۲۷ مهر ۱۳۸۴، ۹:۳۷

شب گذشته و در نشستي صميمي با رييس جمهور عنوان شد؛

دغدغه هاي اهالي فرهنگ، هنر و اصحاب قلم و رسانه

دغدغه هاي اهالي فرهنگ، هنر و اصحاب قلم و رسانه

تعدادي از هنرمندان، نمايندگان اهالي فرهنگ و هنر و اصحاب قلم و همچنين اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي شب گذشته در نشستي صميمي با رييس جمهور ديدگاه ها، دغدغه ها و مشكلات حوزه فعاليت خود را تبيين كردند و در پايان پس از اقامه نماز جماعت روزه خود را همراه با دكتر احمدي نژاد افطار كردند.

به گزارش خبرنگار سياسي "مهر"، در اين ديدار كه در نهاد رياست جمهوري برگزار شد، پيش از سخنراني محمود احمدي نژاد رييس جمهور و غلامعلي حداد عادل رييس مجلس و عضو شورايعالي انقلاب فرهنگي ، ابتدا "مهدي فضايلي " به نمايندگي از مسوولان خبرگزاري ها و خبرنگاران، "سيد محمود دعايي" به نمايندگي از روزنامه نگاران، "علي نصيريان" و "محمود عزيزي" به نمايندگي از بازيگران تئاتر، سينما و تلويزيون، "حبيب الله صادقي" به نمايندگي از گرافيست ها و نقاشان، "محمد نوري زاد" و "عليرضا سجادپور" به نمايندگي از نويسندگان و كارگردانان و" حسن بلخاري" به نمايندگي از اساتيد دانشگاه سخنراني كردند.

مدير عامل خبرگزاري فارس در اين مراسم گفت : دولت جديد در شرايطي قابل قبول مسووليت اداره كشوررا بر عهده گرفت و دلسوزان و علاقمندان كشور، اسلام و مردم خود را ملزم به حمايت از دولت مردمي كه شعار عدالت گستري، خدمت رساني، پيشرفت و تعالي و مهرورزي داده است، مي دانند.

مهدي فضايلي با تاكيد بر ضرورت به كار گيري مديران توانمند با استفاده از ظرفيت هاي موجود در كشور ادامه داد : اگر قرار است تحولي در كشور صورت گيرد، بايد مديران اين تحول را ايجاد كنند و من نگران آن هستم كه كوتاهي‌ ها و ناكامي ‌هايمان به دليل شعارهايمان به پاي اسلام گذاشته شود.

وي در ادامه بر لزوم اولويت بندي تحقق وعده ها و برنامه هاي رييس جمهور، اولويت هاي كاري دولت در حوزه رسانه ها و مطبوعات را بر شمرد.

مدير عامل خبرگزاري فارس ضرورت تدوين قانون جامع رسانه ها، برنامه ريزي براي ارتقاء كيفي رسانه ها و خبرنگاران، رسيدگي به موضوع امنيت شغلي خبرنگاران و توجه به مسايل رفاهي اين قشر را از جمله اولويت هاي كاري دولت جديد دانست.

فضايلي همچنين به "برخوردهاي نادرست تعدادي از مديران دولت احمدي نژاد با رسانه ها" و "برخوردهاي تبعيض نهاد رياست جمهوري با اصحاب قلم" اشاره كرد و ريشه بروز اين رفتارها را "عدم پاسخگويي دولت" عنوان كرد.

وي در خاتمه تاكيد كرد: شعار پاسخگويي تمام نشدني است و بايد مانند يك وظيفه همواره مورد توجه دولت قرار گيرد.

مدير مسوول روزنامه اطلاعات نيز در اين نشست گفت: در دوران تصدي وزارت ارشاد صفار هرندي بارقه هاي اميد ديده مي شود و اظهارات و برخوردهاي ايشان و مديران اين وزارتخانه سنجيده است و در انتصابات نيز عناصري چون تعهد، تخصص و تجربه مورد توجه قرار گرفته است.

سيد محمود دعايي افزود: آقاي صفار هرندي بشارت داد كه احزاب مي توانند داراي ارگان باشند و هيات منصفه مطبوعات نيز در آغاز فعاليت خود "مهرورزي" را به نمايش گذاشت و در حركتي زيبا و سمبليك مديران مسوول سه نشريه را تبرئه كرد كه بايد اين دستاوردهاي مبارك را ستود.

علي نصيريان از هنرمندان برجسته و با سابقه كشورمان نيز ديگر سخنران اين نشست بود كه به مشكلات هنرمندان اشاره كرد و خواستار حضور مسوولان در فضاهاي هنري و توجه ويژه دولت به رفع مشكلات حوزه هنرهاي نمايشي از جمله كمبود فضا براي اين هنرها شد.

اين بازيگر تئاتر، سينما و تلويزيون با بيان اين كه "هنر ريشه در آئين ما دارد و بر خلاقيت انسان استوار است" تاكيد كرد كه هنر از حمايت منابع قدرت، ثروت و مراكز ديني بي نياز نيست.

محمود عزيزي هنرمند، كارشناس، منتقد و صاحب نظر فرهنگي نيز به ذكر تاريخچه تئاتر در دنيا پرداخت و علت تاسيس اين هنر را "استفاده حاكمان از اين پديده زيبا براي انتقال مسايل سياسي و اجتماعي و فرهنگي به جامعه و عدالت گستري" عنوان كرد.

وي آرزو كرد كه دولت جديد در تدوين استراتژي هاي كلان و تنظيم بودجه سال آينده كشور، جايگاه ويژه اي براي تئاتر در نظر گرفته و آينه زيبايي از خود به يادگار بگذارد.

حبيب الله صادقي گرافيست و نقاش نيز "هنر تجسمي در ايران را داراي تاريخ برجسته" دانست و ضمن بررسي وضعيت اين هنر در گذشته و امروز، خواستار توجه دولت به مسايل رفاهي هنرمندان شد.

وي همچنين خواستار تشكيل دپارتمان تجسمي هنرهاي اسلامي در دانشگاه ها و نمونه سازي و انتشارات و ساخت فضاهاي ويژه براي هنرهاي تجسمي در كشور شد.

محمد نوري زاد نويسنده و كارگردان تلويزيوني نيز در اين نشست، يادداشتي را تحت عنوان "بعد از افطار" قرائت كرد.

او گفت: تا زماني كه 80 درصد ثروت در دست 20 درصد از برجستگان اقتصادي است، سخن گفتن از فرهنگ طنز است و تا زماني كه هر دستگاهي در كشور ساز خود را كوك مي كند، همنوايي فرهنگي به يك لطيفه مي ماند.

نوري زاد در خاتمه سخنان خود، دست يابي به فرهنگ در كشورمان را در گرو "ايجاد يك فرماندهي واحد فرهنگي" دانست.

حسن بلخاري استاد دانشگاه ديگر سخنران اين نشست بود كه طي سخنان كوتاهي اظهار داشت: جمهوري اسلامي بعد از 27 سال هنوز قادر به توليد يك برنامه هنري در راستاي تداوم و حفظ هويت هنري خود و مقابله با جهان رسانه و هنر محور فردا نيست.

وي علت اين مساله را "فقدان مطالعات نظري در زمينه هنر" عنوان كرد و در ادامه بر "لزوم ايجاد يك تيم كارشناسي و اجرايي براي بررسي طرح هايي كه در خدمت هويت فرهنگي و هنري اسلامي و ايراني هستند" تاكيد كرد.

بلخاري همچنين خواستار توجه ويژه به دو مقوله "هنرهاي سنتي" و "كار آمد كردن پژوهش هاي سينمايي در حوزه اجرا" شد.

سيدعليرضا سجادپور از نويسندگان و كارگردانان جوان فعال در عرصه هنرهاي نمايشي نيز آخرين سخنران نمايندگان اهالي فرهنگ و هنر و اصحاب قلم بود كه تاكيد كرد: "مديريت فرهنگي و هنري نيازمند همكاري و همدلي هنرمندان و مسوولان است" .

وي در ادامه با اشاره به برخي مشكلات هنرمندان از جمله معيشت، مسكن، درمان و مشكلات مربوط به دوران از كار افتادگي خواستار توجه ويژه دولت به اين آينه هاي تمام نماي جامعه شد.

کد خبر 243024

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha