۱۸ آذر ۱۳۹۳، ۸:۲۷

هاشمی تاکید کرد:

حفظ منابع زیست محیطی در اولویت/ آب و هوای شاهرود مدیون جنگل ابر

حفظ منابع زیست محیطی در اولویت/ آب و هوای شاهرود مدیون جنگل ابر

شاهرود – معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان شاهرود اولویت سمن های فعال در زمینه محیط زیست را حفظ منابع کنونی دانست و گفت: دغدغه کنونی برای محیط هایی مثل جنگل ابر، حفظ منابع موجود است.

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد رضا هاشمی شامگاه دوشنبه در جلسه کارگروه صیانت از منابع طبیعی شهرستان شاهرود، با اشاره به اینکه همه انسان ها نیاز به طبیعت دارند، اظهار داشت: اقداماتی نظیر طرح ارائه شده دوستداران محیط زیست برای کاشت نهال های درختان بومی جنگل ابر در این منطقه بسیار در خور توجه است.

وی با تاکید بر اینکه اهمیت نهالکاری بر هیچ کس پوشیده نیست افزود: اما اگر می خواهیم برای طبیعت کاری اساسی انجام دهیم باید کارگروهی متشکل از اداره آب و فاضلاب روستایی، بخشداری ها، محیط زیست، منابع طبیعی و سایر نهادهای ذیصلاح برای تامین زیر ساخت هایی مانند آبیاری تشکیل شود.

ضرورت تعامل همه دستگاه های اجرایی در طرح احیاء جنگل ابر

معاون استاندار سمنان، با بیان اینکه همه کارها را نمی توان بر روی دوش اداره منابع طبیعی گذاشت، ابراز داشت: با توجه به وسعت شهرستان شاهرود و همچنین تعداد نیروی انسانی محدود این اداره نمی توان انتظار داشت که این نهاد یک تنه به همه مشکلات رسیدگی کند.

هاشمی، در ادامه خواستار تعامل همه دستگاه های اجرایی در طرح احیاء جنگل ابر شد و تصریح کرد: باید از پتانسیل همه قسمت های شهرستان از جمله تشکلهای مذهبی، بنیاد شهید، آموزش و پرورش، دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و ادارات و نهادهای اجرایی در پیشبرد اهداف حفاظت از منابع ملی استفاده کرد.

وی ادامه داد: در رابطه با طرح نهال کاری قسمت هایی از جنگل ابر می توان گفت، همه امکانات شهرستان در حد توان و مقدورات در اختیار سمن ها و ادارات اجرایی است.

کارگروه صیانت از منابع طبیعی شهرستان شاهرود

بهترین مجموعه حفاظتی از منابع طبیعی خود مردم هستند

رئیس شورای اداری شهرستان شاهرود، با اشاره ضرورت ورود مردم برای اجرای طرح های حفاظتی منابع طبیعی، تاکید کرد: بهترین مجموعه حفاظتی از منابع طبیعی خود مردم هستند و هرجا که مردم در عرصه حضور داشتند مسئولان نیز در انجام آن مهم موفق بوده اند.

هاشمی، با تاکید بر پتانسیل های طبیعی شهرستان شاهرود، خاطرنشان کرد: امروزه منابع طبیعی برای شاهرود پتانسیل خوبی محسوب می شوند و بسیاری از گردشگران شاهرود را با نام جنگل ابر، آبشار مجن و کویر می شناسند.

وی ادامه داد: بهتر است از مردم برای حفاظت منابع طبیعی کمک بگیریم و همچنین می توان از پتانسیل دهیاری ها و نیروی انسانی موجود در روستاهای مجاور منابع طبیعی نیز به نحو احسن استفاده کرد.

آب و هوای دلچسب شاهرود مدیون وجود جنگل ابر است

فرماندار ویژه شهرستان شاهرود، با بیان این مطلب که منابع طبیعی برای ما اهمیت خاصی دارد، تاکید کرد: آب و هوای دلچسب و مناسب شهرستان مدیون وجود جنگل ابر است و اگر این منبع خدادادی مدیریت نشود، برای آیندگان نشانه ای از آن نیز نخواهد ماند.

هاشمی با اشاره به تاسیس کارگروه گردشگری در شهرستان شاهرود، ابراز داشت: امروزه صنعت گردشگری بعد از خودروسازی و نفت، سومین صنعت ملی محسوب می شود و در بسیاری از کشورهای دنیا برای جذب توریست، پارک ها و جنگل های مصنوعی ایجاد می شود و این در حالی است که در شاهرود، جنگل ابر به شکل طبیعی با جاذبه های خاص وجود دارد.

وی ادامه داد: استفاده از پتانسیل گردشگری می تواند در بحث اشتغال مخصوصا در روستاها نیز موثر باشد و همچنین می تواند از کوچ روستائیان به شهرها و مشکلاتی از قبیل حاشیه نشینی، بیکاری و معضلات اجتماعی جلوگیری کند.

