۴ آذر ۱۳۹۳، ۱۳:۰۲

آسوشیتدپرس:

امضای پیمان راهبردی مسکو با آبخازیا به معنای افزایش کنترل روسها بر دریای سیاه است

امضای پیمان راهبردی مسکو با آبخازیا به معنای افزایش کنترل روسها بر دریای سیاه است

روسیه و آبخازیا روز گذشتیه پیمانی را برای افزایش روابط اقتصادی و نظامی امضا کردند و همین امر واکنش هایی را در کشورهای غربی موجب شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آسوشیتدپرس در این رابطه می نویسد: اقدام روز گذشته روسیه در امضای توافقنامه با آبخازیا موجب افزایش کنترل این کشور بر دریای سیاه می شود. 

"ولادیمیر پوتین" رئیس‌جمهور روسیه، دیروز دوشنبه در دیدار با "رائول خاجیمبا" رئیس جمهوری آبخازیا پیمانی تحت عنوان اتحاد و مشارکت راهبردی امضا کرد. این سند مشارکت دو طرف در زمینه مسائل دفاعی و امنیتی، از جمله کمک روسیه به تشکیل گروه‌های متحد نظامی دو کشور که برای دفاع در برابر تهدیدات خارجی تحت فرماندهی مشترکی رهبری خواهند شد را مورد نظر قرار داده است.

این توافقنامه همچنین افزایش سطح استاندارد زندگی اجتماعی در جمهوری آبخازیا، از جمله افزایش درآمدها، حقوق بازنشستگی، بیمه‌های درمانی و اجتماعی و سطح تحصیلات را تضمین کرده تا سطح این خدمات اجتماعی به سطح استاندارد کنونی در فدراسیون روسیه ارتقاء یابد.

آبخازیا بخشی از کشور گرجستان بود که بعد از تحولات سال 2008 میلادی و حمله روسیه به گرجستان، به همراه اوستیای جنوبی از گرجستان اعلام استقلال کرد و تحت حمایت روسیه درآمد.  

در همین رابطه برخی سایت های غربی با بدیبینی در مورد این اقدام روسیه از آن با عنوان "ناتوی شرقی" یاد کرده اند.

"فدریکا موگرینی" مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا معتقد است که امضای پیمان مشارکت راهبردی بین روسیه و جمهوری آبخازیا به تلاش‌ ها برای تقویت ثبات در منطقه قفقاز آسیب وارد خواهد کرد. 

موگرینی در بیانیه‌ ای در این رابطه تاکید کرد: این واقعیت که فدراسیون روسیه توافقنامه تحت عنوان "پیمان اتحاد و مشارکت راهبردی" با آبخازیا، منطقه‌ ای که از خاک گرجستان خود را جدا کرده است، مغایر با حقوق و ضوابط بین المللی بوده و به ادامه تلاش‌ ها در جهت برقراری ثبات در منطقه قفقاز آسیب جدی وارد خواهد کرد.

"ینس اشتولتنبرگ" دبیرکل جدید ناتو نیز در واکنش به این مسئله اعلام کرد: پیمان آتلانتیک شمالی پیمان اتحاد و مشارکت راهبردی بین روسیه و آبخازیا را به رسمیت نخواهد شناخت.

وی تاکید کرد که ناتو بطور کامل از استقلال و تمامیت ارضی گرجستان با مرزهای شناخته شده بین المللی این کشور حمایت کرده و با توجه به این مسئله، امضای چنین سندی بین روسیه و بخشی از خاک گرجستان را اقدامی غیر قابل قبول ارزیابی می‌کند.

کد خبر 2428537

برچسب‌ها