گاهی بیان می‌کنند که علامه طباطبایی نسبت به روایات در تفسیر آیات توجه کمی داشته است و قرآن را با قرآن تفسیر کرده است که البته این اشکال مردود است.

از بطن تفسیر المیزان یک تفسیر موضوعی باید استخراج کرد

آیت الله سبحانی، با بیان اینکه در خصوص تفسیر المیزان باید کارهایی انجام داد، افزود: این تفسیر یک تفسیر سوره به سوره و آیه به آیه است که می‌شود از بطن تفسیر المیزان یک تفسیر موضوعی را استخراج کرد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم، در ادامه علامه طباطبایی را از نظر مسائل ولایی بسیار بزرگوار دانست و با بیان اینکه کمتر کسی در ولایی بودن به پای ایشان می‌رسید، افزود: ایشان در جایی که بحث به ملائکه‌ها می‌رسید می‌گفتند که ملائک بالا‌تر از اولیاء و امامان نیستند و باید بحث ولایی که در تفسیر المیزان آمده استخراج و چاپ شود.

وی در بخش پایانی سخنان خود افزود: علامه طباطبایی طلاب حوزه علمیه را به نگارش تشویق می‌کردند و در این راستا جمع‌هایی تشکیل می‌دادند که مقالاتی می‌نوشتند و در مجلات مختلف انتشار می‌دادند.

کد خبر 2420993

برچسب‌ها