۲۴ آبان ۱۳۹۳، ۱۶:۳۷

چند خبر از جشنواره «سینماحقیقت»

«زمان به وقت موسیو ستبون» تنظیم می‌شود/ کارگاه آموزشی مستند بیل نیکولز

«زمان به وقت موسیو ستبون» تنظیم می‌شود/ کارگاه آموزشی مستند بیل نیکولز

نمایش مستندهایی از شمس لنگرودی و میشل ستبون، حضور دو فیلم از خوشنگ میرزایی و همچنین حضور بیل نیکولز استاد سینمای مستند جهان در جشنواره سینماحقیقت از جمله اخبار روز 24 آبان این جشنواره است.

به گزارش خبرگزاری مهر، فیلم مستند بلند «سخت مثل آب» به کارگردانی آرش سنجابی و تهیه‌کنندگی سعید اردهالی در بخش مسابقه ملی هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت روی پرده می‌رود.

این فیلم مستند در مدت زمان 85 دقیقه، پرتره‌ای از شمس لنگرودی شاعر معاصر ایران را به تصویر می‌کشد.

محمد شمس‌لنگرودی در سال ۱۳۲۹ در شهر لنگرود متولد شد و سرودن شعر را از دهه ۱۳۵۰ آغاز کرد. نخستین دفتر شعرش «رفتار تشنگی» در ۱۳۵۵ منتشر شد و پس از انتشار مجموعه‌های «خاکستر و بانو» و «جشن ناپیدا» در اواسط دهه ۶۰ به شهرت رسید.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را همزمان با ولادت باسعادت حضرت امام موسی کاظم(ع) و طی روزهای 9 تا 16 آذرماه 1393، با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در شهر تهران برگزار خواهد کرد.

شمس لنگرودی

بیل نیکولز در جشنواره سینماحقیقت ورک‌شاپ برگزار می‌کند

بیل نیکولز از برجسته‌ترین استادان سینمای مستند جهان است که با سفر به تهران، کارگاه آموزشی هشتمین دوره جشنواره بین المللی سینماحقیقت را برگزار خواهد کرد.

 ورک‌شاپ تخصصی وی با عنوان «مستند و ذهنیت»، با همراهی محمد تهامی‌نژاد در روزهای 11 و 12 آذرماه در فرهنگستان هنر برگزار خواهد شد.

بیل نیکولز استاد و مدیر رشته مطالعات سینما در دانشگاه دولتی سان‌فرانسیسکو آمریکا است. نخستین کار مهم او گردآوری مجموعه مقاله‌هایی در همین رشته در سال 1985 به نام «فیلم‌ها و روش‌ها» است؛ کتابی که البته ارتباطی به سینمای مستند ندارد و یکی از نخستین نمونه‌های مجموعه مقالات مهم در رشته مطالعات سینمایی محسوب می‌شود.

موسیو ستبون به سینماحقیقت می آید

فیلم مستند «زمان به وقت موسیو ستبون» در بخش مسابقه ملی مستندهای نیمه‌بلند و جایزه شهید آوینی هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت روی پرده می‌رود.

 محمود کریمی کارگردان این فیلم مستند درباره موضوع فیلمش گفت: مستند «زمان به وقت موسیو ستبون» روایتگر عکاسی فرانسوی به نام میشل ستبون است که بعد از گذشت ۳۶ سال از انقلاب اسلامی به ایران می‌آید. او از انقلاب ایران چیزی حدود هشت هزار فریم عکس دارد و حالا بعد از گذشت این سال‌ها، خاطرات روزهای انقلاب را با او و در‌‌ همان لوکیشن‌هایی که در انجا عکاسی کرده، مرور می‌کنیم.

بنا به گفته کریمی، معروف‌ترین عکس‌های امام خمینی (ره) در نوفل لوشاتو، هواپیما و سخنرانی ایشان در بهشت زهرا(س) مربوط به میشل ستبون است.

مستند «زمان به وقت موسیو ستبون» در مدت زمان 40 دقیقه، توسط امید ملکی در شرکت روژان تهیه شده است.

زمان به وقت موسیو ستبون

هوشنگ میرزایی با دو فیلم مستند در جشنواره سینماحقیقت

هوشنگ میرزایی با دو فیلم مستند «شهر خاموش» و «با خدا می‌رقصم» در دو بخش مسابقه ملی مستندهای کوتاه و نیمه‌بلند هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت حضور دارد.

مستند «شهر خاموش» زندگی یک نگهبان غسالخانه را در مدت زمان 17 دقیقه روایت می‌کند که از طبقات یکی از یخچال‌های نگهداری مرده‌ها به عنوان یخچال استفاده می‌کند در حالیکه طبقه پایین آن مرده‌ای خفته است!

مستند «با خدا می‌رقصم» هم در مدت زمان 40 دقیقه، نگاهی به زندگی علی بدری خیاط نابینای پاوه‌ای دارد که خیاط زبردست و ماهریست.

کد خبر 2421261

برچسب‌ها