۵ آذر ۱۳۹۳، ۸:۲۳

گزارش مهر/

كردستانی ها ميزبان يار مهربان/30 هزار عنوان كتاب در سنندج به نمايش گذاشته شد

كردستانی ها ميزبان يار مهربان/30 هزار عنوان كتاب در سنندج به نمايش گذاشته شد

سنندج - خبرگزاری مهر: بعد از وقفه ای چند ساله بار ديگر، يار مهربان ميهمان كردستاني ها شد و قرار است كه نمايشگاه سراسری بزرگ كتاب به مدت يك هفته در سنندج ميزان مردم فرهنگ دوست اين شهرستان باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، شامگاه سه شنبه ششمین نمایشگاه استانی کتاب کردستان با حضور ناشران، اصحاب فرهنگ و هنر و فعالان حوزه نشر از سراسری كشور در محل نمایشگاه های بین‌ المللی سنندج آغاز شد.

سابقه برگزاری نمایشگاه های استانی كتاب كردستان به بیش از یك دهه قبل باز می گردد كه متاسفانه روند برگزاری این نمایشگاه ها به صورت مستمر نبوده و با تغییرات مدیریتی، وضعیت برگزاری این نمایشگاه نیز دچار مشكلاتی شده است.

این دوره از نمایشگاه استانی كتاب كردستان نیز شامگاه سه شنبه در حالی در سنندج برگزار شد كه حدود سه سال است كه این رویداد فرهنگی در استان تعطیل شده است ولی بالاخره و با تغییرات مدیریتی در سطح استان و اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی بار دیگر نمایشگاه كتاب كردستان برگزار می شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گفت: 300 ناشر از استان‌ های مختلف کشور و 30 ناشر استان کردستان در این نمایشگاه حضور دارند.

حجت ‌الاسلام رحیم جعفری اظهار داشت: در این نمایشگاه بیش از 30 هزار عنوان کتاب در معرض دید علاقه‌ مندان قرار گرفته و اقشار مختلف مردم می ‌توانند صبح و بعداز ظهر از غرفه‌ های این نمایشگاه دیدن کنند.

وی افزود: تمامی کتاب ‌های ارائه شده د‌ر این نمایشگاه با 30 درصد تخفیف در اختیار علاقه ‌مندان قرار گرفته و تا 10 آذر دائر است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان بیان کرد: نشر و ترویج کتاب در بین آحاد جامعه به ویژه جوانان یکی از اولویت های کاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

حجت ‌الاسلام جعفری اظهار داشت: علم و دانش مولفه های است که بارها در قرآن به آن اشاره شده است و یکی از تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری است.

وی با اشاره به این مطلب که دانایی مهمترین سلاح در برابر دشمن است، افزود: مسلح بودن به دانش و علم می تواند در ترویج ارزش های اسلامی به جهان و حراست از آن نقش بسزایی داشته باشد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان بیان کرد: در قرآن عالم بر عابد ترجیح داده شده چرا که شخص عالم، علم و معرفتش در خدمت مردم است ولی عابد برکاتش به خودش بر می گردد.

حجت ‌الاسلام جعفری یادآور شد: خداوند در تفکرات الهی ایت اولویت را در نظام هستی مقرر کرده که علم و معرفت را سر لوحه کار خود قرار دهند.

وی ادامه داد: دست اندگاران حوزه علم و دانش باید بسترهای لازم را برای مطرح شدن این مسئله در بین آحاد جامعه فراهم کنند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان گفت: خوشبختانه در دولت جدید توجه ویژه ای به امر کتاب و کتابخوانی در کشور شده و در این راستا نمایشگاه های بین المللی استانی را به طور مستمر و متناسب با استان ها برگزار می کند.

حجت الاسلام جعفری اظهار داشت: فراهم کردن زمینه ‌های لازم برای اینکه مردم بتوانند از تازه‌ های نشر در کشور بهره‌ مند شوند از جمله اموری است که در قالب نمایشگاه‌ های کتاب استانی محقق می شود.

وی در پایان سخنان خود در این مراسم افزود: همچنین در حوزه رفع دغدغه‌ های ناشران از جمله صدور مجوزها و حمایت‌ های متعدد از گام های اساسی برداشته شده است.

تعطیلی گاه و بیگاه نمایشگاه استانی كتاب در كردستان، عدم حضور ناشران برتر از سراسر كشور، نبود محلی مناسب برای برگزاری نمایشگاه و نبود محلی مناسب برای این رویداد فرهنگی از جمله مشكلاتی است كه طی چند سال اخیر با نمایشگاه كتاب كردستان همراه بوده است.

در ادامه این مراسم همچنین مسئولان از غرفه های مختلف نمایشگاه بازدید كرده و برنامه های مختلفی نیز برگزار شد كه البته بر اساس اعلام مدیران برگزاری نمایشگاه، قرار است كه در طول یك هفته برنامه های متعدد دیگری نیز برگزار شود.

رونمایی از كتاب، برگزاری برنامه های نقد و بررسی كتاب، فراهم كردن فرصت بازدید برای مردم سایر شهرستانهای استان كردستان از نمایشگاه كتاب در سنندج و ... از دیگر برنامه های جنبی است كه در طول مدت زمان برگزاری نمایشگاه تدارك دیده شده و برگزار می شود.

 

 

 

 

کد خبر 2429104