۲۸ آبان ۱۳۹۳، ۱۰:۴۰

خواجه:

نمایندگان مجلس باید از حقوق نانوایان نیز دفاع کنند/ ضرورت استخدام کارگران ماهر در نانوایی ها

نمایندگان مجلس باید از حقوق نانوایان نیز دفاع کنند/ ضرورت استخدام کارگران ماهر در نانوایی ها

اصفهان - خبرگزاری مهر: نايب رئيس انجمن علوم وفن آوري غلات اصفهان گفت: نمایندگان مجلس باید از حقوق نانوايان نيز در مجلس دفاع و با افزایش نرخ نان به قیمت واقعی، از این قشر حمایت کنند.

محمد رضا خواجه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: دفاع و حمایت از حقوق نانوائی ها با توجه به اینکه این اقشار اصلی ترین غذای مردم را تامین می کنند و ایجاد فضای امن برای این افراد که بتوانند نان سالم را در اختیار مردم قرار دهند از ضروریات کاری نمایندگان مجلس است.

وی بیان داشت: پايين نگه داشتن نرخ نان طي چند سال گذشته باعث شده که امروز برخی از نانوایی ها به جای به کار گیری کارگران ماهر از کارگران معتاد و بیکار با دستمزد کمتر استفاده کنند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه نانوایان اصفهان خاطرنشان کرد: پايين بودن نرخ نان نسبت به قيمت تمام شده باعث كاهش استانداردهاي علمي و فني در پخت نان شده كه تبعات منفي آن بر دوش جامعه تحميل مي شود.

وی اضافه کرد: اگر مسئولان فکری برای رفع مشکل نانوایان ننمايند معلوم نیست که با پخت نان های بی کیفیت و مصرف آن توسط خانوارها چه بلایی بر سر مردم می آید.

خواجه از نمایندگان مجلس خواست تا نانوایان را نیز جزئی از این ملت بدانند و به دلیل مسئولیتشان در قبال این قشر از حقوق آنها دفاع کنند.

وی اظهار کرد: نانوایان باید تقویت شوند تا نان ارزش تغذیه ای پیدا کند نه اینکه تهدید شوند و با نرخ تحمیلی کار کنند.

وی به تحقیقات وزارت بهداشت اشاره کرد و اعلام داشت: بنابر پژوهش های این وزارتخانه ۸۰ درصد بیماری های انسان منشاء تغذیه ای دارد  و بین بروز بیماری های مختلف از جمله مغزی، قلبی، گوارشی و جسمی و کیفیت نان ارتباط نزدیکی وجود دارد چراکه مصرف نان در ایران سه برابر کشورهای دیگر است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه نانوایان اصفهان با اعلام اینکه تضییع حقوق نانوایان موجب تخریب کیفیت نان و تشدید بیماری های غیر واگیر در جامعه مي شود، گفت: هم اکنون ۱۰ درصد مردم ایران مبتلا به دیابت، ۲۰ درصد فشارخون، ۳۰ درصد چربی خون و ۴۰ درصد تری گلیسیرید هستند و ۵۰ درصد نیز از چاقي رنج مي برند.

وی با اعلام اینکه مدافعان پایین نگه داشتن نرخ نان صرفا به دنبال دفاع از حقوق مصرف کننده هستند ولي اگر حقوق تولید کننده پایمال شود گویی مشکلی ايجاد نمي شود، اظهار داشت: این در حالی است که این عدم آگاهی در بلندمدت تیشه به ریشه مصرف کننده زده و ناخواسته او را روانه بیمارستان می کند به طوری که امروزه شاهد افزایش مراجعات پزشکی برای سی- تی اسکن، ام آر آی، پوکی استخوان، ناراحتی های اسکلتی و سرطان و سکته های زودرس و بروز انواع معلولیت های جسمی و ذهنی در جامعه هستيم.

خواجه تصریح داشت: تاخیر و تعلل سه ساله در اعلان نرخ نان عقلانی، اخلاقی، قانونی و شرعی نیست چراکه هم اکنون نانوایان از جیب خود برای مردم سوبسید می پردازند.

وی گفت: نانوایان خواستار اصلاح وضعیت موجود، حذف آرد دولتی و آزادی نانوا در انتخاب آرد دلخواه جهت پخت نان مرغوب طبق فرمايشات مقام معظم رهبری هستند تا بتوانند گام های بهینه سازی نان هاي سنتي را محقق سازند.

کد خبر 2424301

برچسب‌ها