وجود ۱۷۰ هزار هکتار جنگل در شهرستان شاهرود

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود در ادامه جلسه کارگروه صیانت از منابع طبیعی شهرستان، با بیان این مطلب که ۱۷۰ هزار هکتار در شاهرود جنگل وجود دارد، گفت: از مجموع چهار میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار عرصه های طبیعی شهرستان، دو میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار شامل بیابان ها، یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار مراتع ییلاقی و قشلاقی و در نهایت ۱۷۰ هزار هکتار جنگل هستند.

حسین شوکتی نیا، خشکسالی، بیماری ها و دست اندازی به اراضی را بزرگترین تهدید جنگل های منطقه خواند و اظهار داشت: امروزه شکل تجاوز به اراضی جنگلی نسبت به گذشته تفاوت کرده است امروزه با وجود سوخت های فسیلی انسان دیگر دست به تخریب طبیعت برای بدست آوردن منابع سوختی نمی زند.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که امروزه بیماری های مختلف مانند بیماری دارواش در منطقه چهارباغ و همچنین خشکسالی جنگل ها را تهدید می کند البته ناگفته نماند که مسائلی چون تفکیک اراضی مشکلاتی را برای جنگل ها فراهم کرده بود که خوشبختانه با به دست گیری حفاظت منابع طبیعی شهرها توسط اداره منابع طبیعی این مشکلات رفع شده است.

کارگروه صیانت از منابع طبیعی شهرستان شاهرود

فعالیت و دلسوزی سمن های شاهرود جلوتر از کارکنان منابع طبیعی

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود، با تشکر از سمن ها و NGOها در زمینه حفاظت از محیط زیست، تصریح کرد: برخی از عزیزان فعال در حیطه حفاظت از محیط زیست آنقدر دلسوز طبیعت هستند که در امور محیط زیستی از کارمندان ما در اداره منابع طبیعی شهرستان نیز جلوتر عمل می کنند.

شوکتی نیا در نهایت خاطر نشان کرد: طرح کاشت نهال در جنگل ایده بسیار خوبی است و اداره منابع طبیعی شهرستان شاهرود در همکاری با این طرح بحث جانمایی، آزادسازی اراضی و حمل نقل نهال ها از استان گلستان را نیز بر عهده خواهد گرفت.

بسیج مردمی با هدف بازسازی بخش های مخروبه جنگل ابر شاهرود

کارشناس نهال کاری دیدبان طبیعت شهرستان شاهرود نیز در ادامه این جلسه، در تشریح ایده درخت کاری در جنگل ابر توضیح داد: عنوان این طرح، بسیج مردمی با هدف بازسازی بخش های مخروبه جنگل ابر است.

حنیف گلزار، با اشاره به این موضوع که کارهای کارشناسی انجام این پروژه در دست بررسی است، اظهار داشت: در طی این طرح به تعداد شهدای شهرستان شاهرود نهال درختان پهن برگ و بومی منطقه ابر کاشته خواهد شد و دانشگاه های تهران، تربیت مدرس و گرگان نیز پشتیبانی قاطع خود را در باب حمایت از این طرح اعلام کرده اند.

وی افزود: این طرح در شش مرحله باید مورد بررسی قرار گیرد و هر مرحله از کار اعم از جانمایی، حفر گودال، تهیه آب، حمل نهال ها، محافظت از نهال ها، کاشت درختان، تعیین زمان کاشت و بررسی های کارشناسی باید توسط یکی از دستگاه های دولتی و اجرایی با مرکزیت فرمانداری ویژه شهرستان شاهرود انجام بپذیرد.

کارگروه صیانت از منابع طبیعی شهرستان شاهرود

جاده جنگل ابر تیر خلاصی بر پیکر طبیعت بکر شاهرود/ سوء مدیریت در حوزه های منابع طبیعی

مدیر عامل گروه دیدبان طبیعت شهرستان شاهرود نیز در این کارگروه، در ارائه گزارشی از وضعیت کنونی منابع طبیعی کشور و منطقه، گفت: در شرایطی که کشور روز به روز دچار بحران های زیست محیطی می شوند، احداث جاده مواصلاتی از میان جنگل ابر آخرین تیر خلاص بر پیکره محیط زیست بکر شاهرود است.

دکتر امیر حسین ولیان، با اشاره به سوء مدیریت در حوزه های منابع طبیعی، اظهار داشت: سوء مدیریت ها مخصوصا در دولت پیشین کار را به جایی رساند که ایران با سقوطی ۶۰ پله ای در بین کشورهای جهان و در حوزه حفاظت از محیط زیست مواجه باشد.

وی در خاتمه افزود: شاید هرگز نتوانیم بسیاری از آسیب های وارد شده به جنگل ابر را جبران کنیم و اگر روال تخریب جنگل ابر از چهار دهه پیش با دفن لوله های نفت و دکل های برق و مخابرات تا کنون ادامه یابد از باریکه جنگلی ابر چیزی جز کویر باقی نمی ماند.

کد خبر 2438927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha