۱۶ آذر ۱۳۹۳، ۱۴:۱۱

در مراسم روز دانشجو؛

دانشجویان خطاب به روحانی چه گفتند/ از فاجعه بیکاری تا ناامیدی از دولت

دانشجویان خطاب به روحانی چه گفتند/ از فاجعه بیکاری تا ناامیدی از دولت

دانشجویان نماینده عضو کانون های فرهنگی، هنری، هلال احمر، شوراهای صنفی، تشکل های سیاسی در برابر رئیس جمهور به مناسبت 16 آذر مطالبات خود را بیان کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، سینا توکلی -نماینده کانون های فرهنگی امروز در مراسم روز دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی ایران خطاب به رئیس جمهور با قرائت متنی ادبی نسبت به شرایط موجود انتقاد کرد و گفت: ما خوشحالیم که پس از 20 سال شاهد حضور رئیس جمهور در جمع سپید پوشان علوم پزشکی هستیم. اما چرا فعالیت فرهنگی دانشگاه ها با غول بودجه مواجه است. چرا در دانشگاه های علوم پزشکی ردیف بودجه مستقل برای فعالیت های فرهنگی وجود ندارد. 

وی افزود: مشکلات در حوزه کانون های دانشجویی کم نیست اما 16 آذر روز نالیدن نیست. شهدای 16 آذر دغدغه اصلاح داشتند و باید در این روز از اصلاح صحبت کنیم.

دانشجویان فعال فرهنگی باید خشونت را هدف قرار دهند

توکلی در ادامه با اشاره به مشکلات جامعه و لزوم ورود دانشگاهیان به این عرصه ها گفت: صورت جامعه از اسید می سوزد. دانشجویان فعال فرهنگی باید خشونت را هدف قرار دهند. این چه هوایی است که تنفس می کنیم و چرا همه در سراشیبی سرطان افتاده ایم. بیایید اکنون فکر کنیم و نوشداروی پس از مرگ سهراب نباشیم.

امکان حضور دانشگاهیان هلال احمر را در جوامع بین المللی فراهم کنید

پوران شریفی - دانشجوی دانشگاه آزاد کردستان و نماینده کانون های هلال احمر که اهل سنت و کرد بود با لباس هلال احمر بر روی سن رفت و در سخنان خود ضمن برشمردن فعالیت های هلال احمر خواستار توجه به کانون ها شد.

شریفی اظهار داشت: در منطقه اوضاع بهم ریخته است و تفکیری ها خشونت را ترویج می کنند اما من به عنوان اهل سنت افتخار می کنم که در محیط ایران زندگی می کنم اما از شما می خواهیم که حرکت دانشگاهیان در هلال احمر را همراهی کنید و امکان حضور ما در جوامع بین المللی را فراهم کنید.

شهرام شیرمحمدی نماینده انجمن های علمی نیز در این دیدار خطاب به رئیس جمهور گفت: ما به نمایندگی از 700 هزار نفر از اعضای انجمن های علمی اعلام می کنیم با اینکه انجمن های علمی در سال های اخیر رشد کمی داشته اند اما باید به صورت صحیح هدایت شوند. در این میان سازمان های مردم نهاد می توانند با تحقیقات نیاز محور به جامعه کمک کنند که این یعنی تدبیر.

چرا بودجه خانواده 700 هزار نفری انجمن های علمی حذف شده است

وی اضافه کرد: اما اکنون بودجه خانواده 700 هزار نفری انجمن های علمی از سوی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت علوم حذف شده است. آیا این همان امید است که دولت نوید آن را می داد؟ ما از بنیاد ملی نخبگان می خواهیم که با ارزیابی جشنواره های علمی امکان تشویق انجمن ها را فراهم کنند.

باقیمانده سیستم فکری که دانشجو را تهدید می دانستند هنوز کنترل برخی دانشگاه ها را در دست دارند

حسین ابیانه -عضو نشریات فعال دانشجویی که از دانشگاه آزاد به نمایندگی نشریات سخن گفت نیز در این مراسم ضمن اعلام اینکه نسلی که از اقتصاد، سیاست و فرهنگ ناراضی بود به شما به عنوان رئیس جمهور امید بست، گفت: دولت شروع خوبی داشت اما باقیمانده سیستم فکری که همچنان دانشجو را تهدید می دانستند هنوز کنترل برخی دانشگاه ها را در دست دارند و دانشجویان را به خود سانسوری عادت می دهند این موضوع را می توان از یارانه های پرداخت نشده به نشریات متوجه شد.

وی اضافه کرد: فاصله انداختن بین دولت و پایگاه اجتماعی اش یعنی جوانان و ضعف مفرط رسانه دولت هم مزید بر علت شده است که افرادی به دولت ضربه بزنند. جناب روحانی دانشگاه را از تنگنظران چه اصلاح طلب و چه اصولگرا دور کنید.

ابیانه در پایان صحبت های خود از روحانی برای حضور در دانشگاه آزاد دعوت کرد.

بیکاری فارغ التحصیلان در تحصیلات تکمیلی فاجعه ای است که همت دولت را به طور عملی می طلبد

وحید کریمی - نماینده شوراهای صنفی ضمن قرائت بخشی از کتاب دموقراضه، خطاب به رئیس جمهور افت انگیزه و امید در میان دانشجویان را ناشی از شرایط نامناسب شغلی فارغ التحصیلان اعلام کرد و افزود: انگیزه علم آموزی در میان دانشجویان به شدت کاهش یافته است . این کار نیاز به تحقیقات پیچیده ندارد علت آن هم موضوعاتی از جمله نخبه کشی در جذب هیات علمی، پرونده منزجر بورسیه های غیر قانونی و اینکه برای هر شغلی نیازی به پارتی هست، است.

وی افزود: بیکاری فارغ التحصیلان در تحصیلات تکمیلی فاجعه ای است که همت شما را به طور عملی می طلبد. پذیرش تحصیلات تکمیلی باید بر اساس نیاز کشور صورت گیرد.

روح الله طالبی - برنده المپیاد ورزشی در رشته تکنواندو و نماینده المپیادی های ورزشی از کمبود فضای ورزشی در دانشگاه ها انتقاد کرد و گفت: سرانه فضای دانشگاهی کمتر از یک متر مربع است و نبود فضا به ویژه برای دانشجویان دختر که نیاز به فضای سرپوشیده دارند موجب رخوت و عدم تحرکت و بروز بیماریها می شود.

بشیر معتمدی- نماینده سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی و یاسمن حبیب زاده نماینده فعالان قرآنی از دیگر سخنرانان این مراسم بودند که حبیب زاده خواستار توجه ویژه به کانون های قران و عترت شد.

حسین رهبری -نماینده تشکل اسلامی گفتمان اصلاح طلبی نیز در ادامه این مراسم خاطرنشان کرد: ما نیز چون بسیج اعلام انصراف کرده بود تصمیم گرفتیم که انصراف دهیم اما به حرمت شهدای 16 آذر سخن می گوییم.

جنبش دانشجویی هیچگاه از تشکل های منتقد خالی نمی شود

وی با اشاره به شرایط فضای گذشته دانشگاه ها و انتقاد از وضعیت بورسیه های غیرقانونی گفت: تاوان بررسی آن را با از دست دادن وزیری دانا دادیم.

این نماینده تشکل های اصلاح طلب ادامه داد: به علت تحریم های علمی، جذب غیر تخصصی هیات علمی، ما در دانشگاه ها خواستار بازگشت تمام اساتیدی هستیم که به دلیل دگر اندیشی از دانشگاه محروم شدند. آسمان دانشگاه بی ستاره ها تاریک است.

وی افزود: با وجود نظر انحصارگرایان که سعی دارند تنها یک صدا از تشکل ها برون آید اما جنبش دانشجویی هیچگاه از تشکل های منتقد خالی نمی شود.

این دانشجو ضمن اشاره به سیاست خارجی دولت روحانی و بحث های اقتصادی دولت یادآور شد: سهمیه های جنسیتی و بومی و اولویت تمکن مالی برای ادامه تحصیل در دانشگاه های دولتی به عنوان پردیس شماره 2 عدالت آموزشی را زیر سئوال برده است.

کد خبر 2437794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha