۹ آذر ۱۳۹۳، ۱۲:۴۳

شاهین فر:

هدف نهایی نظام آموزشی و تربیتی محقق پروری باشد

هدف نهایی نظام آموزشی و تربیتی محقق پروری باشد

بجنورد- رئیس جهاد دانشگاهی خراسان شمالی گفت: باید پژوهش، فرهنگ و شیوه زندگی در همه امور باشد و نظام آموزشی و تربیتی طوری طراحی شود که محقق پروری، هدف نهایی آن باشد.

 رضا شاهین فر در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: دانشگاه های کشور با هدف اجرای پژوهش ها برای صنعت متولد نشدند و صنعت نیز نتیجه پژوهش در دانشگاه ها نیست، به همین دلیل در حال حاضر صنعت و دانشگاه از یکدیگر فاصله دارند.

وی با بیان این که علمی که در جامعه به صورت ملموس درک و مورد استفاده قرار گیرد مفید خواهد بود، بیان کرد: اگر ثروت کشور در اختیار تولید علم و علم نیز در اختیار ثروت قرار گیرد، تحریم‌های کشورهای بیگانه بی اثر خواهد بود.

شاهین فر با ذکر این که پژوهش فعالیتی منسجم برای رسیدن به ‌شناختی روشن‌تر از مفاهیم پیرامون است، افزود: موفقیت و توسعه پژوهش در هر جامعه نیازمند گسترش رویکرد پژوهشی در آن جامعه است.

رییس مرکز رشد و واحد های فناور شهرستان بجنورد با تاکید بر این که موفقیت در همه فعالیت‌های مربوط به توسعه صنایع، کشاورزی، خدمات به گونه‌ای به گسترش فعالیت‌های پژوهشی بستگی دارد، گفت: در واقع پژوهش یکی از محورهای مهم و ضامن پیشرفت و توسعه پایدار در هر کشور به شمار می‌آید.

وی با بیان این که توسعه علمی، صنعتی و فرهنگی هر کشور بدون پرداختن به امر پژوهش با موفقیت چندانی همراه نخواهد بود، ادامه داد: حتی اگر نشانه‌هایی از توسعه بدون پرداختن به مبانی پژوهشی رخ دهد آن توسعه مستمر و پایدار نخواهد بود و نمی‌تواند مسیر مطمئنی را طی کند.

رئیس کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی ستاد هفته پژوهش، فناوری، اشتغال و توسعه کارآفرینی خراسان شمالی یاد آور شد: موارد متعددی همانند عوامل سخت افزاری، نرم افزاری و نیروی انسانی در توسعه پژوهش دخالت دارند.

وی افزود: علاوه بر این، توسعه آتی پژوهش در هر کشور مبتنی بر گسترش رویکرد پژوهش‌مدار در آموزش آن کشور است که از سطح آموزش ابتدایی آغاز و تا پایان تحصیلات دانشگاهی استمرار می‌یابد.

شاهین فر با تاکید بر توسعه کار آفرینی در مراکز علمی و دانشگاهی، عنوان کرد: ترغیب به نوآوری و توسعه، بارورشدن خلاقیت‌ها، تولید ثروت در جامعه، ایجاد و توسعه تکنولوژی و افزایش اعتماد به نفس از مزایای گسترش کار آفرینی در جامعه محسوب می شود.

وی با بیان این که بستر لازم برای توسعه پژوهش در خراسان شمالی کمتر ایجاد شده است، عنوان کرد: توسعه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی می تواند در پیشرفت استان موثر باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فن‌آوری، اشتغال و توسعه کارآفرینی در خراسان شمالی از ۱۶ تا ۲۰ آذر ماه در سالن هلال احمر بجنورد برگزار می‌شود.

کد خبر 2432750