۱۱ آذر ۱۳۹۳، ۹:۴۳

ضرورت‌های معماری ایرانی- اسلامی-4

هویت ایرانی اسلامی تهران تقویت می‌شود/ تاکید رهبر انقلاب به هنر معماری

هویت ایرانی اسلامی تهران تقویت می‌شود/ تاکید رهبر انقلاب به هنر معماری

احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران با اشاره به اهمیت یافتن مقوله معماری در اسناد شورای شهر تهران از حمایت مقام معظم رهبری از تشکیل کمیسیون معماری و شهرسازی و توجه به معماری سخن گفت.

احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره فعالیت‌های این شورا در زمینه پرداختن به مقوله معماری ایرانی و اسلامی گفت: در چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران مهمترین کاری که ما می توانستیم بکنیم این بود که در بالاترین سطح، یک کارگروه را معرفی کنیم که جایگاه قانونی داشته باشد و این کار مهم را ما انجام دادیم.

شرح فعالیت های شورای شهر دوره چهارم در زمینه معماری

وی با اشاره به تشکیل «کمیسیون معماری و شهرسازی» در شورای شهر ادامه داد: اکنون ما در شورای شهر تهران گروه «معماری و شهرسازی» داریم که در دوره های پیشین نداشتیم و متعاقب آن گروه «معماری و شهرسازی» در دیگر شهرها نیز شکل گرفت. دومین کار ما این بود که اعتبارات این بخش را  تقویت کردیم، معاونت شهرسازی قبلاً معاونتی بود که بیشتر به دنبال درآمدزایی برای شهر بود که اگر تخلفی صورت بگیرد، بابت آن جریمه بگیرد اما اکنون ما اعتبارات آن را افزایش دادیم.

رییس سابق شورای شهر اضافه کرد: سومین کار ما هم این بود که در برنامه 5 ساله سوم، مواد ویژه ای را درباره این مبحث معماری گنجاندیم و چهارمین کار هم این بود که طرح های مربوط به «طرح جامع شهر تهران» که ذیل طرح های معماری و شهرسازی بود در دستور کار قرار گرفته که فعال شود. طرح جامع شهر تهران، شهري با اصالت و هويت ايراني اسلامي،‌ دانش پايه و هوشمند،‌ سرسبز، زيبا و شاداب با فضاهاي عمومي گسترده و متنوع،‌ امن و مقاوم،‌ پايدار و منسجم با ساختاري مناسب براي سكونت،‌ فعاليت و فراغت را نوید می دهد.

بازسازی محله عودلاجان و تهیه نقشه های میدان های اصلی شهر

این عضو شورای شهر تهران همچنین با اشاره به بازسازی محله عودلاجان در راستای توجه به موضوع معماری یادآور شد: یکی از کارهای ما این بود که بازسازی محله عودلاجان را در اولویت قرار دادیم و همچنین در حال بررسی و تهیه سندها و نقشه های مهم میدان های اصلی شهر هستیم.

مسجدجامعی درباره ضمانت اجرایی برنامه ریزی های این شورا در پروژه های شهری تهران بیان کرد: با پیگیری های کمیسیون معماری و شهرسازی و اعتباراتی که برای آن پیش بینی شده است، امیدوارم که این برنامه ها عملی شود.

جلوگیری از تخریب بافت های قدیمی

او درباره زمان مشاهده تأثیر این برنامه ریزی ها در سطح شهر تهران هم اظهار کرد: هم اکنون بازسازی محله عودلاجان را در دست داریم که جلسات و نشست های تخصصی برای آن برگزار می شود و می توان شاهد اجرایی شدن این طرح ها بود، همچنین جلوگیری از تخریب بافت های قدیمی تهران هم یکی از موضوعاتی است که انجام شده و می شود و به این ترتیب با هماهنگی کمیسیون معماری و شهرسازی  و معاونت شهرسازی خیلی از مصوباتی که در این زمینه وجود داشت و با مقوله معماری ایرانی و اسلامی همخوانی نداشتند، لغو شد.

توجه به نگرش معماری، زیست محیطی و سلامت در پروژه های شهری

این عضو شورای شهر در پاسخ به اینکه آیا مسائل معماری و شهرسازی تهران بر اساس اسناد و مصوبات شورای شهر پیش می رود یا خیر؟ توضیح داد: بله بر اساس این اسناد و در چارچوب این مصوبات پیش می رود. ضمن این که نکته مهم در شورای شهر تهران همین پرداختن به موضوع معماری است چرا که در دوره های قبل به طور کلی مساله معماری را نداشتیم و به پروژه ها از دید معماری نگاه نمی شد بنابراین وجه غالب پروژه های شهری عمرانی بود، اما الان همه پروژه های شهری علاوه بر نگرش معماری، نگرش زیست محیطی و سلامت را هم در خود دارد.

افزودن وجه معماری به سایر وجوه شهرسازی

او تصریح کرد: اکنون در اسناد شورای شهر، وجه معماری به سایر وجوه شهرسازی اضافه شده و مورد توجه قرار گرفته است، این در حالی است که در دوره های گذشته اصلا هیچ بحثی درباره معماری در اسناد شورای شهر وجود نداشت.

حمایت مقام معظم رهبری از تشکیل کمیسیون معماری و شهرسازی

مسجدجامعی با اشاره به حمایت هایی که از تشکیل این کمیسیون صورت گرفته است، یادآور شد: زمانی که می خواستیم کمیسیون معماری و شهرسازی را تشکیل دهیم، در سطح شورای شهر فقط یک نفر ثبت نام کرد که آن هم آقای سالاری رییس کمیسیون بود، یعنی حتی فضای آن هم وجود نداشت و دو نفر بعدی با خواهش ما به این کمیسیون ملحق شدند، چرا که بسیاری از اعضا معتقد بودند که ضرورتی برای وجود کمیسیون معماری و شهرسازی وجود ندارد و می توان آن را با کمیسیون عمران تلفیق کرد اما خوشبختانه در دیداری که با مقام معظم رهبری داشتیم، وقتی گزارش این کمیسیون را ارائه دادیم، ایشان تأیید کردند و این باعث قوام و دوام فعالیت های این کمیسیون شد.

کد خبر 2432855

برچسب‌ها