۱۲ آذر ۱۳۹۳، ۲۱:۰۹

آیت‌الله فاضل لنکرانی:

آیات قرآن دستخوش تفسیر به رای تکفیری‌ها شده است

آیات قرآن دستخوش تفسیر به رای تکفیری‌ها شده است

قم - عضو جامعه مدرسین و رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: آیات قرآن دستخوش افکار و تفسیر به رای تکفیری‌ها شده که این بلاها را بر سر مسلمانان آورده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی شامگاه چهارشنبه در نشست دوره‌ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم اظهار کرد: امروز به تصریح رهبران داعش و تکفیری‌ها، شیعه جزء مشرکین و مرتدین به اعتقاد آنهاست، از این نظر به استناد برخی آیات قرآن استدلال می‌کنند قتل شیعیان واجب است.

وی تاکید کرد: همان آیاتی که در قرآن کریم به عنوان جهاد ابتدایی مطرح است نه جهاد دفاعی، امروز دستاویز اعمال شنیع تکفیری‌ها شده است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: انسان گاهی برای دین و کتاب خدا باید بگرید که این آیات چطور دستخوش افکار تکفیری و قدرت طلبی قرار می‌گیرد.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با اشاره به چاپ کتاب جهاد در اسلام گفت: نویسنده این کتاب تمام علما و فقها را به باد انتقاد گرفته و تصریح کرده که از شیخ طوسی به بعد که علما جهاد را به جهاد ابتدایی و دفاعی تقسیم کرده‌اند امر غلطی است.

جهاد ابتدایی وصف لاینفک کافران است

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تبیین جهاد ابتدایی، این سئوال را مطرح کرد که آیا در قرآن آیاتی که جهاد ابتدایی را مطرح کرده باشد داریم یا خیر؟ و گفت: در چند آیه قرآن درباره جهاد ابتدایی بحث شده، که به تعبیر علمای ما وصف لاینفک کافران است.

وی ادامه داد: آنچه که از فتنه در قرآن اشاره شده به توطئه دشمن یا شکنجه‌هایی که کفار نسبت به مسلمانان می‌کردند گفته می‌شود، چون سیاست کفار این بوده که مسلمانان وقتی به رسول خدا گرویده بودند به آنها می‌گفتند یا کشته می‌شوید یا از دین خود برگردید.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با تاکید بر اینکه پیامبر خدا ۱۳ سال اول رسالتشان، مامور به جهاد نبودند تاکید کرد: ۱۶ آیه سوره اول برائت در مورد جهاد ابتدایی بحث مفصلی دارد و هر کسی که معلومات داشته باشد می‌تواند از این آیات استفاده کند.

وی با بیان اینکه فتنه به معنای شرک در دو جای قرآن (آیه ۹۱ سوره نساء و آیات ۱۳ و ۱۴ سوره احزاب) آمده است، تصریح کرد: روایت صحیحی از امام باقر(ع) داریم که مراد از فتنه، شرک است، بنابراین تکفیری‌ها یک آیه را تفسیر به رای کردند و این بلا را بر سر مسلمانان آورده‌اند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اظهار کرد: غایت جهاد ابتدایی نجات مسلمانان از شرک و احیای کلمه توحید است.

آنکه در جهاد ابتدایی است تنها اسلام قبلی نیست

وی با تفسیر آیاتی از سوره توبه، گفت: در جهاد ابتدایی اگر کفار بگویند مهلت دهید تا راجع به اسلام فکر کنند باید به آنها مهلت داد. قرآن حتی تاکید دارد که اگر مشرکی وارد اسلام شد و تحقیق کرد اما به اسلام روی نیاورد حق ندارید او را به قتل برسانید.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه آنچه در جهاد ابتدایی است، تنها اسلام قلبی نیست گفت: علمای عامه و خاصه از شیعه و سنی اتفاق نظر دارند که آنچه موجب حفظ انسان است شهادتین ظاهری است، اما امروز داعشی‌ها و تکفیری‌ها تمام این ضابطه‌ها را کنار گذاشتند.

کد خبر 2435718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha