۳ آذر ۱۳۹۳، ۱۲:۰۲

آیت‌الله اعرافی:

علمای جهان اسلام رهبران سیاسی را ارشاد کنند/ تأکید بر اجتهاد اصیل

علمای جهان اسلام رهبران سیاسی را ارشاد کنند/ تأکید بر اجتهاد اصیل

قم - خبرگزاری مهر: رئیس جامعة المصطفی العالمیه از علمای جهان اسلام خواست دولت‌ها و رهبران سیاسی را ارشاد کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله علیرضا اعرافی صبح دوشنبه در کنگره جهانی جریان‌های تکفیری و افراطی که در موسسه امام کاظم در حال برگزاری است، اظهار کرد: جمع بزرگ علما و مراجع دینی جایگاه ریشه‌دار و نقش برجسته‌ای در حل مشکلات امت اسلامی دارند.

وی ادامه داد: امت اسلامی با وجود داشتن ثروت‌های گسترده و منابع انسانی هم اکنون گرفتار مشکلات و چالش‌های زیادی است و اگر می‌خواهیم مشکلات تکفیری را بررسی کنیم باید همه چالش‌های موجود در جهان اسلام را مورد توجه قرار دهیم.

این عضو جامعه مدرسین تاکید کرد: امت اسلام با وجود آمادگی‌ها و ثروت‌هایی که دارد دچار مصیبت‌های زیادی است که مهم‌ترین آنها تهاجم فرهنگی و اخلاقی و معرفتی است که جوانان امت را هدف قرار داده برای اینکه هویت اسلامی را از آنها بگیرد.

وی تهاجم نظامی دشمنان در کشورهای اسلامی، عقب افتادگی علمی، وجود غده‌های سرطانی سیاسی در کشورهای اسلامی، وجود دولت‌های مزدور و دست نشانده در برخی کشورهای منطقه، تفرقه و از هم پاشیدگی در امت اسلامی، بی‌حرمتی به مقدسات و رواج توهین به حیثیت مذاهب اسلامی و پدیده تکفیر از مشکلات و چالش‌های کنونی جهان اسلام ذکر کرد.

آیت‌الله اعرافی در ارائه پیشنهاد برای چیره شدن بر چالش‌های موجود اظهار کرد: حل و فصل این مسئله نیازمند بررسی جنبه‌های معنوی و سیاسی و اجتماعی است تا بتوانیم ریشه‌های تکفیری‌ها را از بین ببریم.

گفتمان جهانی بر اساس اصول اسلامی ایجاد شود

وی تاکید بر گفتمان تمدن اسلامی و تجدید یک تمدن جهانی بر اساس اصول اسلامی را یکی از پیشنهادهای حل این مشکلات ذکر کرد و گفت: ما باید بر این دیدگاه تمدنی تاکید داشته باشیم.

وی ادامه داد: باید به اصول و مبانی مشترک بین تمام مذاهب اسلامی تاکید شود که این مسئله نیازمند همزیستی مسالمت آمیز مذاهب مختلف اسلامی است.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه باید روش‌هایی برای گفتگو و پژوهش علمی ایجاد کنیم، گفت: علما و دانشمندان باید معیارهای تکفیر را بررسی و بر اصل اجتهاد اصیل تاکید کنند.

اصلاح برنامه‌های درسی نادرست، برخورد با حزب‌های شوم و تلاش‌های استکبار جهانی، تحکیم بخشی روح جهادی و مقابله با ستمگران، ترسیم چهره درستی از اسلام و تحکیم روابط علمی بین علمای جهان اسلام از دیگر مواردی بود که آیت‌الله اعرافی به آن اشاره کرد.

وی تصریح کرد: علمای جهان اسلام باید به نوبه خود دولت‌ها و رهبران سیاسی را ارشاد کنند.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه همچنین بر لزوم تاسیس دبیرخانه‌ای برای کنگره جهانی جریان‌های تکفیری و افراطی برای توسعه روابط بین اندیشمندان جهان اسلام تاکید کرد.

آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: مقام معظم رهبری، نظام جمهوری اسلامی، حوزه علمیه و مراجع و دانشگاه المصطفی آمادگی کامل برای ادامه گفتگوی عالمانه و مشارکت علمی برای اعتدای کلمه الله و تحکیم تمدن اسلامی دارند.

کد خبر 2427805