۳۰ آبان ۱۳۹۳، ۱۲:۴۷

چند خبر از جشنواره «سینماحقیقت»

نی‌زدن‌های پیرزنی ۷۵ ساله در دل جنگل/ خوش‌بین‌ها والیبال بازی می‌کنند

نی‌زدن‌های پیرزنی ۷۵ ساله در دل جنگل/ خوش‌بین‌ها والیبال بازی می‌کنند

جدیدترین اخبار جشنواره «سینماحقیقت» شامل حضور مستندهای «خدیجه نی‌زن و رمه‌هایش» و «خوشبین‌ها» و دیدار دبیران جشنواره فیلم کوتاه و فجر از دبیرخانه این جشنواره را بخوانید.

به گزارش خبرگزاری مهر، حضور مستند «خدیجه نی زن و رمه هایش» به کارگردانی امیرشکرگزار و دیدار دبیران جشنواره فیلم کوتاه و فجر از سینما حقیقت جدیدترین اخبار این جشنواره است که در این خبر می توانید مطالعه کنید.

مستند «خدیجه نی‌زن و رمه‌هایش» به سینماحقیقت می‌آید

امیر شکرگزار از مستندسازان قدیمی شهر تالش با مستند «خدیجه نی‌زن و رمه‌هایش» در هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت حضور دارد.

شکرگزار درباره موضوع این فیلم گفت: خدیجه زنی است که همراه مادر شوهر ۱۲۰ ساله و برادر شوهر ۸۵ ساله‌ اش در کلبه‌ای وسط جنگل در نزدیکی روستای تالش زندگی می‌کند. او زندگی سختی دارد و با وجود اصرار جنگل‌بانی بر تخلیه کلبه‌اش، کماکان‌‌ همان‌جا زندگی می‌کند. درختان اطراف خانه او را یکی پس از دیگری قطع کرده‌اند اما خدیجه به هیچ وجه حاضر به ترک کلبه‌اش نشده است.

به گفته این کارگردان، نی‌زدن یکی از ویژگی‌های خدیجه است. او برای همه آنهایی که درد و غم دارند نی می‌زند. در محافل هنری روستا از او دعوت می‌کنند نی بزند و افتخارات زیادی را برای روستا به دست آورده است.

امیر شکرگزار

شکرگزار درباره آشنایی با خدیجه توضیح می‌دهد: من محیط‌بان بازنشسته هستم و بیشتر مستندهایی هم که ساختم، حول محور حیات وحش است. در جنگل با خدیجه آشنا شدم، ابتدا سعی کردم اعتمادش را جلب کنم و سه، چهار سالی به کلبه‌اش سر زدم تا حاضر شد از او فیلم بگیرم، اما این مساله زمان برد. مسیر طولانی بود و من در موقعیت‌های ویژه و سخت مثل بارش برف به او سر می‌زدم و اگر آمادگی داشت، برمی‌گشتم و دوربینم را برمی‌داشتم و دوباره به دل جنگل می‌رفتم.

شکرگزار برای جلب اعتماد خدیجه و راحت بودن او جلوی دوربین، تصویربرداری کار را خودش بر عهده گرفته است. فرشاد فدائیان مستندساز نیز تدوین و تهیه‌کنندگی این فیلم را برعهده دارد.

این کارگردان برای ساخت سه فیلم با موضوع زنان که «خدیجه نی‌زن و رمه‌هایش» یکی از آن‌هاست، توانست جایزه ویژه هیات داوران را از جشنواره پروین اعتصامی دریافت کند.

خوشبین ها به جشنواره سینما حقیقت می آیند

فیلم مستند «خوشبین‌ها» ساخته گونهیلد وستگن‌ماگنور مستندساز نروژی در بخش ویژه مستند ورزشی هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت روی پرده می‌رود.

این فیلم مستندی درباره‌ی یک تیم والیبال زنان مسن (بین ۶۶ تا ۹۸ سال) است. آنها با وجود تمرینات هفتگی، ۳۰ سال است که مسابقه ندادند. گورو (۹۸ ساله) مسئول تیم است و با قدرت اراده او، این تیم پیش می‌رود...

عشق عمیق (ماتیوژ یونسکه/ لهستان)، به سوی دریا (ماریون پوازو/ فرانسه)، هفت مرد در سنین مختلف (اسلاومیر ویتک/ لهستان)، قوی‌ترین مرد (لوئی همون/ فرانسه)، اسطوره خواهی شد (مارسین کوژالکا/ لهستان)، سه دقیقه (آلوارو توره‌یاس/ اسپانیا) از دیگر آثار بخش غیررقابتی «مستند ورزشی» جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت است.

مستند خوش بین‌ها

در این بخش، دو فیلم مستند ایرانی آقای خاص (مهدی برگ‌نیل) و آزادی، ۱۰۰۰ (فاطمه بهرنگی، محمدباقر مرادی) هم به نمایش درمی‌آیند.

بازدید دبیران جشنواره فیلم کوتاه و فجر از سینماحقیقت

حبیب ایل‌بیگی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران با همراهی فرید فرخنده‌کیش معاون امور شهرستان‌ها، سعید پوراسماعیلی معاون آموزش، آرش رصافی معاون تولید و سهیلا عسگری مدیر روابط عمومی با حضور در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دیدار با سید محمدمهدی طباطبایی‌نژاد دبیر جشنواره سینماحقیقت، در جریان آخرین مراحل اجرایی این جشنواره قرار گرفتند.

سینما حقیقت

پس از آنها نیز علیرضا رضاداد دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر، محسن شمس مدیر هماهنگی و پیگیری و احد میکاییل‌زاده مدیر ارتباطات و اطلاع رسانی به دفتر جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت رفتند تا دیداری با دبیر و دیگر مسئولان این جشنواره داشته باشند.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را همزمان با ولادت باسعادت حضرت امام موسی کاظم(ع) و طی روزهای ۹ تا ۱۶ آذرماه ۱۳۹۳، با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در سینما فلسطین و سینما سپیده شهر تهران برگزار خواهد کرد.

کد خبر 2425531