۲۷ آبان ۱۳۹۳، ۱۲:۰۸

چند خبر از جشنواره «سینماحقیقت»

اسامی آثار بخش هنرهای سنتی و صنایع دستی/ «آقای بیکار» اکران می‌شود

اسامی آثار بخش هنرهای سنتی و صنایع دستی/ «آقای بیکار» اکران می‌شود

اسامی فیلم‌های بخش «مستند صنایع دستی و هنرهای سنتی» جشنواره سینماحقیقت اعلام شد، علیرضا قاسم‌خان در شرکت در بخش مسابقه ملی سینما حقیقت انصراف داد و مستند «آقای بیکار» نیز در بخش مسابقه ملی مستندهای نیمه‌بلند هشتمین دوره این جشنواره روی پرده می‌رود.

به گزارش خبرگزاری مهر، اسامی فیلم‌های بخش «مستند صنایع دستی و هنرهای سنتی» هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت اعلام شد و در این بخش ویژه که با مشارکت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برپا شده، 11 فیلم مستند پذیرفته شده‌اند تا در ایام برپایی جشنواره سینماحقیقت روی پرده بروند.

در آیین پایانی جشنواره هم دیپلم افتخار و جوایزی به بهترین فیلم، کارگردان و پژوهش اهدا خواهد شد.

اسامی فیلم‌های بخش «مستند صنایع دستی و هنرهای سنتی» جشنواره سینماحقیقت به این شرح است: آس بادها (جمشید مجددی)، اوزال (مسعود میرزایی)، بافندگان خیال (سیدمحمدصادق جعفری)، درخت سخنگو (علیرضا قاسم‌خان)، زنگار (علی شفیعی)، صدای فیروزه (محمدامین شاه‌قلی)، عمو اوغلی (علی جلالی)، کایه (کیوان محسنی)، کلیدساز جلفا (فرهاد بردبار)، میل و نمد (لیلا خلیل‌زاده)، هر آنچه که من دارم (محمدعلی یزدان‌پرست).

طلایه رویایی، حسن نقاشی و حجت الله مرادخانی، اعضای هیات انتخاب و داوری بخش مستند صنایع دستی و هنرهای سنتی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت هستند.

فیلم‌های بافندگان خیال (سیدمحمدصادق جعفری)، درخت سخنگو (علیرضا قاسم‌خان) و صدای فیروزه (محمدامین شاه قلی)، در بخش مسابقه ملی جشنواره سینماحقیقت نیز پذیرفته شده‌اند.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را همزمان با ولادت باسعادت حضرت امام موسی کاظم‌(ع) و طی روزهای ۹ تا ۱۶ آذرماه ۱۳۹۳، با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در شهر تهران برگزار خواهد کرد.

انصراف قاسم‌خان از شرکت در بخش مسابقه ملی جشنواره سینماحقیقت

علیرضا قاسم‌خان طی نامه‌ای به دبیر جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، از حضور و داوری فیلمش «درخت سخنگو» در بخش مسابقه ملی این جشنواره انصراف داد.

در متن نامه قاسم‌خان خطاب به سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد آمده است: «احتراماً؛ با توجه به اینکه فیلم مستند «درخت سخنگو» در بخش مسابقه ملی مستندهای نیمه‌بلند جشنواره سینماحقیقت پذیرفته شده، تقاضا دارم برای جلوگیری از هر گونه شبهه‌‎ای به دلیل حضور اینجانب در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، فیلم مذکور از بخش مسابقه خارج شده و در صورت صلاحدید در بخش جنبی به نمایش درآید.»

علیرضا قاسم خان

علیرضا قاسم‌خان در فیلم مستند «درخت سخنگو» به بررسی و شناخت طرح درخت سخنگو در فرش ایران با ریشه‌یابی در اساطیر، نقاشی و فرهنگ ایران زمین پرداخته است.

این فیلم در بخش جنبی «صنایع دستی و هنرهای سنتی» جشنواره سینماحقیقت نیز پذیرفته شده است.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را همزمان با ولادت باسعادت حضرت امام موسی کاظم(ع) و طی روزهای ۹ تا ۱۶ آذرماه ۱۳۹۳، با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در شهر تهران برگزار خواهد کرد.

آقای بیکار در سینماحقیقت!

فیلم مستند «آقای بیکار» ساخته علی همراز در بخش مسابقه ملی مستندهای نیمه‌بلند هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» روی پرده می‌رود.

علی همراز پیرامون موضوع این مستند گفت: این فیلم در ارتباط با بیکاری است اما به طور مستقیم به علل بیکاری نمی‌پردازد، زیرا معتقدم هدف فیلم مستند همیشه ریشه‌یابی یک مسئله نیست!

وی افزود: تصویربرداری این مستند با هدف نشان دادن تاثیر بیکاری روی زندگی، جایگاه اجتماعی و روابط فردی، به مدت دو سال و 112 جلسه به طول انجامید.

این مستندساز درباره ساختار مستند «آقای بیکار» هم خاطرنشان کرد: در واقعیت خیلی داستان می‌بینیم و زندگی شبیه به داستانی است که هر روز تعریف می‌شود. در این مستند وجه داستان‌گویی را تا حدی که توانستم برجسته کردم تا مخاطب سرگرم شود؛ یعنی ریتم فیلم به گونه‌ای است که پشت سرهم اتفاقات تازه‌ای در حال رخ دادن است.

وی در پایان گفت: ویژگی بارز فیلم، وجه سرگرم‌کننده آن است. پلان‌هایی که روند داستان، نقاط اوج و فرود، کند و تند شدن ریتم و احساسات مخاطب را هر چند لحظه یک‌بار تغییر می‌دهد تا تماشاگر را از دست ندهد.

علی همراز فعالیت فیلمسازی خود را از سال 1387 آغاز کرده و بیش از 25 فیلم مستند از جمله «جان و جنگل»، «دیوارهای شهر من»، «سمفونی صداها»، «‌ب مثل برنج» و... را در کارنامه خود دارد. همچنین وی با ساخت مستند «اتاق تنهایی» کاندید دریافت بهترین فیلم و تدوین ششمین دوره جشنواره سینماحقیقت شده بود. 

مستند «آقای بیکار» محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و استودیو هیچ است.

کد خبر 2423619