۱۸ آذر ۱۳۹۳، ۱۳:۰۷

نشست خبری سخنگوی وزارت ارشاد-۱؛

رشد ۱۰۰ میلیاردی بودجه ارشاد/ امیدواریم مجلس رقم را بالاتر ببرد

رشد ۱۰۰ میلیاردی بودجه ارشاد/ امیدواریم مجلس رقم را بالاتر ببرد

سخنگوی وزارت ارشاد از رشد یکصد میلیارد تومانی در بودجه پیشنهادی برای این وزارتخانه در سال ۹۴ خبر داد و با قابل قبول دانستن این اعتبار، اظهار امیدواری کرد: امیدواریم مجلس آن را کم نکند بلکه زیاد کند.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز سه شنبه ۱۸ آذر برگزار شد.

نوش‌آبادی در ابتدا با تسلیت ایام اربعین حسینی به حضور پرشور زائران حرم امام حسین(ع) در کربلا در سال جاری اشاره کرد و گفت: در حال حاضر قریب به ۸۰ هزار زائر ایرانی در کربلا حضور دارند و پیش‌بینی می‌شود این جمعیت به یک میلیون نفر برسد.

نوش آبادی سپس گزارشی از دهمین اجلاس وزرای اطلاع‌رسانی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی که طی هفته گذشته و به میزبانی کشورمان در تهران برگزار شد، ارائه کرد و با مثبت ارزیابی کردن نتایج این اجلاس، گفت: امروز بیانیه تقدیر و تشکر ۱۸۰ نماینده مجلس شورای اسلامی از برگزاری موفق این اجلاس از تریبون مجلس قرائت شد که ما هم به این وسیله از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تشکر می‌کنیم.

تأکید کشورهای اسلامی بر لزوم برخورد با جریانات تکفیری

وی سپس با اشاره به برخی از بندهای بیانیه پایانی دهمین دوره این اجلاس که به امضای تمامی اعضای حاضر در اجلاس رسید، گفت: این مسئله نشان دهنده همگرایی کشورهای اسلامی در مباحث مندرج در بیانیه بود. در این بیانیه بر مقابله تمامی کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی با جریانات تکفیری که چهره اسلام را مخدوش کرده‌اند و همچنین نقش برجسته رسانه‌های این کشورها در به تصویر کشیدن جنایات جنگی و اقدامات غیرانسانی رژیم صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین تاکید شد.

به گفته سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این بیانیه حامیان اصلی این گروهک‌ها، غرب و رژیم صهیونیستی ذکر شده‌اند و بر ضرورت بهره برداری از ظرفیت‌های ارتباطی و اطلاع رسانی در کشورهای عضو این سازمان برای نشان دادن این جنایت‌ها و نیز تامین منابع انسانی و فناوری‌های مدرن ارتباطی از یکدیگر برای پیشبرد این هدف تاکید شده است. محکومیت جنایات داعش و استفاده ابزاری آن از فناوری های نوین ارتباطی برای اسلامی جلوه دادن این اقدامات غیرانسانی از سوی کشورهای عضو و همچنین ابراز نگرانی تمامی کشورها از اعمال دور از اسلام این گروه مورد تاکید قرار گرفت که از دستاوردهای بزرگ اجلاس بود.

«رشد نسبی» بودجه فرهنگ و هنر در سال آینده

نوش‌آبادی سپس به بحث بودجه بخش فرهنگ در لایحه پیشنهادی دولت به مجلس اشاره کرد و از «رشد نسبی» بودجه حوزه فرهنگ و هنر اسلامی در سال آینده نسبت به سال جاری خبر داد.

به گفته وی بودجه بخش فرهنگ در سال جاری ۵۲۰ میلیارد تومان بوده که دولت پیشنهاد افزایش آن را تا ۷۷۰ میلیارد تومان ارائه کرده و این در حالی است که بودجه پیشنهادی وزارت ارشاد در این حوزه هزار میلیارد تومان بوده است.

سخنگوی وزارت ارشاد با بیان اینکه ما در همه حوزه‌های فرهنگ و هنر شاهد رشد بودجه در لایحه تقدیمی به مجلس هستیم، یادآور شد: حوزه‌های پژوهش و تحقیقات و فناوری اطلاعات دارای رشد بودجه هستند همچنین سهم بنیاد بین المللی امام رضا (ع) رشد قابل توجهی در بودجه پیشنهادی داشته است. بودجه حوزه سینمایی در تولید فیلم های فاخر نیز در سال آینده از رشد برخوردار است و در بخش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که ناظر بر دیپلماسی فرهنگی دولت است، شاهد رشد قابل توجه در بودجه هستیم.

وی تأکید کرد: همچنین بودجه سازمان تبلیغات اسلامی و موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) رشد قابل توجهی داشته است.

نوش‌آبادی همچنین از رشد یکصد میلیارد تومانی بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در لایحه تقدیمی به مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: در سال گذشته ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه برای سال ۹۳ به مجلس پیشنهاد شده بود که از این میزان ۵۲۰ میلیارد تومان تخصیص یافت و برای سال آینده ۷۷۰ میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی شده است که ما امیدواریم این رقم در مجلس، نه‌تنها کاهش پیدا نکند، بلکه بیشتر از این هم بشود.

نوش‌آبادی در عین حال گفت: ممکن است رشد بودجه بخش فرهنگ و هنر مطلوب و مورد انتظار نباشد، اما با توجه به مجموعه شرایط حاکم در کشور و محدودیت‌ها در منابع و درآمدها، بودجه قابل قبولی است با این حال تدابیری هم برای استفاده از سرمایه‌های بخش خصوصی در حوزه فرهنگ و هنر اندیشیده شده است.

وی تصریح کرد: ما در هیچ بخشی از حوزه‌های فرهنگ و هنر، کاهش بودجه نداشته‌ایم و اگر در برخی حوزه‌ها، رشد بودجه کم است، کمتر از بودجه سال جاری نیست البته ممکن است در برخی محورها مانند حوزه نشر، بودجه ثابت مانده باشد.

کد خبر 2439340

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha