۲۸ آبان ۱۳۹۳، ۹:۳۵

نقد بحران هویت در «مرگ فروشنده» / آرتور میلر به رویای آمریکایی طعنه می‌زند

نقد بحران هویت در «مرگ فروشنده» / آرتور میلر به رویای آمریکایی طعنه می‌زند

نمایش «مرگ فروشنده» نوشته آرتور میلر و به کارگردانی نادر برهانی مرند که به نقد بحران هویت در جامعه صنعتی آمریکای دهه 30 می پردازد این روزها در تالار اصلی تئاتر شهر میزبان علاقمندان است.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «مرگ فروشنده» نوشته آرتور میلر و به کارگردانی نادر برهانی‌مرند اجرای خود را از 18 آبان‌ماه در سالن اصلی تئاتر شهر آغاز کرده است.

این اثر نمایشی پیش از این در سال 85 در سالن قشقایی تئاتر شهر نیز به صحنه رفت که به عنوان پرمخاطب‌ترین اثر سال 85 و اثر برگزیده از سوی انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر در سال 1386 شناخته شده بود.

اجرای نمایش مرگ فروشنده

«مرگ فروشنده» شناخته‌شده‌ترین نمایشنامه آرتور میلر است که در سال 1949 منتشر شد و جایزه پولیتزر نمایشنامه و جایزه تونی بهترین نمایشنامه را برای او به ارمغان آورد.

این اثر اگر چه ظرف 6 هفته در بهار 1948 نوشته شد، اما 10 سال ذهن میلر را به خود مشغول کرده بود. «مرگ فروشنده» اولین بار در فوریه 1949 در تئاتر برادوی شهر نیویورک اجرا شد و 742 اجرا از آن روی صحنه رفت و سه بار جایزه تونی بهترین اجرای دوباره را بدست آورد.

«مرگ فروشنده» اثری ضد سرمایه‌داری و درباره عدالت اجتماعی است. مضمون این نمایشنامه در زمان نگارش و یادآوری رکود اقتصادی دهه 30 آمریکا باعث شد مساله همگانی شدن بیمه و تأمین اجتماعی در سطح وسیعی مطرح شود چون در حقیقت رویای آمریکایی که دولت آمریکا در آن زمان تاکید بسیاری روی آن داشت و مستقیم و غیر مستقیم این سبک زندگی را تبلیغ می کرد در این اثر نمایشی به سخره گرفته شد.

اجرای نمایش مرگ فروشنده

در میان درام نویسان آمریکا که از 1940 به این سو آثار ماندگاری خلق کردند آرتور میلر نگاه رئالیستی‌تری به جهان پیرامون خود داشت به همین دلیل اکثر شخصیت های او آدم های ناکام در برابر شرایط سخت اجتماع هستند پس لاجرم از دل این شخصیت ها انسان هایی معترض خلق می شود که بی شک نمی توان تاثیر دهه 1930 و رکود شدید اقتصادی آمریکا و فشاری را که به طبقه کارگری وارد آمده بود، منکر شد.

میلر تا قبل از نگارش «مرگ فروشنده» نویسنده موفقی بود که آثار قابل توجهی خلق کرده بود اما بعد از  نوشتن این نمایشنامه و اجرای آن توسط الیا کازان موقعیت خود را به عنوان یک درام نویس بزرگ به تثبیت رساند.

اجرای نمایش مرگ فروشنده

«مرگ فروشنده» داستان مرد فروشنده ای به نام ویلی لومان است که سال‌ها در شرکت واگنر شرافتمندانه کار کرده و برای جذب مشتری از این شهر به آن شهر رفته است و امروز افتخارش به این است که در هر شهری آشنایی دارد غافل از اینکه این تصورات دردی از دردهایش درمان نمی کند چون او اکنون پیرمردی است که باید بازنشسته شود و این چیزی نیست که او می خواهد چرا که حقوق بازنشستگی کفاف مخارجش را نمی دهد، ولی در توهماتش غوطه ور است و نهایتا دست به اقدامی فاجعه بار می‌زند...

اجرای نمایش مرگ فروشنده

نمایشنامه آرتور میلر در دنیای درام اثری بسیار شناخته شده است که کمتر علاقمند ادبیات و هنرهای نمایشی وجود دارد که این اثر را نشناخته و یا مطلبی درباره اش نخوانده باشد.

«مرگ فروشنده» نقدهای مختلفی در حوزه های نشانه شناسی، نقد مولف، نقد جامعه شناسانه، روانشناسانه و ... را می طلبد و در طول سالهای متمادی مورد توجه و نظر منتقدان بسیاری قرار گرفته است.

درونمايه اصلی این تراژدی مدرن، «بحران هويت در جامعه صنعتی» است و میلر به عنوان یک درام نویس واقع گرا به درستی این بحران را در دیگر آثارش نیز به تصویر کشیده است.

اجرای نمایش مرگ فروشنده

نادر برهانی مرند نویسنده و کارگردان تئاتر ایران بعد از 8 سال که از اجرای نمایش «مرگ فروشنده» می گذشت مجددا به دنبال اجرای این اثر نمایشی رفته است و با نگاهی مستقل اجرای نمایش را با دنیای امروز منطبق کرده و اجرایی مینیمال و سیال از متن میلر ارائه می دهد.

اجرای نمایش مرگ فروشنده

در اجرای سال 85 این اثر نمایشی پیام دهکردی در نقش ویلی لومان ایفای نقش کرده بود و ریما رامین‌فر، هومن برق‌نورد، احمد مهران فر، فرزین محدث، افسانه ماهیان، امیرجعفری، سیامک صفری، هدایت هاشمی، هادی عامل، شهره انصاری نیز دیگر بازیگران این اثر نمایشی بودند.

«مرگ فروشنده» از 18 آبان تا 30 اذر ماه هر شب ساعت 19:30 با بازی هنرمندانی چون حمیدرضا آذرنگ، نسیم ادبی، رحیم نوروزی، داریوش موفق، مجتبی پیرزاده، محمودرضا رحیمی، حمیدرضا نعیمی، آسیه ضیایی، فاطمه عباسی، بهرام افشاری، هادی عامل در سالن اصلی تئاتر شهر میزبان علاقمندان تئاتر خواهد بود.

اجرای نمایش مرگ فروشنده

نادر برهانی مرند کارگردان این اثر نمایشی نیز چند روز قبل به علت ناراحتی قلبی در بیمارستان بستری شد و مورد جراحی قلب باز قرار گرفت اما در حال حاضر وضعیت جسمانی مناسبی دارد و دوران نقاهت بعد از عمل را سپری می کند. البته این اثر نمایشی فعلا هر شب بدون حضور کارگردان راس ساعت مقرر روی صحنه می رود.

کد خبر 2423534

برچسب‌ها