۱۸ آذر ۱۳۹۳، ۱۲:۴۴

در پاسخ به مهر مطرح شد؛

سخنگوی ارشاد: دولت باید به مردم یارانه کتاب بدهد

سخنگوی ارشاد: دولت باید به مردم یارانه کتاب بدهد

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برای بهبود وضعیت کتابخوانی در کشور، دولت باید به مردم یارانه کتاب بدهد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز سه‌شنبه ۱۸ آذر در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران، در پاسخ به سئوال خبرگار مهر این مطلب را بیان کرد. 

سئوال خبرنگار مهر این بود: «سند نهضت مطالعه مفید، آبان ۸۹ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید که هدف اصلی آن دستیبابی ایران به جایگاه ممتاز سرانه مطالعه در جهان تا سال ۱۴۰۴ بود. رئیس کمیته دائمی که برای اجرای این سند تعیین شده است، دبیر شورای فرهنگ عمومی است و با اینکه در دوره گذشته مسئول دبیرخانه ای شورا و همچنین نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور یک نفر بوده است، طبق ادعای دبیر جدید شورای فرهنگ عمومی، کمیته یاد شده در یکسال گذشته هیچ جلسه ای نداشته است. برنامه عملیاتی ارشاد برای اجرایی شدن سند نهضت مطالعه مفید چیست؟»

نوش آبادی در پاسخ گفت: مشکل پایین بودن سرانه مطالعه دغدغه ای است. همه مسئولان کشور به ویژه رهبر معظم انقلاب بارها بر این مشکل صحه گذاشتند و معظم له بارها تاکید داشتند که باید این وضع اسفبار پایین بودن سرانه مطالعه را جبران کنیم، اما واقعیت این است که فقط با نوشتن سند و تدوین آن، سرانه مطالعه بالا نمی‌رود. ما نیازمند فرهنگسازی هستیم و باید همه تلاش کنیم که کتابخوانی در کشور تبدیل به یک فرهنگ شود.

وی افزود: باید از شیوه‌هایی که بتواند سرانه مطالعه را بالا ببرد، استفاده کرد و در این خصوص اقدامات عملی انجام داد. باید بپذیریم که در حوزه تبلیغ کتاب کم کار کرده ایم و در تقویت شبکه توزیع کتاب در کشور خیلی ضعف داریم تعداد فروشگاه های بزرگ عرضه کتاب در کشور ما خیلی کم است به علاوه به نظرم باید یارانه‌ای به مردم برای تقویت کتابخوانی و بالا بردن سرانه مطالعه پرداخته شود.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دولت باید در این خصوص تدابیری بیاندیشد تا مردم اندک اندک به مطالعه تشویق شوند و به کتاب خواندن عادت کنند باید در جهت تولید فیلم‌ها و هنرهای نمایشی با موضوع کتاب، اقدامات بزرگ صورت گیرد.

نوش‌آبادی تصریح کرد: جامعه و کشوری که داعیه تمدن اسلامی دارد، باید مطالعه کتاب را در صدر برنامه های خودش قرار دهد و همه اینها می تواند در سند راهبردی نهضت کتابخوانی تدوین شود تا این عزم به صورت اجرایی درآید. ما سند نهضت مطالعه مفید را دنبال خواهیم کرد و شورای فرهنگ عمومی و نهاد کتابخانه های عمومی در حال تنظیم آن هستند ولی پروسه تدوین این سندها معمولا طولانی است و تا تصویب، زمان زیادی صرف خواهد شد. با این حال نباید تا آن زمان صبر کرد.

کد خبر 2439326

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha