۱۷ آذر ۱۳۹۳، ۹:۴۳

جان کری:

می‎توان قبل از موعد با ایران توافق کرد/ دخالت در خاورمیانه ضروری است

می‎توان قبل از موعد با ایران توافق کرد/ دخالت در خاورمیانه ضروری است

وزیر امور خارجه آمریکا در اظهاراتی اعلام کرد که واشنگتن انتظار دارد ظرف سه تا چهار ماه آینده با ایران به توافق هسته ای برسد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از هافینگتون پست، "جان کری" با اعلام این موضع پیش بینی کرد که پیش از موعد مقرر امکان رسیدن به توافق جامع با ایران وجود دارد.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: صحبت از هفت ماه است اما ما نمی خواهیم این موضوع برای هفت ماه ادامه داشته باشد، فکر می کنم هدف سه یا چهار ماه باشد و امیدوارم حتی اگر امکانش باشد زودتر به توافق برسیم.

کری این سخانان را در مجمع سالانه مرکز سابان در موسسه بروکینگز و در جمع تعداد زیادی از مقامات صهیونیستی و آمریکایی و سیاست گذارن آنها مطرح کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه سخنانش عنوان داشت که استراتژی "باراک اوباما" در مورد ایران تغییر نکرده است. کری گفت: اطمینان از اینکه ایران به بمب دست نمی‌یابد هدف اوباماست. رئیس جمهور گفته که ایران بمب هسته‌ای نخواهد داشت و من هر کاری که بشود را انجام خواهم داد. این سیاست عوض نخواهد شد. شاید ما درباره تاکتیک اختلاف داشته باشیم. طی سال گذشته مذاکرات فشرده‌ای با ایران داشته‌ایم. الان از شما می خواهم که بیاد بیاورید که چگونه به این نقطه رسیدیم.

ایران به تمامی تعهداتش عمل کرده

کری در مورد توافق ژنو و تعهداتی که بر عهده طرفین است نیز گفت: سال گذشته، من اندکی پس از امضای برنامه اقدام مشترک که امکان آغاز مذاکرات رسمی را برای ما فراهم کرد، اینجا صحبت کردم. خوب به یاد دارم که آن روز خیلی‌ ها می گفتند که ما اشتباهی بزرگ مرتکب شده‌ایم. به ما گفته شد که ایران تقلب می کند و رژیم تحریم‌هایی که طی سالهای طولانی با زحمت شکل گرفته بود، فرو می‌ریزد. ما به بر هم زدن امنیت کشور خود و نزدیک‌ترین متحدانمان، متهم شدیم. همان زمان در پاسخ به شما گفتم که حقیقت این است که از روزی که برنامه اقدام مشترک اجرایی شد، ایالات متحده، شرکایمان از جمله اسرائیل و تمام جهان، امن تر شده‌اند. حدس بزنید چه اتفاقی افتاد. دقیقا همانی شد که گفتم. امروز، ایران به تک تک تعهداتی که در توافق موقت داده بود، عمل کرده است. برای اولین بار در یک دهه، پیشرفت برنامه هسته ای این کشور به عقب رانده شده است. از کجا می‌فهمیم؟ از آنجا که آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی و شرکای ما توانسته‌ اند تائید کنند که ایران واقعا به تعهدات خود در برنامه اقدام مشترک احترام گذاشته است.

اختلافات اصلی پابرجا هستند

کری در ادامه به اختلافات موجود در مورد برنامه هسته ای ایران اشاره کرد و گفت: اعتقاد داریم که توافق نکردن بهتر از توافق بد است. به همین خاطر هم مذاکرات را تمدید کردیم. می‌ دانیم که هر توافقی، مانند برنامه اقدام مشترک، تحت قضاوت مشروع شهروندانمان، کنگره و نزدیک‌ترین شرکایمان خواهد بود. ما نمی‌خواهیم برای همیشه مذاکره کنیم. اگر مذاکرات پیشرفت محسوسی نداشته باشد، چه کسی می‌داند تا کجا می‌توان ادامه داد؟ فعلا، با توجه به اختلافات چشم‌گیری که وجود دارد، نمی‌ دانیم که آیا می‌توانیم این کار را به سرانجام برسانیم یا نه. ما در عین حال می‌ دانیم که توافقی که از مذاکره حاصل شده باشد، اگر با استانداردهای مد نظر ما منطبق باشد، بهترین راهی است که می‌توان برای بستن تمامی راهها به سمت بمب هسته‌ای، روی آن حساب کرد. در هفته‌ های اخیر شاهد ارائه ایده‌های جدید و انعطاف‌‌پذیری‌ بودیم که توانست به حل برخی موضوعاتی که حل‌نشدنی بودند، کمک کند.

سوریه، داعش، عراق و مذاکرات سازش

وزیر امور خارجه آمریکا در این سخنرانی به مواردی دیگر همچون اوضاع عراق و سوریه، مبارزه با داعش و همچنین مذاکرات سازش اشاره کرد و گفت: هیچ کسی نباید برای حتی یک دقیقه در این تردید داشته باشد که روابط آمریکا- اسرائیل مستحکم تر از هر زمان‌ دیگری است. من از فرصت مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطین دست نخواهم کشید و امیدوارم که این موضوع به چیزی کمتر از معجزه نیاز داشته باشد.

کری در نشست سابان گفت: امنیت و موفقیت ما در خانه،‌ به گونه عمیقی به امنیت و موفقیت در سراسر جهان وابستگی دارد؛ در جهان امروز اگر به تهدیدات منطقه‌ای پرداخته نشود در نهایت تبدیل به تهدیدات جهانی خواهند شد. ما باید در امور خاورمیانه دخالت داشته باشیم چرا که این موضوع جزو امنیت ملی ما و اقتصاد ما است. دخالت ما در امور جهانی مساله انتخابی نیست بلکه امری ضروری است و این موضوع در خاورمیانه بسیار صادق است.

کری با اشاره به داعش گفت: ما در حال جنگ با آنچه در منطقه به "داعش" مشهور و شناخته شده، هستیم؛‌ داعش ادعای جنگیدن برای اسلام دارد اما اقداماتش توهین به اسلام است.

وزیر خارجه دولت اوباما در این نشست گفت: در عراق مردم عراق در حال نبرد سخت برای بازپس گیری سرزمین و زمینی هستند که از دست دادند. در سوریه ما به هدف قرار دادن داعش ادامه می‌ دهیم.

کد خبر 2438234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha