۲۵ آبان ۱۳۹۳، ۹:۵۲

شجاعی طباطبایی در گفتگو با مهر:

کتاب سوژه کاریکاتوریست‌های دنیا شد/ راهی هنری برای کتابخوان شدن

کتاب سوژه کاریکاتوریست‌های دنیا شد/ راهی هنری برای کتابخوان شدن

دبیر دومین دوسالانه بین المللی «کارتون کتاب» از راهیابی آثار کاریکاتوریست های 64 کشور دنیا به این دوسالانه خبر داد که منتخب این آثار مورد استفاده کتابخانه های سراسر کشور قرار می‌گیرد.

سیدمسعود شجاعی طباطبایی دبیر دومین دوسالانه بین المللی «کارتون کتاب» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این دوسالانه گفت: امسال دومین دوره این دوسالانه را برگزار کردیم. دوره اول این نمایشگاه 2 سال گذشته برگزار شد و به همین دلیل اسم آن را «دوسالانه کارتون کتاب» گذاشتیم.

وی با قدردانی از همکاری نهاد کتابخانه های کشور در برگزاری این دوسالانه یادآور شد: نهاد کتابخانه ها به این نتیجه رسید که کارتون زبان تصویری موثر و قابل فهمی است و بنابراین از این رویداد به طور جدی حمایت کردند و زمینه ای را فراهم کردند که تا الان دو نمایشگاه با این موضوع برگزار کردیم.

شجاعی طباطبایی با اشاره به شرکت هنرمندان 61 کشور در اولین دوره این دوسالانه متذکر شد: دومین دوره این دوسالانه به شکل اینترنتی فراخوان داد و خیلی زود مورد توجه هنرمندان دنیا قرار گرفت چون دوره قبل کیفیت و غنای نمایشگاه این دوسالانه بسیار خوب بود و ما توانسته بودیم به همه تعهداتمان عمل کنیم به همین دلیل کاریکاتوریست‌های بیشتری علاقه مند به شرکت در این دوره بودند.

دوسالانه کارتون کتاب

این داور مسابقه های بین المللی کاریکاتور،  از راه اندازی سایت «booktoon» برای این دوسالانه خبر داد و گفت: در این دوره با راه اندازی این سایت که نامش تلفیقی از کتاب و کارتون است به دو زبان فارسی و انگلیسی مشارکت بیشتری را از سوی هنرمندان دنیا شاهد بودیم چرا که سایت به داشتن هویت مشخص این دوسالانه کمک می کرد و در نهایت اخبار این مسابقه در بیش از 21 سایت تخصصی کاریکاتور دنیا منتشر شد.

شجاعی از اضافه شدن دو بخش تازه به این مسابقه در دومین دوره نیز خبر داد و اعلام کرد: در این دوره دو بخش کتابخانه و کتاب دیجیتال هم به این مسابقه اضافه شد و پوستر این رویداد را نیز علیرضا پاکدل کاریکاتوریست مشهدی طراحی کرده است.

رییس خانه کاریکاتور ایران، درباره طراحی پوستر متفاوت این مسابقه توضیح داد: در پوستر این دوسالانه علیرضا پاکدل فراخوان این مسابقه را در قالب تصویری ارائه کرده است به طوری که ما یک فراخوان تصویری برای این مسابقه نیز داشتیم.

شجاعی درباره آمار شرکت کنندگان در دومین دوره این دوسالانه اعلام کرد: تا 15 مهر که آخرین زمان ارسال آثار بود، 1348 اثر از 468 هنرمند از 64 کشور دنیا به دبیرخانه این دوسالانه رسید.

او درباره شکل داوری این آثار و هیئت داوران آن نیز پاسخ داد: در این دوره با توجه به آمار آثار بسیار زیادی که به دست ما رسید از هیئت انتخاب آثار استفاده کردیم که بتواند در مرحله اول این آثار را پالایش کرده و بهترین آثار را برای ارائه در نمایشگاه انتخاب کند.

دوسالانه کارتون کتاب

شجاعی با اشاره به ارائه برخی آثار کاریکاتور با شباهت ناگزیر و یا کپی آثار دیگران تصریح کرد: طی چند سال اخیر مشکلی در زمینه کاریکاتور را شاهد هستیم و با کاریکاتورهای مشابه و گاه کپی مواجه می شویم که در این مسابقه برای پرهیز از ورود آثار مشابه یا کپی از هیئت انتخاب آثار در کنار هیئت داوران استفاده کردیم که هیئت انتخاب ما متشکل از سه هنرمند مطرح ایرانی شامل مهدی محمدی روزبهانی، علی میرایی و شهرام شیرزادی می شود.

وی افزود: پس از انتخاب آثار حدود 357 اثر منتخب روی دو سایت «ایران کارتون» و «بوک تون» قرار گرفت و هیئت داوران این نمایشگاه نیز متشکل ایگور وارچنکو از روسیه، مارسین بوندارویچ از لهستان به همراه علیرضا ذاکری، محمدرضا دوست محمدی و بهرام عظیمی از ایران آثار این دوسالانه را داوری کردند که در نهایت  178 اثر به نمایشگاه راه یافت و حدود 160 اثر هم در کتاب نمایشگاه منتشر می شود.

شجاعی در بخش دیگری از سخنانش درباره امکان استفاده از این آثار برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در سراسر کشور توضیح داد: خوشبختانه نهاد کتابخانه ها بضاعت بالایی برای ارائه این آثار دارد چرا که  بیش از 2300 کتابخانه در سراسر ایران داریم که می تواند محلی برای ارائه این آثار باشد. البته در دوره اول این مسابقه نیز بخشی از این کاریکاتورها در این کتابخانه ها ارائه شد که امیدواریم امسال نیز این اتفاق تکرار شود.

این هنرمند کاریکاتوریست همچنین در پایان ابراز امیدواری کرد که با ارائه این آثار در قالب پوستر، بیلبرد و نمایش آن در سطح شهر و اماکن عمومی، این هنر از شکل نمایشگاهی خود خارج شود و در معرض دید و استفاده عموم مردم قرار گیرد.

نمایشگاه دومین دوسالانه بین المللی «کارتون کتاب» تا 26 آبان ماه 1393 در گالری های فرهنگسرای اندیشه برپاست و مراسم اختتامیه و اهدای جوایز این جشنواره روز دوشنبه 26 آبان ماه ساعت 15 تا 17 در مکان یاد شده برگزار خواهد شد.

علاقمندان برای بازدید از این نمایشگاه می توانند به جز ایام تعطیل از ساعت 9 تا 19 به نشانی تهران، خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، روبروی باشگاه پیام مخابرات، بوستان اندیشه، فرهنگسرای اندیشه مراجعه کنند.

کد خبر 2421456

برچسب‌ها