۱۸ آذر ۱۳۹۳، ۱۴:۵۲

انتقاد از ارائه خدمات فیزیوتراپی توسط افراد غیرمتخصص

انتقاد از ارائه خدمات فیزیوتراپی توسط افراد غیرمتخصص

دبیر علمی سومین سمینار تازه‌های الکتروتراپی، نسبت به ارائه خدمات فیزیوتراپی توسط افراد غیرمتخصص و آموزش‌ندیده هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر جواد صراف‌زاده در نشست خبری سومین سمینار تازه‌های الکتروتراپی، فیزیوتراپی را به دو بخش الکتروتراپی و تمرین درمانی تقسیم کرد و اظهار داشت:‌ الکتروتراپی با اقداماتی مانند ایجاد گرما، ارسال امواج رادیویی، ماکروویو و تاباندن لیزر به فیزیوتراپی در درمان بیماران کمک می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: رشته فیزیوتراپی تلاش می‌کند تا با جبران کردن ناتوانی‌هایی افراد به افراد استقلال فردی بدهد و در مواردی مانند از کار افتادگی‌ها، سکته‌ها، کمردرد و عوارض سیستم عصبی کارایی دارد.

دبیر علمی سومین سمینار تازه‌های الکتروتراپی تصریح کرد: امروزه فیزیوتراپی را با دستگاه می‌شناسند چرا که این دستگاه‌ها برای درمان آغازکننده‌های مناسبی هستند و چنانچه فردی در هنگام مراجعه ناتوان از انجام هرگونه تمرین‌ درمانی باشد با استفاده از الکتروتراپی وی را برای انجام تمرین‌درمانی آماده می‌کنند.

صراف‌زاده گفت: تمرین درمانی و الکتروتراپی در کنار یکدیگر برنامه درمانی فیزیوتراپی را تشکیل می‌دهند و امکان درمان فرد را مهیا می‌کنند.

وی گفت:‌ در 15 سال گذشته تمرین‌درمانی رشد بسیار خوبی داشت و در راستای درمان افراد بسیار موفق بود و توانست کارکرد عضلات و اندام بیماران را با تقویت، کشش و حرکت اندام و همچنین آزادسازی عضلانی بهبود بخشد.

دبیر علمی سومین سمینار تازه‌های الکتروتراپی تأکید کرد: یک روش به تنهایی نمی‌تواند درمان قطعی را در پی داشته باشد چرا که فیزیوتراپی مجموعه‌ای از روش‌ها است و باید با استفاده از مجموعه روش‌ها افراد را برای انجام کامل حرکات مهیا کرد.

صراف‌زاده خاطرنشان کرد: برنامه درمانی فیزیوتراپی هر فرد از دیگری متفاوت است چرا که ممکن است فردی خشکی مفاصل، یا کوتاهی اندام و دیگری مشکل ماهیچه داشته باشد.

وی در راستای جایگاه الکتروتراپی در فیزیوتراپی گفت: برخی کشورها به خصوص کشورهای اروپایی الکتروتراپی را در حیطه موارد تحریک‌کننده می‌دانند و ایجاد حرارت، گرما و سرما را در مقوله‌ای به جز الکتروتراپی جای می‌دهند اما در ایران مانند بسیاری از کشورها الکتروتراپی شامل اقدامات تحریک‌کننده، حرارتی و برودتی شمرده می‌شود.

دبیر علمی سومین سمینار تازه‌های الکتروتراپی یکی از اهداف الکتروتراپی را کاهش درد برشمرد و گفت: گاهی اوقات بیمار با درد زانو که ممکن است ناشی از ضعف عضلانی منتج از شکستگی باشد به فیزیوتراپیست مراجعه کند که در این حالات اقدامات تمرین درمانی امکان‌پذیر نیست. بنابراین از الکتروتراپی برای کاستن از درد وی استفاده و سپس تمرین درمانی آغاز می‌شود.

صراف‌زاده گفت: از الکتروتراپی علاوه بر کاهش انواع دردهای عصبی و عضلانی می‌توان تا حدی در سرطان نیز استفاده کرد.

وی درباره تجهیزات الکتروتراپی در ایران گفت:‌ این تجهیزات در برخی موارد دارای تکنولوژی بالا هستند و بهترین آنها در کشورهای آلمان، هلند، ژاپن، استرالیا، آمریکا و کانادا ساخته می‌شوند که قیمت بالایی دارند و وارد کردن آنها هزینه بالایی می‌طلبد.

دبیر علمی سومین سمینار تازه‌های الکتروتراپی از تحریک الکتریکی مغز با هدف توان‌بخشی سلول‌های عصبی خبر داد و گفت: این اقدامات هنوز به مرحله درمانی عمومی نرسیده است بلکه در حال بررسی کارکرد آن بر روی بیماران و دستیابی به شواهد هستیم تا از آن در رابطه با افراد مبتلا به سکته مغزی استفاده کنیم.

وی افزود: الکتروتراپی و تمرین‌درمانی نوعی ابزار هستند که یک فیزیوتراپیست باید با دانش فنی بالا به درستی از آنها استفاده کند ولی متأسفانه این تجهیزات در دسترس همگان قرار دارد و افراد با تخصص‌های غیر مرتبط از این وسایل استفاده می‌کنند.

صراف‌زاده افزایش سطح آگاهی مردم برای دستیابی به خدمات مناسب فیزیوتراپی را ضروری دانست و گفت: فیزیوتراپی حتماً باید توسط فیزیوتراپیست انجام شود ولی متأسفانه افرادی این کار را انجام می‌دهند که فیزیوتراپ نیستند.

کد خبر 2439502

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha