۸ آذر ۱۳۹۳، ۱۵:۳۵

365 مورد زلزله در یکسال گذشته در همدان ثبت شده است

365 مورد زلزله در یکسال گذشته در همدان ثبت شده است

همدان –خبرگزاری مهر: مدیر کل مدیریت بحران استانداری همدان گفت: براساس آخرین آمار شبکه لرزه نگاری استان همدان، در یکسال گذشته 365 مورد زلزله در این استان به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، به مناسبت هشتم آذر ماه روز ایمنی در برابر زلزله، شانزدهمین دوره مانور ایمنی در برابر زلزله همزمان با سراسر کشور در مدارس همدان برگزار شد.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری همدان ظهر شنبه در این مراسم که بصورت نمادین در آموزشگاه فرزانگان دو همدان با شعار "آیا مدرسه من در برابر زلزله ایمن است؟" برگزار شد با بیان اینکه این مانور همزمان با مشارکت 13 میلیون دانش آموز در کل کشور اجرا شد، افزود: در استان همدان بیش از 250 هزار دانش آموز در سه هزار مدرسه این مانور را اجرا کردند.

علیمردان طالبی با تاکید براینکه ایران یک کشور حادثه خیز است و روی کمربند زلزله قرارگرفته، اظهارداشت: از  130 حادثه ای که در کشور وجود دارد 23 حادثه را استان همدان به خود اختصاص داده که امیدواریم با آموزش هایی که در این زمینه ارائه می شود شاهد یک کشور و شهر ایمن و یک استان تاب آور در برابر حوادث باشیم.

وی ادامه داد: براساس آخرین آمار از شبکه لرزه نگاری استان همدان، در یکسال گذشته 365 مورد زلزله در این استان به ثبت رسیده و این بدان معناست که به ازای هر روز یک زلزله اتفاق افتاده که باید در این زمینه آمادگی های لازم را داشت و آموزش ها را  به خانواده خود نیز منتقل کرد.

طالبی با اشاره به اینکه در اجرای مانور باید به سه نکته پناه گیری، خروج اضطراری و آرامش توجه داشته باشیم، گفت: دانش آموزان باید با تمسک به این سه نکته آموزش هایی را که فرا گرفته اند به خانواده های خود نیز انتقال دهند تا یک خانواده ایمن داشته باشند.

وی با بیان اینکه شبکه لرزه نگاری استان همدان آمادگی دارد تا دانش آموزان از این محل بازدید کنند، گفت: در این زمینه مدیران مدارس می توانند هماهنگی های لازم را با شبکه لرزه نگاری انجام دهند تا دانش آموزان از نزدیک با دستگاه های ثبت زلزله و نحوه وقوع زلزله و غیره آشنا شوند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان همدان نیز در این مراسم با بیان اینکه مانور مقابله با زلزله درمدارس از سال 1374 با همکاری دستگاه های مختلفی از جمله پژوهشکده بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، وزارت کشور، وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش، سازمان دانش آموزی و جمعیت هلال احمر در حال اجراست، گفت: مانور ایمنی در برابر زلزله با سه هدف کلی در سراسر کشور اجرا می شود.

بهروز کارخانه ای با بیان اینکه نخستین هدف از اجرای مانور کاهش خسارات جانی و مالی ناشی از زلزله است، افزود: این هدف با ارتقا فرهنگ ایمنی و مقاوم سازی مدارس محقق می شود چرا که دانش آموزان و جوانان از گروه های پر خطر در حوادث محسوب می شوند و اجرای این مانورها آنها را با نحوه محافظت از خود در برابر حوادث آگاه می کند.

وی دومین هدف از اجرای مانور را ایجاد مهارت های فردی و اجتماعی عنوان کرد و اظهار داشت: دانش آموزان باید یادبگیرند در هنگام زلزله واکنش صحیح و سریع داشته باشند تا خسارت کمتری را به خود، خانواده خود و جامعه وارد کنند.

کارخانه ای با بیان اینکه سومین هدف از اجرای مانور این است که دانش آموزان آموخته های نظری خود را به مرحله اجرا درآورند، یادآور شد: دانش آموزان باید در هنگام بروز حوادث آرامش و سرعت عمل در انجام امور را داشته باشند و این آمادگی ها را ازطریق کتب مختلف و یا از طریق شرکت در کلاس های جمعیت هلال احمر به طور رایگان فرا گیرند.

 

کد خبر 2431990

برچسب‌ها