۱۱ آذر ۱۳۹۳، ۱۱:۱۸

مهر گزارش می دهد/

خشمی که بر مبلمان شهری نقش می بندد/ تخریب گرایی؛ وندالیسم پست مدرن

خشمی که بر مبلمان شهری نقش می بندد/ تخریب گرایی؛ وندالیسم پست مدرن

اراک- قرن بیستم و رشد تکنولوژی در آن، موجی از تنش های گوناگون به همراه داشت که وندالیسم نیز زاییده آن بود که هم اینک در اقصی نقاط شهرهای کوچک و بزرگ، به شکل های گوناگون رخنمایی می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، روزانه با افراد زیادی که بی اعتنا به مقررات اجتماعی حقوق دیگران را نادیده گرفته و با تخریب اموال عمومی خشم خود را موقتا فروکش کرده، مواجه هستیم و جز نگاه کردن هیچ کاری از ما ساخته نیست.

ویژگی تهاجمی، خرابکارانه، رفتارهای خشونت بار عمدی که به تخریب اموال عمومی و دشمنی با علم و آثار و وسایل شهری توسط برخی افراد که بیشتر در دوران نوجوانی و جوانی هستند، بسیار نگران کننده است.

این معضل با تخریب و خرابکاری اموال، تاسیسات و متعلقات عمومی همراه بوده و آچار، پنجه بوکس، کلید، میخ، ناخن‌گیر، سنگ، مواد رنگی، جوهر، انواع اسپری‌های رنگی، تیرکمان، تفنگ، مواد شیمیایی، قیر، چسب و مته وسایلی هستند که تخریبگرایان در فعالیت های خود از آن استفاده می کنند.

تخریب گرایی به ویژه برای افرادی که در شهرهای بزرگ و پرجمعیت زندگی می‌کنند واقعیتی تلخ و گریزناپذیر بوده و همه ما هر روز شاهد عوارض این معضل اجتماعی هستیم.

برای مقابله با این معضل اجتماعی وجود زیرساخت‌های صحیح آموزشی و فرهنگی، بالا بردن سطح نشاط در جامعه و تقویت برخوردهای قضایی با افراد خطاکار نیاز است.

آرامش و آموزش اولویت خانواده ها

یک شهروند اراکی با تاکید بر اینکه مهمترین نیازها در هر خانواده آرامش و آموزش برای فرزندان است، گفت: در صورتی که آرامش فکری و روانی برای کودکان فراهم باشد، آموزش ها نیز موثر خواهد بود.

سمانه سبزی با اشاره به اینکه کارشناسان و روانشناسان کودک بر نهادینه شدن آموزش ها در کودکی تاکید دارند، افزود: سنین پایین زمینه مناسب برای یادگیری و نهادینه شدن آموخته ها است.

وی با بیان اینکه یکی از بزرگترین مشکلات در جامعه امروز به ویژه در شهرها تخریب اموال عمومی است، اظهار کرد: این پدیده ناخوشایند نتیجه فشارهای روانی و ناآرامی های کودکی بوده و در نوجوانی و جوانی و گاه بزرگسالی نمود می کند.

این دانشجوی تکنولوژی آموزشی بیان کرد: والدین موثرترین افراد در زندگی کودک بوده و می توانند بهترین راه را برای زندگی فرزندان با رفتار و حرکات خود رقم بزنند.

وندالیسم یک آسیب اجتماعی است

یک روانشناس اجتماعی با بیان اینکه ونداليسم به مفهوم انحراف و كجروی اجتماعی است، گفت: هنجارها قواعد رفتار اجتماعی بوده كه اجرای اصول آن سلامت هر جامعه را تضمين می كنند.

مرضیه پاکرو با اشاره به اینکه بقا و استمرار حيات هر جامعه در گرو پیروی اعضای جامعه از هنجارها و ارزش های فرهنگی است، افزود: در همه جوامع بشری همه افراد يكسان از هنجارها و ارزش های اجتماعی پيروی نمی كنند.

وی با تاکید بر اینکه افرادی که رفتار نابهنجار مداوم داشته و رفتار آنان كجروی يا انحراف اجتماعی است، اظهار کرد: نوجوانان و جوانان متهمان اصلی این نوع رفتارهای خرابكارانه بوده و وضعیت اجتماعی شهرها چون سطح درآمد، تسهیلات رفاهی و معیشتی، محرومیت‌های طبقاتی و مهاجرنشینی وقوع آن را تشدید می كند.

این روانشناس اجتماعی دلایل وقوع وندالیسم را مجموعه ای پیچیده از عوامل فرهنگی و اجتماعی دانست و بیان کرد: در جامعه معضل بیكاری، پر نشدن اوقات فراغت و تخلیه نشدن هیجانات روحی نوجوانان مهمترین عوامل زمینه ساز این بیماری بوده و نقش رسانه‌ها و مراكز فرهنگی و آموزشی چون دانشگاه‌ها، مدارس و غیره در جامعه پذیری نوجوانان و جوانان بسیار موثر است.

