۱۰ آذر ۱۳۹۳، ۷:۰۲

مهر گزارش می دهد/

کمبود منابع آبی در استان بوشهر/ احداث 40 سد کوچک در استان

کمبود منابع آبی در استان بوشهر/ احداث 40 سد کوچک در استان

بوشهر - خبرگزاری مهر: استان بوشهر در حال حاضر با مشکلات زیادی در زمینه تامین منابع آبی روبرو است و نیاز دارد که طرح‌های مناسبی برای ذخیره سازی و بهره‌برداری از منابع آبی در استان بوشهر صورت بگیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، استان بوشهر در بخش گرم و خشک کشور واقع شده است و میزان بارش‌های استان بوشهر پائین است و این موضوع باعث شده است تا استان با مشکلاتی در زمینه تامین آب خود به ویژه در بخش آب کشاورزی روبرو باشد.

آب مورد نیاز هر منطقه از محل سفره‌های زیرزمینی و اب‌های سطحی تامین می‌شود که با توجه به کاهش ذخایر سفره‌های زیرزمینی لازم است که از روان‌آب‌ها به بهترین شکل ممکن استفاده شود.

اجرای طرح‌های آبخیزداری و همچنین اجرای سدهای کوچک و بزرگ می‌تواند در بهبود وضعیت سفره‌های زیرزمینی و همچنین استفاده مناسب‌تر از روان‌آب‌ها داشته باشد.

بخش بسیار زیادی از روان‌آب‌ها به ویژه درزمان بارندگی‌های شدید مستقیما وارد دریا می‌شود و هیچ استفاده‌ای از این منابع در بخش کشاورزی صورت نمی‌گیرد که احداث سد در مناطق مختلف می‌تواند راهکاری مناسب برای این مهم باشد.

احداث 40 سد کوچک در سطح استان بوشهر

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در حال حاضر برای احداث 40 سد کوچک در سطح استان برنامه داریم که برخی از این سدها در مرحله مطالعاتی و برخی دیگر نیز به مرحله اجرا درآمده است.

شاپور رجایی افزود: هم اکنون سدهای کوچکی مثل تنگ ارم، سنا و کاردنه در تمامی شهرستان ساخته شده است و یا در دست اجرا است که حجم مخازنی آنها به کمتر از 10 میلیون متر مکعب است.

وی در ادامه با بیان اینکه این طرح‌ها به عنوان طر‌ح‌های آبی کوچک قلمداد می شود، ادامه داد: تلاش داریم تا پایان سال عملیات اجرایی چند سد در سطح استان آغاز شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر اضافه کرد: در استان بوشهر چهار سد مخزنی دالکی، دست پلنگ، باغان و باهوش اهرام  در دست اجرا است.

وی بیان کرد: برای اجرای سه سد دالکی، دشت پلنگ و باغان بالغ بر750 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

اجرای طرح‌های آبخیزداری برای تقویت سفره‌های زیرزمینی

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: استان بوشهر در حال حاضر در زمینه تامین منابع آبی با مشکلاتی روبرو است که تلاش گسترده‌ای برای بهبود وضعیت موجود را در دستور کار داریم.

شاپور رستمی از اجرای طرح‌های آبخیزداری برای تقویت سفره‌های زیرزمینی خبر داد و بیان داشت: یکی از مشکلات آب در استان بوشهر مربوط به چاه‌های غیرمجاز و برداشت بی‌رویه از این چاه‌ها است که باید برای مقابله با این وضعیت اقدامات لازم صورت بگیرد.

وی ادامه داد: استان بوشهر در بخش کشاورزی دارای ظرفیت‌های گسترده‌ای است که باید آب مورد نیاز کشاورزان به خوبی تامین شود تا شاهد ثمردهی بهتر و مناسب‌تر محصولات کشاورزی در استان باشیم.

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر استفاده از الگوهای مناسب کشت را به عنوان دیگر راهکارهای مقابله با مشکلات کم آبی دانست و خاطرنشان ساخت: باید شیوه‌های آبیاری نیز در استان بوشهر اصلاح شود تا از مابع آبی بهترین استفاده صورت بگیرد.

کد خبر 2433250

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • حسن ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
      0 0
      سلام امیدوارم کارشناسی شده کار بشود که مثل دریاچه ارومیه نشه!
    • علی کاظمی ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
      0 0
      ای کاش شهرستان بندردیلم نیز سهمی از این چهل سد می داشت زیرا با وجود اینکه سالانه در فصول بارندگی میلیونها متر مکعب آب به صورت سیل جاری و باعث خسارت شده ودر دیا هدر میرود زمین های دشت لیراوی در بیشتر فصول سال در بی آبی بسر میبرد.