۴ آذر ۱۳۹۳، ۱۱:۴۷

فیروزان در همایش «حساب کتاب»:

ناشران بدون توجه به تقاضا کتاب تولید نکنند/ لزوم تبدیل بازدیدکننده‌ به مشتری

ناشران بدون توجه به تقاضا کتاب تولید نکنند/ لزوم تبدیل بازدیدکننده‌ به مشتری

مدیرعامل شهر کتاب گفت: دولت‌ها باید میزان عرضه و تقاضا را متناست افزایش دهند نه اینکه با کمک‌های خود صرفاً درصد تولید را بالا ببرند. ناشران نباید بدون توجه به تقاضا کتاب تولید کنند وگرنه انبارها پر از کتاب هایی می شود که خریداری برای آن وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر مهدی فیروزان مدیرعامل شهر کتاب در همایش یک روزه «حسابِ کتاب» که به اقتصاد نشر کتاب کودک و نوجوان می‌پردازد با اشاره به تجربیات خود گفت: ما در پنج سال سوم تصمیم گرفتیم یک سوپرمارکت فرهنگی داشته باشیم و به نیازهای یک خانواده نه یک جنس یا یک قشر یا یک گروه سنی خاص پاسخ دهیم. علت اصلی این بود که می دانستیم آهسته آهسته وارد دوران رکود اقتصادی می‌شویم. از سوی دیگر بحث حذف یارانه‌ها مطرح بود و هر کدام از این مسائل خللی جبران ناپذیر در اقتصاد نشر ایجاد می‌کرد و دغدغه اصلی شهر کتاب نیز اقتصاد بود.

به گفته فیروزان فرهنگ نمی‌تواند روی اعتبارهای غیرطبیعی خود رشد کند و مادام که فرهنگ نتواند به مسائل اقتصادی توجه کند با امکان سقوط روبروست و ناشران و همه کسانی که کار فرهنگی می کنند نمی‌توانند اقتصاد را نادیده بگیرند. روی کمک‌های دولتی هم نمی‌توان حساب کرد زیرا حمایت دولت از استقلال شخصیت های حقوقی و حقیقی کم می‌کند.

لزوم تبدیل بازدیدکننده‌ها به مشتری

فیروزان با اشاره به اینکه دولت باید میزان تقاضا را بالا ببرد گفت: دولت‌ها باید میزان عرضه و تقاضا را متناست افزایش دهند نه اینکه با کمک های خود درصد تولید را بالا ببرند. ناشران نباید بدون توجه به تقاضا  کتاب تولید کنند وگرنه انبارها پر از کتاب هایی می شود که خریداری برای آن وجود ندارد.

مدیرعامل شهر کتاب گفت: یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه شود نسبت میان مشتری و بازدیدکننده است. هر قدر تولیدکنندگان محصولات فرهنگی بتوانند این کسر را کوچک تر و میزان بیشتری از بازدیدکننده‌ها را به مشتری تبدیل کنند موفق‌تر بودند. طبیعی است که هر تولیدکننده محصولات فرهنگی ابتدا باید به جلب و جذب بازدیدکنندگان بیندیشد و بعد باید به دنبال پیدا کردن راه‌هایی برای تبدیل این بازدیدکنندگان به مشتری باشد. اگر بازدیدکننده ایجاد شود و این بازدیدکننده به مشتری تبدیل نشود حتما یک جای کار ایراد دارد و ما باید آن اشکال را بشناسیم و بعد برطرف کنیم.

فیروزان با اشاره به راه‌هایی که برای تبدیل بازدیدکننده به مشتری وجود دارد گفت: ما باید رویداد محور باشیم. مراسم رونمایی از کتاب برگزار کنیم محصولات فرهنگی مختلف را در اختیار کل یک خانواده بگذاریم. به تبلیغات و حتی اخلاق فروشندگان خود توجه کنیم. رسانه‌ها را بشناسیم چه اشکالی دارد اگر نیاز تلویزیون را بدانیم و مرتبط با نیاز رسانه ملی برنامه تولید کنیم.

وجود باشگاه مشتریان ضروری است

مدیرعامل شهر کتاب وجود باشگاه مشتریان را ضروری دانست و افزود: ما نمی‌توانیم به مخاطبان سه تا ۱۷ سال فکر کنیم نوجوان ۱۷ ساله‌ای که سال‌ها مشتری ما بوده را نمی‌توانیم رها کنیم خود این نوجوان سال‌ها بعد پدر یا مادری است که بچه‌ای دارد و دلش می‌خواهد بچه‌اش را به شهر کتاب یا هر فروشگاه دیگری ببرد و برای او محصولات فرهنگی شامل کتاب سی دی فیلم یا هر چیز دیگری خریداری کند.

فیروزان به اینکه وجود نشر کاغذی و کتاب فیزیکی به تنهایی کافی نیست گفت: ما باید به کتاب الکترونیک و فروش آن در سراسر دنیا توجه کنیم. تمام کتاب های تولید شده را می‌توان در کشورهای مختلف دنیا توزیع کرد بدون آنکه نگران دانلود غیرقانونی باشیم.

کد خبر 2428541

برچسب‌ها