پاکرو با بیان اینکه عوامل فردی، روانی، زیستی، خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی از مهمترین دلایل رفتارهای ناهنجار در افراد است، ادامه داد: وندالیسم به دو نوع فردی و گروهی بوده که در بخش گروهی با برنامه و هدفی مشخص و در بخش فردی اغلب بدون برنامه و هدف مشخص است.

وی اظهار کرد: آسيب و تخريب وسيع چون نقاشی ها و مجسمه های گالری های هنری، آثار باستانی در موزه ها، بناهای تاریخی، اماکن مذهبی، مجسمه ها، نیمکت و صندلی های عمومی، فضاهای سبز، سطل های زباله، در جنگل ها، پارک ها و میادین، چراغ ها و باجه های تلفن های خیابانی، اموال رستوران ها و هتل ها، صندلی های سینما، مترو، قطار، اتوبوس، هواپیما و ورزشگاه ها، ریل های قطار، آسانسورها، کتاب‌های کتابخانه های عمومی، در و دیوارهای شهر، اموال مدرسه، تابلوهای راهنمایی و رانندگی، انبارها و استخرهای عمومی، دستشویی های عمومی، عابر بانک ها، آتش افروزی در جنگل ها و انبارهای عمومی، شکستن لامپ ها در گذرگاه های عمومی و پارک ها، شکستن شیشه های خانه های متروکه با هدف تخریب اموال عمومی از فعالیت های این افراد است.

پسران ۱۰ تا ۲۵ سال، بیش از سایر افراد برون ریزی خشم دارند

این روانشناس اجتماعی با تاکید بر اینکه پسران بیش از دختران به برون ریزی خشم خود پرداخته و بیشتردر بین افراد ۱۰ تا ۲۵ سال شایعتر است، اضافه کرد: شدت بروز وندالیسم از خفیف چون دیوارنویسی، رنگ پاشی روی تابلوها، پنچر کردن و خط انداختن اتوموبیل های پارک شده تا شدید چون شکستن شیشه های مغازه ها و غارت آنها در هرج و مرج ها، تخریب جایگاه ها و اتوبوس ها پس از مسابقات خشونت بار فوتبال است.
پاکرو تصریح کرد: ريشه های تخریب گرایی را می توان در تجربه های تلخ یا تربیت غلط درکودکی چون طلاق پدر و مادر، تنبیه نامتناسب بدنی یا رفتاری و کلامی، بی بند و باری جنسی یا اعتیاد و به زندان افتادن پدر یا مادر(یا هر دو)، کمبودهای عاطفی بین کودک و پدر و مادر، عقب ماندگی ذهنی و نقص عضو جسمی، اختلالات شخصیت، کاستی های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی عنوان کرد.

وی گفت: فزایش مراکز مشاوره اجتماعی در محلات و مدارس برای مشاوره و روان درمانی کودکان وندال، توجه به امر آموزش، فرهنگ سازی و تبليغ، پيرامون موضوع ونداليسم از قبیل ساخت برنامه های کارتونی جهت آموزش کودکان در سنین پایین و به وجود آوردن زمينه‌هايی برای مشاركت مردم در مسائل جامعه از طریق فراهم کردن همبستگی بین مسئولان و مردم از جمله راهکارهای پیشگیری از این بیماری است.

این روانشناس اجتماعی اظهار کرد: مطلوب ساختن شرايط محيط زيست و توجه به امور زيبا شناسی در ساخت اموال و احداث اماكن عمومی (از جهات گوناگون) و بهبود و اصلاح محيط زيست و زيبا سازی و نظارت اجتماعی رسمی (ابزارهای قانونی و پليس) و غير رسمی (ابزارهای اخلاقی، ارزشی و فرهنگی) برای مقابله با ونداليسم از دیگر راهکارهای پیشگیری و مقابله با این بیماری است.

پرداخت هزینه های گزاف توسط مدیریت شهری

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اراک با بیان اینکه بیماری تخریب گرایی در سطح شهر به وضوح قابل مشاهده است، گفت: تخریب مبلمان شهری تنها شامل ابزار روشنایی و کابل های سطح شهر محدود نشده و نقاشی های دیواری، مجسمه های شهری و المان ها را نیز شامل می شود.

فاطمه عسگری ادامه داد: سازمان زیباسازی به طور مستمر اقدام به ترمیم آثار تخریب شده کرده و این امر نه تنها هزینه و زمان زیادی نیاز داشته، بلکه سبب مسایل و مشکلاتی برای شهروندان پیش از اقدامات بازسازی می شود.

وی رنگ آمیزی دیوارهای سطح شهر، تعویض چراغ ها، رنگ آمیزی خیابان ها، تعویض تابلوهای فرسوده و رسیدگی به رفع مسایل شهری را از فعالیت های مداوم سامان زیباسازی شهرداری اراک عنوان کرد.

وندالیسم بیماری با منشا مشکلات و مسایل خانواده و اجتماع است، که با رفع آن در خانواده و رفتارهای منطقی و موثر با کودکان، آنان را در مسیر صحیح هدایت می کند و این نیازمند توجه هرچه بیشتر والدین به عنوان تاثیرگذارترین افراد در زندگی فرد و سپس تامین زیرساخت های اجتماعی است.

گزارش از: زهرا پاکباز

کد خبر 2432080

برچسب‌ها