۱۲ آذر ۱۳۹۳، ۱۴:۳۵

تاج الدینی خبر داد:

طیف تولید گندم در البرز فراتر از هدف گذاری/ رشد ۵۷ درصد کشت مکانیزه

طیف تولید گندم در البرز فراتر از هدف گذاری/ رشد ۵۷ درصد کشت مکانیزه

کرج- معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی البرز از پیشرو بودن استان در تولید گندم خبر داد و گفت: ۵۰ هزارتن گندم برای البرز هدف گذاری شده است و در این در حالی است که طیف تولیدات فراتر از هدف گذاری است

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین نشست خبری محمد تاج الدینی معاون جدید بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با اهالی رسانه ظهر امروز با موضوع وضعیت کشت پاییزه در استان برگزار شد.

وی در این نشست با بیان اینکه استان البرز دارای ۴۷ هزار و ۶۳۰ هکتار سطح زیر کشت محصولات زراعی با ۲۹ محصول از جمله غلات، علوفه، دانه های روغنی، سبزی و صیفی است، گفت: در سالهای نرمان در میزان سطح کشت یاد شده حدود یک میلیون و ۳۴۴ هزار و ۶۰۸ تن محصول زراعی از سوی کشاورزان تولید می شود.

تاج الدینی با اشاره به برنامه ریزی های سازمان برای ارتقا تولیدات به صورت کمی و کیفی به ویژه در خصوص محصولات اساسی شامل گندم، جو و کلزا، اظهار داشت: یکی از مهمترین برنامه های سال زراعی جاری در استان البرز ارائه برنامه های آموزشی در لایه های مختلف سازمان به نیروی های انسانی با هدف ارتقا دانش فنی در زمینه کشت های پاییزه به خصوص کشت محصول گندم بوده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز ادامه داد: همچنین برای سال زراعی جاری مبادرت به تشکیل ستادی تحت عنوان ستاد تغذیه به منظور تاثیرگذاری تغذیه گیاه بر افزایش عملکرد و همچنین تولید کل محصولات زراعی کرده ایم که این ستاد چهار کمیته تامین، نظارت، آموزش و مدیریت حاضلخیزی خاک را شامل می شود.

وی اعلام کرد: تامین نهاده ها، نظارت بر فرایند تولید، آموزش بهره برداران، تلاش برای شناخت خاک و و برنامه ریزی برای افزایش حاصلخیزی خاک از جمله مهمترین محورهایی است که در این کمیته های چهارگانه پیگیری می شود.

تاج الدینی در ادامه به ارائه اماری در خصوص میزان سطح کشت محصولات اساسی در استان البرز پرداخت و اعلام کرد: در استان البرز دو هزار و ۴۰۰ بهره بردار برای کشت گندم و جو در ۲۰ هزار هکتار زمین زراعی تلاش می کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز افزود: بر طبق آمار از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون ۱۱ هزار و ۴۲۶ هکتار سطح زیر کشت محصول گندم در البرز با ۳۳ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته اعلام و سطح سبز گندم نیز با ۴۸ درصد رشد تا کنون به ۱۰ هزار و ۳۱۰ هکتار رسیده است.

وی علت افزایش سطح سبز گندم را بارش دو مرحله ای باران در استان البرز به میزان مطلوب عنوان کرد و گفت: خوشبختانه علاوه بر تامین آب کشاورزی، بارش باران منجر به افزایش سطح سبز گندم در استان البرز شده است که این امر رحمت و برکتی از سوی خداوند برای کشاورزان می باشد.

تاج الدینی همچنین از افزایش سطح پوشش محصولات کشاورزی در سال زراعی جاری ابراز رضایت کرد و اظهار داشت: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون ۷ هزار و ۴۵۰ هکتار از زمین های تحت کشت تحت پوشش بیمه ای قرار گرفته اند که این امر نیز نسبت به مدت مشابه رشد ۲۹ درصد را نشان می دهد.

بذور گواهی شده مورد مصرف کشاورزان، خاک ورزی حفاظتی و توزیع کودهای شیمیایی از دیگر عناوین مطرح شده در این نشست بودند که معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز در تشریح آنها اعلام کرد: خوشبختانه امسال با تلاش کمیته بذر حدود ۹۱۰ تن بذور گواهی شده در قالب پنج رقم در اختیار کشاورزان قرار گرفت که این میزان از ابتدای سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۲ رصد داشته است.

وی همچنین در خصوص خاک ورزی حفاظتی گفت: خاک ورزی حفاظتی به منظور حفظ بافت خاک و و ایجاد کمترین تغییرات برای کشت از اهمیت ویژه ای برخوردار است و امسال خوشبختانه توانسته ایم یک هزار و ۴۸۲ هکتار از زمین ها را تحت پوشش این برنامه قرار دهیم.

تاج الدینی در ادامه با بیان اینکه امسال با همکاری بخش خصوصی ۹۱۶ تن کود ازته و ۵۶۲ تن کود فسفاته در بین کشاورزان توزیع شده است، تصریح کرد: با توجه به اهمیت کود شیمیایی در تغذیه توزیع کود ازته ۲۴ درصد و کود فسفاته ۲۰ درصد رشد داشته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز اعلام کرد: خوشبختانه امسال ۵۰ دستگاه ماشین مکانیزه کشت به صورت خطی کار با حمایت از خط اعتباری مکانیزاسیون مورد استفاده قرار گرفته اند که میزان استفاده از ماشین های مکانیزه را ۵۷ درصد ارتقا داده است.

وی در پایان اظهار داشت: بر اساس هدف گذاری وزارت جهاد کشاورزی می بایست ۵۰ هزار تن گندم در استان البرز تولید شود اما خوشبختانه دربرخی از اوقات میزان تولیدات از میزان هدف گذاری ها فراتر رفته و گاه به ۵۷ تا ۶۵ هزار تن نیز رسیده است.

کد خبر 2435411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha