۵ آذر ۱۳۹۳، ۱۴:۲۵

گام های محکم مسئولان استان برای کاهش آلودگی هوای اراک/ کوره های آجرپزی، گازسوز شدند

گام های محکم مسئولان استان برای کاهش آلودگی هوای اراک/ کوره های آجرپزی، گازسوز شدند

اراک-خبرگزاری مهر: عملیات گازرسانی به کوره های آجرپزی منطقه مرزیجران از توابع شهر اراک با حضور استاندار استان مرکزی و مسئولین استانی به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، مدیرعامل شرکت گاز استان مرکزی صبح چهارشنبه در تشریح عملیات گازرسانی به کوره های آجرپزی منطقه مرزیجران گفت: این پروژه از اواخر نیمه دوم پارسال پس از تصویب در کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک، در دستور کار شرکت گاز قرار گرفت و عملیات اجرایی شبکه گذاری این پروژه در کمتر از هشت ماه به مرحله بهره برداری رسید.

جواد مهندس بیان کرد: هزینه اجرای این پروژه بالغ بر 30 میلیارد ریال می باشد که 35 درصد از این هزینه ها توسط استانداری و کوره داران و مابقی از منابع داخلی شرکت گاز استان تامین شده است.

وی ادامه داد: برای گازرسانی به این منطقه 12 هزار متر شبکه گاز از نوع فولادی و پلی اتیلن اجرا شده و یک دستگاه تقلیل فشار سی.جی.اس با ظرفیت 20 هزار مترمکعب و یک دستگاه تقلیل فشار بی.تی.اس با ظرفیت 10 هزار مترمکعب نصب شده است.

مهندس اظهار کرد: با اجرای گازرسانی به این منطقه 22 کوره آجرپزی از نعمت گاز طبیعی بهره مند می شوند و با جایگزینی این سوخت پاک به جای سایر سوخت ها سالانه 40 میلیون لیتر در مصرف فرآورده های نفتی صرفه جویی می شود.

مدیرعامل شرکت گاز استان ضمن تاکید بر ضرورت دستیابی مردم اراک به هوای پاک، اضافه کرد: استفاده کوره ها از گاز طبیعی به جای مازوت در کاهش آلودگی شهر اراک سهم بسزایی دارد.

بهره برداری از عملیات گازرسانی به 35 روستا تا پایان امسال

مدیرعامل شرکت گاز استان گفت: هم اکنون 93 درصد از خانوارهای روستایی و 100 درصد خانوارهای شهری در استان مرکزی از نعمت گاز طبیعی بهره مند هستند.

وی با بیان برنامه های شرکت گاز برای گاز رسانی به مناطق محروم اظهار کرد: تلاش شرکت گاز براین است تا پایان سال 93 گازرسانی به 35 روستا را انجام داده و آمار جمعیت روستایی دارای گاز را به 96 درصد برساند.

جواد مهندس ادامه داد: طبق پیش بینی های انجام شده تا پایان سال 94 عملیات گازرسانی به روستاهای صعب العبور هم انجام شده و تمام جمیت استان از این نمت الهی برخوردار شوند.

ضرب العجل محیط زیست برای کوره دارها

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: عملیات گازرسانی به کوره ها با اهتمام مسئولین انجام شده و کوره داران باید طی ضرب الاجلی مشخص لوله کشی داخلی را انجام داده و اقدام به تامین انشغاب فرعی کنند.

امیر انصاری گفت: براساس مذاکرات انجام شده با شرکت گاز و سازمان صنعت، معدن و تجارت با افتتاح این پروژه سوخت مازوت این کوره ها قطع خواهد شد.

انصاری ادامه داد: مازوت مصرف شده در کوره های آجرپزی سالانه دو تن آلاینده SO2  را به هوای شهر اراک وارد می کرده که در کنار سایر آلاینده های موجود خطر زیادی برای سلامت شهروندان اراکی در پی داشته است.

انصاری ضمن تاکید بر عدم اجازه سازمان محیط زیست برای استفاده دوباره از سوخت مازوت، افزود: اگر در فصل زمستان فشار گاز کم باشد به این کوره ها اجازه استفاده مازوت داده نخواهد شد و باید کار را تا مساعد شدن شرایط تعطیل کنند.

وی ادامه داد: به دلیل حساسیت شرایط نیروگاه، در فصل سرما در صورت افت فشار گاز، می تواند از مازوت استاندارد که حاوی یک و نیم درصد گوگرد می باشد، استفاده کند.

حدود پنج درصد از آلودگی شهر اراک، مربوط به مواد آلاینده ناشی از مصرف مازوت در کوره های آجر پزی بوده، که با تغییر سوخت از مازوت به گاز این آلودگی برطرف خواهد شد.

کد خبر 2429472

برچسب‌ها