۱۲ آذر ۱۳۹۳، ۱۲:۱۰

راهکارهای همکاری فائو در طرح های احیای دریاچه ارومیه بررسی می شود

راهکارهای همکاری فائو در طرح های احیای دریاچه ارومیه بررسی می شود

تبریز: با توجه به اجرای طرح های موفق بیابان زدایی توسط فائو در برخی از استان های کشور، راهکارهای این سازمان برای مقابله با بیابان زایی حاشیه دریاچه ارومیه بررسی می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مدیر کل دفتر بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور چهارشنبه در تبریز و در گفتگو با خبرنگاران ضمن اشاره به سفر نماینده سازمان خواربار و كشاورزي سازمان ملل متحد (فائو) به روستای خاصلوی آذرشهر جهت بازدید از روند اجرای طرح های ترسیب کربن در حاشیه دریاچه ارمیه گفت:  ۲.۵ میلیون هکتار جنگل های دست کاشت توسط این سازمان احداث و  در هفت میلیون هکتار از بیابان های کشور نیز طرح تثبیت شن های روان اجرا شده است.

عباس کارگر به شرایط بحرانی دریاچه ارومیه و شکل گیری طوفان های گرد و غبار و بیابان زایی در اطراف آن اشاره و تصریح کرد: طرح های خوبی برای جلوگیری از پیشرفت این شرایط در حال اجراست و با توجه به پایین بودن میزان تبخیر و تعریق در آذربایجان شرقی و بالا بودن میزان بارندگی آن نسبت به استان های بیابانی کشور، اجرای طرح های بیابان زدایی در حاشیه این دریاچه نتایج بهتری به همراه خواهد داشت.

وی همچنین از اجرای دو طرح بین المللی در استان های کرمان و خراسان جنوبی در قالب ۲۰ طرح مشارکتی ترسیب کربن توسط دفتر بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری خبر داد و ضمن تاکید بر لزوم استفاده از تجارب این طرح ها در بیابان زدایی حاشیه دریاچه ارومیه اظهار داشت: علاوه بر این سازمان فائو نیز همکاری خود را برای مقابله با بیابان زایی حاشیه دریاچه ارومیه آغاز کرده و دفتر بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری نیز پس از انجام طرح های مطالعاتی و کارشناسی، در حال اجرای برنامه های خود با محوریت بیابان زدایی در قالب طرح های تثبیت خاک و جلوگیری از طوفان های نمکی در اطراف دریاچه است.

عباس کارگر مدیر کل دفتر بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور

مدیرکل دفتر بیایان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به تصویب اعتبار ۹۰۰ میلیارد ریالی این طرح ها توسط هیات دولت در قالب اعتبارات احیای دریاچه ارومیه و جذب و هزینه ۳۰۰ میلیارد ریال آن تا پایان سال جاری افزود: نهال کاری، بذرکاری و بذر پاشی، بوته کاری با محوریت گونه های بومی، ایجاد هلال های آبی، سامان دهی چرای دام و مدیریت روان آب ها از جمله طرح های در دست اجرای این دفتر در حاشیه دریاچه ارومیه هستند که استان های بیابانی کشور همچون تهران، کرمان، یزد و سیستان و بلوچستان نیز به عنوان استان های پشتیبان برای طرح های بیابان زدایی حاشیه دریاچه همکاری می کنند.

توسعه پوشش گیاهی شورپسند برای مقابله با طوفان نمک در حاشیه دریاچه ارومیه ضروری است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز با  اشاره به بررسی راهکارهای همکاری فائو در طرح های بیابان زدایی حاشیه دریاچه ارومیه، به خبرنگاران گفت: با توجه به همکاری های نزدیک فائو جهت بیابان زدایی در برخی از استان های کشور، در این سفر راهکارهای همکاری این سازمان در اجرای چنین طرح هایی در حاشیه دریاچه ارومیه و استفاده از تجارب پیشین در این خصوص بررسی شد.

کریم مهری در ادامه تصریح کرد: سازمان جنگل‏ها، مراتع و آبخیزداری کشور تجارب ارزشمندی در اجرای طرح های بیابان زدایی و احیای مراتع کشور دارد و بر همین اساس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی آمادگی خود را برای استفاده از این تجارب در رابطه با اجرای طرح های بیابان زدایی فائو در مناطق حاشیه دریاچه ارومیه اعلام کرده است.

وی با اشاره به آمادگی مجموعه تحت مدیریت خود برای همکاری با  سازمان خواربار و كشاورزي ملل متحد در قالب طرح های مشترک و مطالعه شده و در راستای برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه تصریح کرد:  توسعه پوشش گیاهی با گونه های شورپسند از مهمترین طرح های این ستاد برای مقابله با طوفان نمک در حاشیه دریاچه ارومیه بشمار می رود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی همچنین خاطر نشان شد: نهال کاری، بذرکاری  و بذر پاشی، بوته کاری با محوریت گونه های بومی، ایجاد هلال های آبی، سامان دهی چرای دام و مدیریت روان آب ها نیز از جمله طرح های در دست اجرای سازمان جهاد کشاورزی استان و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی در حاشیه دریاچه ارومیه هستند.

کریم مهری رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی

اجرای عملیات احیاء و اصلاح در مراتع حاشیه دریاچه ارومیه

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی نیز در همین خصوص به خبرنگاران گفت: اصلاح و احیاء مراتع با اجرای عملیات ذخیره نزولات آسمانی و کپه کاری در مراتع حاشیه دریاچه ارومیه در محدوده پنج شهرستان استان صورت گرفته است.

موسی یزدان ذخیره سازی نزولات آسمانی در سطح ۳۲۲ هکتار و کپه کاری در سطح ۲۵۰ هکتار در مراتع شهرستان های شبستر، آذرشهر، عجب شیر، بناب و ملکان را بخشی از این عملیات عنوان و اظهار داشت: این طرح همه ساله در سطح مراتع استان به ویژه مراتع حاشیه دریاچه ارومیه به منظور جلوگیری از آسیب های ناشی از طوفان های نمکی دریاچه اجرا می شود.

کد خبر 2435193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha